Twaalf Benchmarks voor het Meten van Zoekmachine Optimalisatie Progressie

Het doel van SEO is om relevant organisch verkeer naar je website te leiden. Laat er geen misverstanden over ontstaan: SEO gaat niet per se om rankings. Rankings zijn slechts een middel naar een hoger doel. Je zult zichtbaarheid voor relevante zoektermen nodig hebben om het uiteindelijke doel van meer organisch verkeer te bereiken. De zaken worden lastiger wanneer je het ware doel van SEO uit het oog verliest.

Dat gezegd hebbende, laten we meteen beginnen.

Wat is een benchmark?

Een benchmark is niets meer dan een startpunt. Je bekijkt waar je website op dit moment staat vanuit een analytisch en statistisch oogpunt. Zo kun je jouw voortgang bekijken en vergelijken over maandelijkse of jaarlijkse periodes of kwartalen. Het geeft je daarnaast inzicht in gebieden waar je je het meest op moet focussen.

Organisch verkeer

Zoals ik al eerder zei, is het belangrijk om aan het begin van een SEO-campagne vast te stellen hoeveel organisch verkeer je website op dit moment ontvangt. Het laten groeien van organisch verkeer is een langzaam proces en moet periodiek gecontroleerd worden.

De meeste websites zullen geen explosieve organische groei zien, maar zullen het verkeer wel langzaam maar zeker zien toenemen op de lange termijn. De reden daarvoor ligt bij Google: voor hen kost het veel tijd om websites te vertrouwen.

Je moet echt kunnen aantonen dat enerzijds je links legitiem zijn en anderzijds je bedrijf legitiem is. Google gebruikt meer dan 200 verschillende factoren om dat te beoordelen.

Verwijzingsverkeer

Veel mensen kijken niet naar verwijzingsverkeer (referral traffic) wanneer zij een campagne starten en dat is een grote fout. Referral verkeer is belangrijk omdat het correleert met meer organische groei. Als je het nog niet wist, ‘referral verkeer’ is simpelweg verkeer dat van andere websites komt. Het is een belangrijke maatstaf omdat je impact wilt hebben op andere websites en gebruik wilt maken van hun reeds bestaande verkeer.

Stel ik krijg een link van Rand Fishkin van Moz, dan krijg ik een toevloed aan verkeer en zal ik dat ook blijven ontvangen. Aangezien Rand en ik in dezelfde industrie zitten, zal de kwaliteit van het verkeer dat hij mijn kant op stuurt van extreem hoge kwaliteit zijn.

Bedenk je dat dit de manier was voor websites om te groeien voordat Google bestond. Ze vonden andere websites in de industrie, bouwden relaties, en gebruikten geschikt verkeer om hun bedrijven te laten groeien. Google kan de legitimiteit van een link bepalen aan de hand van het verkeer dat er door stroomt.

De bedoeling van een link is om naar een andere website te wijzen vanwege hun inbreng of om jouw verkeer die kant op te sturen voor meer informatie. Het oorspronkelijke doel van een link was niet om PageRank te misleiden.

Dat gezegd hebbende, zou je eens je huidige verwijzingsverkeer moeten inzien. Op die manier kun je door middel van legitieme gastblogs, forum marketing, reacties op blogs en social media marketing je verwijzingsverkeer laten toenemen. Dit gebeurt na verloop van tijd ook op een natuurlijke manier: als je een blog ontwikkelt met goede content, zul je automatisch verwijzingen krijgen.

Goede landingspagina’s en organisch verkeer

In Google Analytics kun je zien welke pagina’s organisch verkeer ontvangen. Voor dit criterium gaan we meten hoeveel pagina’s daadwerkelijk organisch verkeer ontvangen op een maandelijkse basis. Het doel is om na verloop van tijd steeds meer pagina’s te hebben die organisch verkeer ontvangen.

Wanneer u nieuwe content en bronnen creëert, moet u ook het aantal pagina’s verhogen dat door Google en andere zoekmachines wordt gebruikt om verkeer naar toe te sturen. Deze oefening is erg waardevol, omdat je pagina’s zult ontdekken waarvan je niet eens wist dat ze verkeer ontvingen. Vervolgens kun je waardevolle content toevoegen en de lay-out verbeteren om zo de conversie te verhogen. Het doel is om meer en meer organisch verkeer te ontvangen op die pagina.

Hoeveelheid trefwoorden in top 20

De hoeveelheid trefwoorden die je in de top 20 hebt staan is belangrijk om een aantal redenen. Ten eerste laat het zien hoe zichtbaar je op dit moment bent. Als je geen trefwoorden in de top 20 hebt, dan heb je nog veel te doen. Heb je ze wel, dan kun je content creëren en autoriteit opbouwen om zo de ranking te verbeteren. Trefwoorden op de tweede pagina hebben alleen een kleine boost nodig.

Pageviews

Pageviews bijhouden is belangrijk omdat het laat zien hoe interessant je website is. Als je meer dan één pageview per bezoeker krijgt, dan betekent dat dat mensen geïnteresseerd zijn in het lezen van je content of meer willen weten over je product(en) of dienst(en). Je doel is om bezoekers meerdere pagina’s te laten bekijken zodat de kans groter is dat ze abonneren op de nieuwsbrief of zelfs iets kopen.

Bounce rate

Een hoge bounce rate is een teken van een slechte gebruikservaring. Daarom is het van belang om dit te testen. Als de bounce rate hoog is, dan is het tijd om je te focussen op gebruiksvriendelijkheid. Houd in gedachten dat de bounce rate vaak varieert afhankelijk van de industrie of zelfs van dezelfde pagina. Nieuwssites zullen waarschijnlijk een hogere bounce rate hebben dan informatie websites. Pagina’s die puur gebouwd zijn op conversies zullen ook een hogere bounce rate hebben.

Gemiddelde tijd op website

Je wilt dat je bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven. Hoe langer ze blijven, des te groter de kans dat je ze kunt overhalen tot actie. Net als de bounce rate zal ook de gemiddelde tijd op een website variëren. Als bezoekers niet op je website blijven, dan is er iets mis met de gebruikservaring. Dat kan liggen aan een chaotische website, matige content of een slecht gestructureerde website. Het doel is om de gemiddelde tijd op een website te verhogen.

Geïndexeerde pagina’s

Dit is een zeer belangrijk onderdeel.

Een school van denken vindt dat meer geïndexeerde pagina’s een teken is van meer autoriteit.

Ik ben het daar niet mee eens.

Veel geïndexeerde pagina’s met kwaliteit is een teken van autoriteit.

Kwaliteit is gebaseerd op Google’s lijst met 200 factoren, waarbij links, sociale activiteit en gebruikerssignalen bovenaan de lijst staan. Ik ben veel cliënten tegengekomen die denken dat ze veel autoriteit hebben omdat ze veel geïndexeerde pagina’s hebben. Maar als ik op onderzoek uitga, dan blijkt dat de meerderheid van deze pagina’s niet eens geïndexeerd zouden moeten zijn. Dit is vaak het geval met webwinkels.

Het meest voorkomende voorbeeld dat ik zie is dat een nieuwe pagina wordt aangemaakt voor hetzelfde product, maar in een andere maat of kleur. Dat betekent dat de klant honderden pagina’s heeft voor hetzelfde product, maar allen met een andere maat of kleur.

Zoals je je kunt voorstellen, zorgt dit voor eindeloze kopieën die Google’s index vullen met onnodige pagina’s. Het is een recept voor Google Panda penalty. Hoewel het niet makkelijk is, kan de cliënt het beste alle pagina’s in één pagina stoppen en ervoor zorgen dat consumenten de kleuren en maten kunnen kiezen op dezelfde pagina.

Het punt is:

De enige pagina’s die geïndexeerd zouden moeten worden zijn uniek en kwalitatief goed. Je wilt geïndexeerde pagina’s testen omdat je deze in de toekomst wilt verbeteren.

Heb ik al gezegd dat ze kwalitief goed moeten zijn? Mooi. Ik probeerde alleen mijn punt duidelijk te maken.

Hoeveelheid links van hoofddomeinen naar jouw website

Het onderwerp waar u op gewacht heeft … links. Is het niet vreemd dat de eerste acht criteria niets te maken hadden met links? Dat komt omdat SEO veel meer is dan alleen links. Die discussie zal ik overigens bewaren voor een andere keer.

Aan het begin van een campagne moet je altijd de hoeveelheid links van hoofddomeinen meten die naar jouw website verwijzen.

De reden dat je vooral de hoeveelheid links van hoofddomeinen moet meten, is omdat je meerdere links (verwijzingen) kunt hebben van dezelfde website. Om echt je autoriteit op een gebied te verhogen, moet je verwijzingen krijgen van unieke domeinen met unieke IP-adressen. Het doel is om na verloop van tijd het aantal goede websites dat naar jou verwijzen te vergroten.

Click Through Rate (CTR)

Ik heb eerder over deze ranking factor gepraat, maar het is dan ook een belangrijk criterium. Het is belangrijk omdat Google de CTR van de zoekmachineresultaten pagina analyseert en de resultaten door elkaar schudt en daarbij de pagina’s met de beste CTR bovenaan zet.

In hun ogen staat een hogere click through rate voor meer waarde. Behalve wat Google ervan denkt, zou je zelf ook de waarde ervan in moeten zien, omdat het de makkelijkste manier is om meer goede traffic te krijgen zonder dat je de zichtbaarheid van je trefwoorden moet verhogen.

Ga naar Search Console > Zoekverkeer > Zoekanalyse.

doorklikratio meten

Verander de periode naar de vorige maand en selecteer ‘CTR’. Dit geeft je een gemiddelde click through rate voor je resultaten in Google. Je zult aan de slag moeten om dit te verhogen. Als het extreem laag is, dan moet je of je keyword visibility verhogen, of je titels en beschrijvingen verbeteren.

Social media

Of je het nu leuk vindt of niet, je social presence is belangrijk bij SEO. Social media is een geweldige manier om relaties op te bouwen en je autoriteit te vergroten. Er is absoluut geen reden om geen gebruik te maken van social media. Aan het begin van een SEO-campagne moet je je huidige aanwezigheid toetsen op basis van je volgers en engagement. Het doel is om zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van de volgers te verhogen, alsmede engagement te creëren.

Specifieke keyword rankings

Last but not least, de beroemdste SEO-meetlat: specifieke keyword rankings. Is het niet gek dat dit criterium onderaan de lijst staat? Dat komt omdat het een verouderde maatstaf is om de vooruitgang van SEO te volgen. Vrijwel alle resultaten in Google zijn ofwel gepersonaliseerd ofwel gebaseerd op geo-locatie. Dit zal in de toekomst nog veel extremer worden.

Ik voorspel dat uiteindelijk alle zoekresultaten op maat worden gemaakt voor iemand op basis van zijn zoekhistorie, karakteristieken, voorkeuren en overtuigingen. Google haalt een belachelijke hoeveelheid gegevens uit Chrome, Gmail, Google Analytics en alle andere technologieën om de resultaten op maat te maken. Het zal vergelijkbaar worden met Ad targeting, maar dan in een organisch format.

Ik speculeer niet vaak, maar ik zie dit nog gebeuren. De reden voor deze klaagzang is dat je afstand moet nemen van specifieke trefwoorden en je moet focussen op benchmarks/criteria die er daadwerkelijk toe doen.

Prioriteiten stellen

Je hebt nu 12 criteria die je moet behandelen bij een SEO-campagne. De vraag is: aan welk criterium geef je de voorkeur? Oftewel, welk criterium moet je eerst behandelen? Het interessante aan SEO-campagnes is dat het verbeteren van rankings niet altijd de beste strategie is. Soms zijn er andere kwesties die je moet behandelen voordat je je website gaat optimaliseren en aan link building gaat doen.

Als je bounce rate bijvoorbeeld hoog is, dan zullen gebruikers slechts één pagina zien. De gemiddelde tijd die je bezoekers op je website spenderen zal laag zijn. Dit betekent dat de focus moet liggen op conversie en gebruikersvriendelijkheid. Ervoor zorgen dat je bezoekers actie ondernemen is het belangrijkste. Het maakt niet uit hoeveel bezoekers je krijgt. Het gaat erom hoe hoog je conversie ligt. Door conversie en gebruikersvriendelijkheid van te voren aan te pakken, maak je het jezelf gemakkelijk wanneer eenmaal de bezoekers binnendruppelen.

Pak altijd eerst de belangrijkste kwesties op.

No comments yet.

Geef een reactie

Overzicht kwijt? Een GRATIS en geheel vrijblijvende audit op maat (t.w.v. € 400) is altijd een goed begin... Inschrijven
Hello. Add your message here.