Hoe beoordelen zoekmachines als Google websites? Waar is de rangschikking op gebaseerd? Er zijn nu al meer dan 200 factoren die Google in overweging neemt bij het rangschikken van de resultaten van een zoekopdracht. Hieronder vindt je een lijst van alle plausibele factoren. Credits gaan naar Brian Dean van Backlinko die een soortgelijke lijst heeft opgesteld in de Engelse taal. Verschil met het origineel van Brian? Mijns inziens is deze lijst meer up-to-date (ik zal dat ook zo houden, ga hem maandelijks bijwerken, ik heb een aantal factoren die Brian noemt niet overgenomen omdat ik ze te dubbel vond en/of ik had het gevoel dat hij deze alleen maar had toegevoegd om het ‘magische getal’ van 200 factoren te bereiken en ik zag zelf nog een aantal punten die ontbraken en heb die toegevoegd aan deze lijst van SEOgeek.
Inhoudsopgave
On-Page Factoren
Laten we beginnen met on-page optimalisatie factoren. Met deze term bedoel ik alle aspecten gerelateerd aan je domein, website instellingen en individuele pagina’s die je zelf in de hand hebt.
1. Exact Match Domein
Een zogenaamde exact match domein is een domeinnaam die exact hetzelfde is als het zoekwoord waar je goed gevonden voor wilt worden. Stel dat je voetbalshirts verkoopt. De meest interessante term voor jouw onderneming is ‘voetbalshirts kopen.’ De exact match domein is dan voetbalshirtskopen.nl of voetbalshirtskopen.com. Dit soort domeinen hebben momenteel een klein voordeel op andere domeinnamen voor die specifieke term. Nadelen exact match domein: branding is moeilijker. Verder zijn dit soort domeinen gevoeliger voor over optimalisatie. Persoonlijk prefereer ik een hybride: SEOgeek.nl. Heeft in de domeinnaam wat we doen, maar is geen exact match domein (zoals SEOuitbesteden.nl bijvoorbeeld).
2. Domein Ouderdom
Volgens Matt Cutts van Google is domein leeftijd (hoe lang het domein al bestaat) niet zo een grote ranking factor. Maar het speelt zeker enige rol van betekenis. Hoe ouder het domein, des te beter. Hoe langer het domein bestaat en geen rare fratsen uithaalt, des te meer kan Google het domein vertrouwen.
3. Domeinnaam Registratie Duur
Hoe lang staat het betreffende domein geregistreerd. Bij het aanschaffen van je domein bij partijen als Versio en Hostnet kun je kiezen hoe lang je het domein wilt vastleggen. Het gerucht gaat ronde dat hoe langer je registreert des te beter dit zou zijn voor SEO. Wat is daar de logica achter? Een eendagsvlieg/spam/wegwerp website zal maar voor een enkel jaar geregistreerd worden omdat de eigenaar weet dat deze geen toekomst heeft. Wanneer men het domein voor 10 jaar vastlegt toont dat aan dat men iets voor de lange termijn wilt ontwikkelen. Mijns inziens is dit een verwaarloosbare factor en Matt Cutts bevestigd dit ook in onderstaande video. Ikzelf registreer domeinnamen dan ook gewoon voor een jaar.
4. Domein Geschiedenis
Men zou ook kunnen kijken naar de geschiedenis van het domein. Is deze vaak van eigenaar veranderd? Dat kun je bekijken met een dienst als Whois. Indien de website een turbulent verleden heeft zou dat reden voor Google kunnen zijn om de autoriteit van het domein als het ware te resetten. Waarom? Omdat de links die vergaard zijn naar het domein toen de vorige eigenaar nog aan het roer stond niet van toepassing meer hoeven te zijn na overdracht. Stel je voor dat er een tandartspraktijk is, GroeneAppelTandartspraktijk.nl. Deze levert een geweldige service voor een gedegen prijs. Om die reden hebben zij veel verwijzingen verkregen. De praktijk wordt overgenomen. Domein wordt dan ook overgedragen aan de nieuwe eigenaar. De service gaat bergafwaarts. Dan zijn die eerder verkregen verwijzingen en aanbevelingen natuurlijk niet meer actueel. Dit zou dus de reden kunnen zijn voor Google om bij vele wisselingen van domein eigenaar de verworven autoriteit en vertrouwen te resetten.
5. Open vs. Privé Whois
Privé Whois informatie kan betekenen ‘heeft iets te verbergen.’
6. Bestrafte Whois Eigenaar
Als Google een bepaalde persoon als spammer identificeert dan is het logisch dat zij andere sites van die persoon onder de loep zouden nemen.
7. Landelijke TLD Extensie
Het hebben van een Landcode Topleveldomein (.nl, .be) verbetert de site rank voor dat bepaalde land… maar het beperkt de mogelijkheden van de site op een wereldwijde rank (Google.com).
8. Het Zoekwoord in de Titel Tag
De titel tag is het op een na belangrijkste deel van de inhoud van een webpagina (na de inhoud zelf) en geeft daarom een sterk on-page SEO signaal.
9. Het Zoekwoord in de Description Tag
Een ander relevantie signaal. Niet zo belangrijk op dit moment, maar het maakt nog steeds verschil.
10. Het Zoekwoord Verschijnt in de H1 Tag
H1 tags zijn een ’tweede titel tag’ die volgens de resultaten van een correlatiestudie ook een relevantie signaal naar Google sturen.
11. Het Zoekwoord is de Meest Gebruikte Zin in een Document
Het vaker dan een ander woord laten verschijnen van een zoekwoord fungeert waarschijnlijk als een relevantie signaal. Moet gezegd worden dat je dit niet wilt overdrijven, dat komt onnatuurlijk over op zowel je bezoekers als de zoekmachine.
12. Lengte van de Inhoud
Een langere inhoud kan meer behandelen en heeft waarschijnlijk de voorkeur boven kortere, oppervlakkige artikelen.
13. Zoekwoordendichtheid
Hoewel het niet meer zo belangrijk is als vroeger, is zoekwoordendichtheid nog steeds iets wat Google gebruikt om het onderwerp van een webpagina te bepalen. Echter, overdaad kan schaden.
14. Latent Semantic Indexing Zoekwoorden in de Inhoud (LSI)
LSI zoekwoorden helpen zoekmachines om de juiste betekenis van woorden met meerdere betekenissen te bepalen (Apple de computerfirma of de vrucht). De aan- of afwezigheid van LSI fungeert waarschijnlijk ook als een kwaliteitssignaal van de inhoud.
15. De Laadsnelheid van de Pagina via HTML
Zowel Google als Bing gebruiken laadsnelheid van de pagina als een rankingfactor. Zoekmachine spiders kunnen een vrij goede inschatting maken van de snelheid van je site op basis van de codes van de pagina en de bestandsgrootte. Update juni 2021: tegenwoordig kijkt Google breder naar de zogenaamde Core Web Vitals.
16. Dubbele Inhoud
Identieke kopieën van de inhoud op dezelfde site (zelfs enigszins gewijzigd) kan de zichtbaarheid van de site in zoekmachines negatief beïnvloeden.
17. Rel=Canonical
Mits goed toegepast kan het gebruik van deze tag voorkomen dat Google inhoud als dubbel beschouwd.
18. Pagina Laadsnelheid via Chrome
Google kan ook Chrome gebruiker gegevens inzetten om een betere grip op de laadtijd van een pagina te krijgen, rekening houdend met de server snelheid, CDN gebruik en andere niet-HTML-gerelateerde snelheidssignalen van de site.
19. Afbeeldingsoptimalisatie
Afbeeldingen op de pagina sturen zoekmachines belangrijke relevantie signalen door middel van hun bestandsnaam, alt-tekst, titel, beschrijving en bijschrift.
20. Recentheid van Inhoud Updates
De Google Caffeine filter update bevoordeelt recent geüpdatet content, in het bijzonder voor tijdsgevoelige zoekopdrachten. Het belang hiervan wordt benadrukt doordat Google de datum van de laatste update voor bepaalde pagina’s toont.
21. Omvang van de Bijwerking van de Inhoud
Onderdelen toevoegen of verwijderen heeft aanzienlijk meer effect dan gewoon de volgorde van de woorden veranderen.
22. Historische Pagina Aanpassingen
Hoe vaak is de pagina bijgewerkt? Dagelijks, wekelijks, elke 2 jaar? De frequentie van het aantal bijwerkingen speelt ook een rol bij freshness.
23. Effect van een Zoekwoord
Als een zoekwoord binnen de eerste 100 woorden voorkomt op een pagina, dan verhoogt dit de relevantie van die pagina.
24. Zoekwoord in H2, H3 Tags
Als een zoekwoord voorkomt in de subtitel met H2 of H3 formaat is dit wederom een klein relevantie signaal.
25. Zoekwoord volgorde
Een exacte match van de zoekwoorden op de inhoud van een pagina zal beter scoren dan diezelfde zoekwoorden in een andere volgorde. Bijvoorbeeld: stel je voor dat je zoekt op: ‘Visgraat in keel verwijderen.’ Een pagina die is geoptimaliseerd voor de zin ‘Visgraat in keel verwijderen’ zal beter scoren dan een pagina die is geoptimaliseerd voor ‘Manieren om een visgraat te verwijderen.’ Dit is een goed voorbeeld dat aangeeft waarom onderzoek naar zoekwoorden erg, erg belangrijk is.
26. Kwaliteit van Uitgaande Links
Veel SEOs denken dat linken naar websites met autoriteit meer vertrouwen oproept bij Google. Voorbeeld: je hebt een blog over voeding en dieet. In blogposts refereer je zo nu en dan naar Voedingscentrum. Of wanneer je actief bent in de kampeerindustrie, dan link je af en toe naar ANWB Camping.
27. Onderwerp van Uitgaande Links
Volgens Moz kunnen zoekmachines de inhoud van de pagina’s waar je naar linkt gebruiken als relevantie signaal. Bijvoorbeeld, als je een pagina over banken hebt die linkt naar financieel gerelateerde pagina’s, dan zal Google aannemen dat je pagina over het instituut de bank gaat, en niet over het meubelstuk.
28. Grammatica en Spelling
Goede grammatica en spelling is een kwaliteitssignaal, alhoewel Matt Cutts in 2011 verschillende berichten naar buiten bracht over waarom dit wel of niet belangrijk is.
29. Gekopiëerde Inhoud
Is de inhoud van de pagina origineel? Als hij bij elkaar is geraapt of is gekopieerd van een andere pagina zal hij niet zo goed scoren als het origineel of eindigen op een zogenaamde Aanvullende Index.
30. Behulpzame Aanvullende Inhoud
Volgens het publiekelijke Google Rater Guidelines document is de aanvullende inhoud op een pagina een indicator van de kwaliteit van die pagina (en daardoor ook de Google rang). Voorbeelden zijn onderdelen die valuta omrekenen, de rente van een lening berekenen en interactieve recepten.
31. Het Aantal Uitgaande Links
Te veel DoFollow uitgaande links kunnen de rang van de pagina ‘lekken,’ wat negatieve gevolgen kan hebben voor de score van die pagina.
32. Multimedia
Afbeeldingen, videos en andere multimedia elementen kunnen fungeren als een inhoud kwaliteitssignaal.
33. Het Aantal Interne Links die naar een Pagina Verwijzen
Het aantal interne links die naar een pagina verwijzen geven de relevantie met andere pagina’s op de site aan.
34. De Kwaliteit van Interne Links die naar een Pagina Verwijzen
Interne links van gezaghebbende pagina’s op een domein hebben een groter effect dan pagina’s met geen of weinig autoriteit.
35. Dode Links
Als er zich te veel dode links op een pagina bevinden kan dit een teken zijn dat de pagina is verlaten of niet langer wordt beheerd. Het Google Rater Guidelines document noemt deze dode links als factor om de kwaliteit van een website te bepalen.
36. Leesniveau
Google schat zonder twijfel het leesniveau van webpagina’s in. Maar wat ze vervolgens met die informatie doen weet niemand. Sommigen beweren dat een gemiddeld leesniveau je pagina hoger laat eindigen omdat het een grotere hoeveelheid mensen aanspreekt. Linchpin SEO ontdekte dat een leesniveau een van de factoren is die kwaliteitssites onderscheidt van sites met bakken vol prutteksten.
37. Affiliate Links
Affiliate links zelf zullen geen negatieve gevolgen hebben op de rang van je site. Maar als je er te veel hebt kan Google’s algoritme nauw gaan letten op andere kwaliteitssignalen om zo zeker te weten dat het geen ‘matige affiliate site’ is.
38. HTML errors/W3C validatie
Een hoop fouten in de HTML en slordig coderen kunnen een teken zijn van een site van slechte kwaliteit.
39. Autoriteit van de Domeinbeheerder
Een pagina op een gezaghebbend domein zal hoger eindigen dan een pagina op een domein met minder gezag.
40. Rang van de Pagina
Dit is niet perfect te berekenen, maar over het algemeen scoren pagina’s met hoge PageRank beter dan pagina’s met lage PageRank. Google updatet deze metriek echter niet meer naar de buitenwereld toe, dus dit is niet erg waardevol om bij te houden.
41. Lengte van de URL
Search Engine Journal laat weten dat overdreven lange URLs een duidelijk zoekresultaat kunnen verslechteren.
42. Bestemming van de URL
Een pagina die dicht bij de homepage ligt kan een kleine boost krijgen.
43. Menselijke Redacteuren
Hoewel dit nooit is bevestigd, heeft Google een patent aangevraagd voor een systeem dat menselijke redacteuren de zoekmachine resultaten laat beïnvloeden.
44. Categorie van de Pagina
De categorie waar een pagina op verschijnt is een relevantie signaal. Een pagina die onderdeel is van een gerelateerde categorie krijgt een relevantie-boost ten opzichte van een pagina die ongerelateerd is.
45. WordPress Tags
Tags zijn relevantie signalen specifiek voor WordPress.
46. Zoekwoorden in URL
Een ander belangrijk relevantie signaal.
47. URL String
De categorieën in de URL worden gelezen door Google en kunnen een signaal geven over welk thema de pagina gaat
48. Referenties en Bronnen
Referenties en bronnen citeren, zoals onderzoeksbladen dat doen, kunnen een teken van kwaliteit zijn. De Google Quality Guidelines geven aan dat recensenten op de bronnen moeten letten bij bepaalde pagina’s: “Dit is een onderwerp waar expertise en/of gezaghebbende bronnen belangrijk zijn…” Google heeft ontkend dat ze externe links als een signaal voor de rang gebruiken.
49. Bullets en Genummerde Lijsten
Bullets en genummerde lijsten zorgen voor een korte onderbreking van de inhoud, waardoor de inhoud meer gebruiksvriendelijk wordt. Google is het hier waarschijnlijk mee eens en geeft de voorkeur aan inhoud met bullets en nummers.
50. Prioriteit van de Pagina in Sitemap
De prioriteit van een pagina die wordt gegeven via het sitemap.xml bestand kan invloed hebben op de rang.
51. Te Veel Uitgaande Links
Dit komt rechtstreeks uit het voorheen genoemde Quality Rater document: “Sommige pagina’s hebben veel te veel links, waardoor de pagina onoverzichtelijk wordt en afleidt van de hoofdzakelijke inhoud.” Een Startpagina is een goed voorbeeld van een pagina met heel veel uitgaande links.
52. Kwaliteit van Andere Zoekwoorden
Als de pagina bij verschillende zoekwoorden past kan Google dit als een intern signaal van kwaliteit zien.
53. Leeftijd van de Pagina
Alhoewel Google de voorkeur geeft aan pagina’s met nieuwe inhoud, kan een oudere pagina die regelmatig wordt bijgewerkt voorrang krijgen.
54. Gebruiksvriendelijke Opbouw
We citeren wederom het Google Quality Guidelines Document: “De opbouw van de pagina op de pagina’s met de hoogste kwaliteit zorgt ervoor dat de hoofdzakelijke inhoud meteen zichtbaar is.”
55. Geparkeerde Domeinen
Een Google update van December 2011 heeft de zichtbaarheid van geparkeerde domeinen vermindert.
56. Bruikbare Inhoud
Google kan onderscheid maken tussen ‘kwaliteit’ en ‘bruikbare’ inhoud.
57. Inhoud Biedt Waarde en Unieke Inzichten
Google heeft verklaard dat ze op jacht zijn naar sites die niets nieuws of bruikbaars aan tafel brengen, vooral magere affiliate sites.
58. Contact Pagina
Het voorheen genoemde Google Quality Document beweert dat ze de voorkeur geven aan sites met ‘geschikte contact informatie.’ Bonuspunten als je contact informatie overeenkomt met je Whois info.
59. Domein Vertrouwen/TrustRank
Een betrouwbare site — gemeten door hoeveel links je site verwijderd is van erg betrouwbare seed sites — is ontzettend belangrijk bij het bepalen van de rang.
60. Site Architectuur
Een goede site architectuur (vooral een silo structuur) helpt Google om de inhoud thematisch onder te verdelen.
61. Site Bijwerkingen
Hoe vaak een site wordt bijgewerkt — wanneer wordt er vooral nieuwe inhoud toegevoegd — heeft invloed op de freshness factor van de site.
62. Het Aantal Pagina’s
Het aantal pagina’s waaruit een site bestaat geeft een zwak signaal over het gezag. Een grote site helpt zich op z’n minst te onderscheiden van een magere affiliate site.
63. Aanwezigheid van Sitemap
Een sitemap helpt zoekmachines je pagina’s makkelijker te indexeren, waardoor de zichtbaarheid verbetert.
64. Site Uptime
Een hoop downtime door onderhoud aan de site of problemen met de server kunnen een slechte invloed hebben op de rang (en kunnen er zelfs voor zorgen dat je niet langer geïndexeerd wordt als de problemen niet worden verholpen).
65. Server Locatie
De locatie van de server kan invloed hebben op de rang van je site in verschillende geografische regio’s. Vooral belangrijk zijn geo-specifieke zoekopdrachten.
66. SSL Certificaat
Google heeft bevestigd dat ze SSL certificaten indexeren en dat ze HTTPS gebruiken als signaal voor de rangschikking.
67. Servicevoorwaarden en Persoonlijke Pagina’s
Deze twee pagina’s laten Google weten of een site een betrouwbaar onderdeel van het internet is.
68. Gekopiëerde Meta-Informatie Aanwezig
Gekopiëerde meta-informatie op je website kan de zichtbaarheid van je pagina’s verlagen.
69. Broodkruimelnavigatie
Dit is een stijl van een gebruiksvriendelijke site architectuur die gebruikers (en zoekmachine’s) helpt te weten waar ze zich bevinden.
70. Geoptimaliseerd voor Mobiel
Er worden zelf ‘Mobiel vriendelijke‘ tags toegevoegd aan websites die goed te zien zijn vanaf een mobiel apparaat. Google is ook begonnen sites te verwijderen vanuit een mobiele zoekopdracht als deze niet mobiel vriendelijk zijn.
71. YouTube
YouTube videos krijgen zonder twijfel voorrang als het gaat om de zoekresultaten pagina’s (waarschijnlijk omdat Google de eigenaar van YouTube is).
72. Gebruik van de Site
Een site die moeilijk te gebruiken of te navigeren is kan de rang verslechteren door afname van de tijd op de site, het aantal pagina’s dat wordt bezocht of de bounce rate. Dit kan een onafhankelijke, algoritmische factor zijn die uit een groot aantal gebruikersdata wordt gehaald.
73. Gebruik van Google Analytics en Search Console
Sommigen denken dat het indexeren van je pagina’s wordt verbeterd als je deze twee programma’s op je site installeert. Ze kunnen ook direct de rang beïnvloeden doordat ze Google meer data geven om mee te werken (bijvoorbeeld meer accurate bounce rates, of je wel of niet doorgestuurd verkeer krijgt via backlinks etc.).
74. Gebruikersbeoordelingen/Reputatie van de Site
De beoordeling van een site op platformen als Yelp.com en RipOffReport.com spelen waarschijnlijk een belangrijke rol in het algoritme. Google plaatste zelfs een zelden zo eerlijk overzicht van hun aanpak bij gebruikersbeoordelingen nadat een optiekketen werd betrapt op het afzetten van klanten om zo backlinks te krijgen.
75. HTTP Expires Headers
‘Expires’ headers op je webserver zetten kan ‘browser caching’ beïnvloeden en performance verbeteren. Helaas kunnen ze ook voor problemen zorgen met search indexing door zoekmachines te vertellen dat content voor een mogelijk lange periode niet meer ‘vers’ zal zijn. In alle gevallen kan het voorkomen dat ze Googlebot vertellen langer weg te blijven dan gewenst, omdat hun analyse ernaar streeft een echte gebruikerservaring na te bootsen.
76. Tekst in JavaScript
Google verbetert zich continue in het doorzoeken van JavaScript, maar er is nog steeds een goede kans dat Google moeite zal hebben met het doorzoeken van content die geprint is door JavaScript. Bovendien zijn er zorgen dat Googlebot de context niet helemaal zal begrijpen (waar vandaan wordt het geprint en voor wie is het bedoeld?). Tekst printen met JavaScript zorgt niet voor sancties maar is wel een onnodig risico en daarom een negatieve factor.
77. Microsites
Het wordt gesuggereerd dat er een penalty bestaat voor microsites: websites met een extreem nauwe scope en niet veel pagina’s. Matt Cutts vertelt ons het Google standpunt: er wordt niet gejaagd op en er worden geen penalty’s uitgedeeld aan microsites door Google, ze zijn gewoonlijk een niet erg effectieve tactiek als onderdeel van een lange termijn strategie aangezien de rankings gemeten over de hele site zwak blijven. Ze zijn ook niet meer erg effectief in het exploiteren van Exact Match Domain voordelen door middel van zoekwoord-gebaseerde domeinen.
78. International Targeting Tool
Google Search Console biedt een tool voor international targeting in het geval dat het op een andere manier niet correct gedaan kan worden. Theoretisch zou deze tool ook schade kunnen doen indien hij gebruikt wordt om de rankings van je site in zoekresultaten te beperken tot een specifieke regio die niet overeenkomt met je gewenste marktregio.
79. Crawl Rate Modificatie
Google Webmaster Tools biedt je de mogelijkheid om de snelheid waarop je site gecrawld wordt aan te passen. Het is niet echt mogelijk om Googlebot te versnellen, maar het is zeker mogelijk om hem te vertragen naar nul. Dit kan problemen met indexering veroorzaken, hetgeen zorgt voor problemen met ranking, zeker als het gaat om factoren m.b.t. nieuwe content en editing.
80. Automatisch Vertaalde Tekst
Het gebruik van Babelfish of Google Translate om snel een site te ‘internationaliseren’ is een verrassend veel voorkomende praktijk voor iets wat volgens Matt Cutts een inbreuk is op hun richtlijnen voor webmasters. Voor degenen die Google-taal begrijpen, betekent dat meestal ‘dat het niet een afwaardering is, maar een straf en waarschijnlijk een vrij zware.’ In een webmaster video van Google categoriseert Matt automatische vertalingen als ‘automatisch gegenereerde inhoud.’
Link Factoren
Zoals we laatst konden vernemen uit de jaarlijkse rapporten van Moz en Searchmetrics zijn backlinks vandaag de dag nog een uitermate belangrijk onderdeel in het rangschikken van de resultaten. Zo belangrijk dat deze mijns inziens een aparte sectie verdient.
81. Leeftijd van het Linkende Domein
Backlinks van oudere domeinen kunnen meer invloed hebben dan nieuwe domeinen.
82. Aantal Linkende Root Domeinen
Het aantal doorlinkende domeinen is een van de meest belangrijke rang-factoren in Google’s algoritme.
83. Aantal Links van Aparte Klasse C IPs
Links van aparte klasse C IP adressen suggereren een grotere hoeveelheid sites die naar jou linken.
84. Aantal Linkende Pagina’s
Het totaal aantal linkende pagina’s — zelfs op hetzelfde domein — is een factor van de rang.
85. Alt Tag (voor Image Links)
Alt text is een versie van anchor text voor afbeeldingen.
86. Links van .edu of .gov Domeinen
Matt Cutts beweerde dat TLD niet meespeelt bij hoe belangrijk een site is. Dat verandert niets aan het feit dat SEOs denken dat er een speciaal plekje is in het algoritme voor .gov (overheid) en .edu (universiteiten) TLDs.
87. Gezag van een Linkende Pagina
Het gezag (PageRank) van een doorverwijzende pagina is ontzettend belangrijk bij de rang-factor.
88. Gezag van een Linkend Domein
Het gezag van een doorverwijzend domein kan een onafhankelijke rol spelen bij hoe belangrijk een link is (bijvoorbeeld, een PR 2 page link van een site met een PR 3 homepage kan minder waard zijn dan een PR 2 page link van PR8 Harvard.edu).
89. Links Van Concurrenten
Links van andere pagina’s met een rang in dezelfde zoekmachine resultaten kunnen meer waard zijn voor de rang van een pagina voor datzelfde zoekwoord. Als zelfs je concurrenten die proberen te ranken voor dezelfde term naar je linken, dan moet je wel erg goed zijn is de gedachte.
90. Social Shares van een Doorverwijzende Pagina
Het aantal social shares kan invloed hebben op de waarde van een link.
91. Links van Slechte Omgevingen
Links van “slechte omgevingen” kunnen je site negatief beïnvloeden.
92. Gastbijdragen
Gastbijdragen kunnen onderdeel zijn van een white hat SEO campagne. Echter zullen links die afkomstig zijn van deze berichten, vooral in een ‘author bio area’ minder waardevol zijn dan een contextuele link op dezelfde pagina.
93. Links naar het Homepage Domein van de Pagina
Links naar de hoofdpagina van een website die ook naar jou linkt zijn belangrijk bij het bepalen van de waarde van zowel de website als de link.
94. NoFollow Links
Eén van de meest controversiële onderwerpen binnen SEO. Het officiële statement van Google hierover is:
“Over het algemeen volgen we ze niet.”
Dit suggereert dat ze dit juist wél doen, op zijn minst in bepaalde gevallen. Een bepaald percentage NoFollow links kan ook kenmerkend zijn voor een natuurlijk of onnatuurlijk linkprofiel.
95. Diversiteit van Linktypes
Wanneer een buitensporig percentage van je links afkomstig is van dezelfde bron (bijvoorbeeld een forumprofiel of commentaar op blogs) kan dit een teken zijn van webspam. Aan de andere kant is diversiteit van de herkomst van links een teken van een natuurlijk linkprofiel.
96. Contextuele Links
Links die ‘embedded’ zijn in de content van een pagina worden gezien als krachtiger dan links op een lege pagina of elders op dezelfde pagina.
97. Buitensporig Aantal 301 Redirects
Volgens een video van Google zelf hebben links die afkomstig zijn van ‘301 redirects’ een negatieve invloed op de ranking van je pagina.
98. Backlink Anchor Tekst
Zoals blijkt uit deze beschrijving van Google’s oorspronkelijke algoritme:
“Ten eerste bieden klikbare teksten vaak betere omschrijvingen van een webpagina dan de pagina zelf.”
Vanzelfsprekend is klikbare tekst minder belangrijk dan voorheen (en waarschijnlijk een indicatie van webspam), maar met gedoseerd gebruik is het nog steeds een sterk teken van relevantie.
99. Interne Link Anchor Tekst
De klikbare tekst van interne links is een teken van relevantie, maar in zwaarte verschilt het van de backlink anchor tekst.
100. Toegekende Linktitel
De linktitel (de tekst die verschijnt wanneer je met de muis over een link beweegt) is ook een zwak teken van relevantie.
101. Domein Herkomst Link (ccTLD)
Gelinkt worden door topdomeinen van een specifiek land (.de, .cn, .co.uk) kan helpen je ranking te verhogen in dat land.
102. Link Locatie In Content
Links die aan het begin van een stuk content staan zijn iets belangrijker dan links aan het einde van de content.
103. Link Locatie Op Pagina
De plaats van de link op een pagina is belangrijk. Over het algemeen zijn links die verwerkt zijn in de content van de pagina krachtiger dan links in de footer of sidebar.
104. Relevantie van Linkdomein
Een link van een website uit dezelfde niche is beduidend krachtiger dan een link van een niet gerelateerde website. Daarom concentreren alle effectieve SEO strategieën zich tegenwoordig op het verkrijgen van relevante links.
105. Relevantie op Paginaniveau
Volgens Het Hilltop Algoritme is een link die afkomstig is van een pagina die sterk verbonden is met de content van die pagina krachtiger dan een link van een niet gerelateerde pagina.
106. Tekst Rondom Link Sentiment
Google weet waarschijnlijk of een link naar je website een aanbeveling is of onderdeel is van een negatieve review. Links omringd door een positief sentiment zijn waarschijnlijk krachtiger.
107. Zoekwoord in Titel
Google schat links van pagina’s die een zoekwoord van jouw pagina in de titel hebben op waarde (Experts die naar experts linken).
108. Positieve Link Velocity
Een website met een positieve ‘link velocity’ krijgt meestal een SERP (Search Engine Results Page) boost.
109. Negatieve Link Velocity
Negatieve ‘link velocity’ is een teken van afnemende populariteit en kan je ranking flink benadelen.
110. Links van ‘Hub’ Pagina’s
Aaron Wall claimt dat gelinkt worden door pagina’s die als top resources (of hubs) voor een bepaald onderwerp te boek staan een speciale behandeling verdient.
111. Link van Autoriteitswebsites
Een link van een ‘autoriteitswebsite’ bijvoorbeeld ANWBcamping.nl als je een camping eigenaar bent, is waarschijnlijk krachtiger dan een link van een kleine, microniche website (zoals van een collega camping eigenaar).
112. Gelinkt Worden Als Wikipedia Bron
Men is van mening dat een link van Wikipedia in de ogen van de zoekmachines vertrouwen en autoriteit uitstraalt, ondanks het feit dat dit ‘NoFollow’ links zijn.
113. Co-Occurrences
De woorden die om je backlinks heen staan helpen Google bij het bepalen waar de pagina over gaat.
114. Backlink Leeftijd
Volgens een patent van Google hebben oudere links meer invloed op je ranking dan nieuwe backlinks.
115. Links van Echte Websites vs. Splogs
Door de snelle toename van blognetwerken hecht Google meer waarde aan links die afkomstig zijn van ‘echte websites’ dan die van neppe blogs. Ze gebruiken waarschijnlijk merk- en interactiesignalen om onderscheid te maken.
116. Natuurlijk Linkprofiel
Een website met een ‘natuurlijk’ linkprofiel zal hoger ranken en duurzamer zijn tijdens updates.
117. Wederzijdse Links
De Link Schemes pagina van Google waarschuwt tegen ‘buitensporige uitwisseling van links.’
118. User Generated Content Links
Google kan zien welke links gegenereerd zijn met ‘UGC’ en welke gegenereerd zijn door de daadwerkelijke eigenaar van de website. Ze weten bijvoorbeeld dat een link die afkomstig is van de officiële WordPress.com blog (en.blog.wordpress.com) zeer verschillend is van een link afkomstig van Redlipstickkindofgirl.wordpress.com.
119. Links vanaf 301
Doorgestuurde links vanaf een 301 pagina kunnen wat aan waarde verliezen in vergelijking met een directe link. Volgens Matt Cutts echter, is een 301 vergelijkbaar met een directe link.
120. Schema.org Microformats
Pagina’s die microformats ondersteunen zouden hoger kunnen scoren dan pagina’s die dit niet doen. Het is mogelijk dat dit een directe impuls is, of te wijten aan het feit dat pagina’s die microformatting gebruiken een hoger doorklikpercentage hebben.
Google.nl Zoekwoord ‘Smartphone hoesje kopen’ 29-10-2015
121. Opgenomen in het DMOZ
Velen geloven dat Google sites, die in het DMOZ zijn opgenomen, net iets meer vertrouwen geeft.
122. De TrustRank van de Verwijzende Site
De betrouwbaarheid van de site die naar jou verwijst bepaald hoeveel ‘TrustRank’ aan jou doorgegeven wordt.
123. Het aantal uitgaande Links op de Pagina
PageRank is eindig. Een link vanaf een pagina met honderden uitgaande links geeft een lagere PR door dan een pagina met slechts enkele uitgaande links.
124. Links van Forumprofielen
Vanwege het massale spammen kan het zijn dat Google de links vanaf forumprofielen aanzienlijk lager waardeert.
125. Aantal Woorden van de Verwijzende Inhoud
Een link vanaf een webtekst van 1000 woorden is waardevoller dan een link in een fragmentje van 25 woorden.
126. Kwaliteit van de Verwijzende Inhoud
Links vanaf slecht geschreven of slecht samengestelde pagina’s geven minder waarde door dan links vanaf goed geschreven, met multi-media ondersteunde, inhoud.
127. Sitewide Links (links vanaf meerdere pagina´s van dezelfde website)
Matt Cutts heeft bevestigd dat sitewide links worden ‘samengevoegd’ en tellen als een enkele verwijzing.
Gedragssignalen
Google weet steeds meer over ons dankzij haar producten als Chrome, Analytics en Google+. Het is niet ondenkbaar dat de zoekmachine gigant gebruikerssignalen meeneemt in het algoritme omdat deze factoren zeer handig zouden kunnen zijn om te vernemen of een pagina echt van goede kwaliteit is.
128. Organisch Doorklikpercentage (CTR) voor een Zoekwoord
Pagina’s die een hogere CTR hebben zouden een impuls kunnen krijgen in zoekmachines voor dat specifieke zoekwoord.
129. Organisch CTR voor Alle Zoekwoorden
Een organische CTR van een pagina (of site) voor alle zoekwoorden kan een teken zijn van gebruikersinteractie door mensen.
130. De Bounce Rate
Niet alle SEO experts zijn het erover eens dat de bounce rate belangrijk is, maar het kan een manier zijn van Google om hun bezoekers als kwaliteitstesters te gebruiken (pagina´s waar mensen bouncen – snel weer weg gaan – zijn waarschijnlijk niet al te goed).
131. Direct Verkeer
Het is zeker dat Google gegevens gebruikt van Google Chrome om uit te vinden of mensen een site wel of niet bezoeken (en hoe vaak). Sites met veel verkeer hebben waarschijnlijk een hogere kwaliteit dan sites die heel weinig verkeer hebben.
132. Herhaald Verkeer
Ze kunnen ook bekijken of gebruikers al dan niet terug gaan naar een bepaalde pagina na een bezoek. Sites met terugkerende bezoekers zouden een impuls kunnen krijgen in de Google ranking.
133. Geblokkeerde Sites
Google heeft deze functie van Chrome afgesloten. Echter, Panda gebruikte deze functie als een kwaliteitssignaal.
134. Chrome Bladwijzers
We weten dat Google gebruiksgegevens van de Chrome browser verzamelt. Pagina’s die in Chrome als bladwijzer gemarkeerd worden zouden een impuls kunnen krijgen.
135. Gegevens van de Google Toolbar
Volgens Danny Goodwin van Search Engine Watch gebruikt Google toolbar gegevens als een ranking signaal. Echter, afgezien van de laadsnelheid van een pagina en malware, is onbekend welke gegevens ze van de toolbar oppikken.
136. Aantal Commentaren
Pagina’s met veel commentaren kunnen een teken zijn van gebruikersinteractie en kwaliteit.
137. Verblijfstijd
Google let sterk op de ‘verblijfstijd’: hoe lang brengen mensen op jouw pagina door als ze vanaf een Google zoekopdracht komen. Dit wordt soms ook wel ‘lange klikken vs. korte klikken’ genoemd. Als mensen lang op jouw site blijven dan kan dat gebruikt worden als een kwaliteitssignaal.
Algoritme Afwijkingen
Er zijn bepaalde situaties waar Google afwijkt van het standaard algoritme, denk bijvoorbeeld aan personalisatie aan de zoeker in kwestie. Deze uitzonderingen kunnen grote gevolgen hebben voor de rankings.
138. Query Deserves Freshness (QTD)
Google geeft nieuwere pagina’s een impuls voor bepaalde zoekopdrachten.
139. Query Deserves Diversity (QDD)
Google kan diversiteit geven aan de resultaten van een zoekopdracht voor meerduidige zoekwoorden als ‘Ted’ ‘WWF’ of ‘ruby.’
140. Gebruikershistorie van de Browser
Sites die je vaak bezoekt terwijl je in Google ingelogd bent, krijgen een stimulans in de resultaten van zoekpagina´s.
141. Zoekhistorie van de Gebruiker
Zoekketens beïnvloeden de resultaten van latere zoekopdrachten. Als je bijvoorbeeld eerst zoekt op ‘besprekingen’ en daarna op ‘broodroosters’ dan is het waarschijnlijk dat Google pagina’s die broodroosters bespreken hoger in de zoekresultaten zet.
142. Geo Targetting
Google geeft voorrang aan sites met een lokale server IP en een landspecifieke domeinnaam extensie.
143. Safe Search
Zoekresultaten met vloekwoorden of inhoud voor volwassenen zullen niet verschijnen bij mensen die Safe Search aan hebben staan.
144. Google+ Circles
Google geeft een hoger resultaat voor auteurs en sites die je aan je Google Plus kringen hebt toegevoegd.
145. Klachten ingediend onder de DMCA
Google geeft pagina’s waartegen een klacht is ingediend onder de DMCA een lagere ranking.
146. Domein Diversiteit
De zogenaamde ‘Bigfoot Update’ zou meer domeinen hebben toegevoegd aan elke resultaatpagina van zoekmachines.
147. Transactie Zoekopdrachten
Google geeft soms verschillende resultaten voor koopgerelateerde zoekwoorden, zoals zoekopdrachten naar vluchten.
148. Lokale Zoekopdrachten
Google plaatst vaak Google+ lokale zoekresultaten boven ‘normale’ organische resultaten op zoekpagina’s.
149. Google News Box
Bepaalde zoekwoorden kunnen een Google Newsbox activeren.
150. Grote Merken Voorkeur
Na de Vince Update begon Google grote merken een impuls te geven voor bepaalde beknopte zoekopdrachten.
151. Shopping Resultaten
Google laat soms resultaten van Google Shopping zien in organische zoekresultaten.
152. Resultaten voor Afbeeldingen
Google dringt resultaten in van zoekopdrachten die algemeen gebruikt worden met Google Image Research in organische zoekresultaten.
153. Easter Egg Resultaten
Google heeft stuk of tien Easter Egg resultaten. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘Atari Breakout’ in Google image search, dan brengen de zoekresultaten je direct in een werkend spel (!).
154. Single Site Resultaten voor Merken
Domein- of merkgeoriënteerde zoekwoorden geven verschillende resultaten naar dezelfde site.
Sociale Signalen
Volgens sommigen zijn vermelding op sociale media de nieuwe backlinks. Het valt te betwijfelen of Facebook likes, Twitter tweets en Google+ stemmen een grote impact hebben op de rankings, maar ze spelen zeker enige rol van betekenis. Hieronder een overzicht.
155. Aantal Tweets
Net als het aantal links kan het aantal tweets dat een pagina heeft invloed hebben op de ranking in Google.
156. Autoriteit van Twittergebruikers
Tweets die afkomstig zijn van oudere Twitterprofielen met autoriteit en veel volgers (zoals Geert Wilders of Paul de Leeuw) hebben meer effect dan tweets van nieuwe, weinig invloedrijke accounts.
157. Aantal Facebook Likes
Google kan de meeste Facebook accounts niet zien, maar hoogstwaarschijnlijk zien ze het aantal Facebook likes van een pagina als een zwak signaal.
158. Facebook Shares
Facebook shares hebben meer gemeen met een ‘backlink’ en zullen daarom meer invloed hebben dan Facebook likes.
159. Autoriteit van Facebookgebruikers
Net als met Twitter hebben Facebook shares en likes meer invloed als ze afkomstig zijn van populaire Facebookpagina’s.
160. Pinterest Pins
Pinterest is een waanzinnig populair social medium met heel veel openbare data. Google ziet Pinterest Pins waarschijnlijk als een sociaal signaal.
161. Stemmen op Social Sharing Sites
Het is mogelijk dat Google shares op sites zoals Reddit, Stumbleupon en Digg ook als een sociaal signaal ziet.
162. Aantal Google +1’s
Ook al heeft Matt Cutts geroepen dat Google+ ‘geen direct effect’ heeft op rankings, is het moeilijk te geloven dat ze hun eigen sociale medium negeren.
163. Autoriteit van Google+ Gebruikers
Het is logisch dat Google meer waarde hecht aan +1’s die afkomstig zijn van accounts met autoriteit dan van accounts met weinig volgers.
164. Bekende Auteur
In februari 2013 sprak Google CEO Eric Schmidt de beroemde woorden:
“Binnen zoekresultaten zal aan geverifieerde online profielen gerelateerde informatie hoger eindigen dan content zonder dergelijke verificatie. Dit zorgt ervoor dat de meeste gebruikers automatisch op de hoogste (geverifieerde) resultaten klikken.”
Ondanks het feit dat het Google+ auteursprogramma beëindigd is, is het mogelijk dat Google een bepaalde vorm van auteurschap gebruikt om invloedrijke online content producers te bepalen (en hen een boost in de rankings te geven).
165. Relevantie van Sociale Signalen
Google gebruikt waarschijnlijk relevante informatie van het account dat de content deelt, en de tekst die de link omringt.
166. Sociale Signalen op Siteniveau
Sociale signalen op websiteniveau kunnen de totale autoriteit van de website verhogen. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid voor alle pagina’s van de website.
Merksignalen
Het is al lange tijd bekent dat Google merken prefereert boven anonieme websites. Google stuurt haar gebruikers het liefst naar betrouwbare sites. Voor gezondheid gerelateerde zoekopdrachten bijvoorbeeld, heeft Google absoluut meer vertrouwen in Voedingscentrum of Dr. Oz dan een willekeurige webmaster. Indien de zoeker terechtkomt op een slechte website, de bezoeker wordt opgelicht, misleid of benadeeld op wat voor wijze dan ook, dan zal dit ook slecht reflecteren op Google. Om die reden is het voor Google dus zaak om te meten hoe betrouwbaar een merk is en de zoekresultaten daarnaar aan te passen.
167. Merknaam als Klikbare Tekst
De merknaam als klikbare tekst is een simpel doch sterk merksignaal.
168. Zoekopdrachten naar Merknaam
Het is simpel: mensen zoeken naar merken. Wanneer mensen naar je website zoeken via Google (bijvoorbeeld ‘SEOgeek Twitter’ of SEOgeek + ‘on-page SEO gids’) dan neemt Google dit waarschijnlijk mee wanneer ze bepalen of iets een merk is.
169. Website Heeft Facebookpagina en Likes
Merken hebben vaak Facebookpagina’s met veel likes.
170. Website heeft Twitterprofiel met Volgers
Twitterprofielen met veel volgers zijn kenmerkend voor populaire merken.
171. Officiële LinkedIn Bedrijfspagina
De meeste echte bedrijven hebben bedrijfspagina’s op LinkedIn.
172. Werknemers Aanwezig op LinkedIn
Rand Fishkin van Moz denkt dat LinkedIn profielen die aangeven dat ze voor je bedrijf werken een merksignaal is.
173. Authenticiteit van Social Media Accounts
Een social media account met 10.000 volgers en 2 posts wordt waarschijnlijk zeer anders geïnterpreteerd dan een account met 10.000 volgers en heel veel interactie.
174. Merk Aanwezigheid op Nieuwssites
De echt grote merken worden constant genoemd op Google News. Sommige merken hebben zelfs hun eigen Google News feed op de eerste pagina
175. Co-Citaten
Merken worden genoemd zonder dat er naar ze gelinkt wordt. Google ziet dit waarschijnlijk als een merksignaal.
176. Aantal RSS Abonnees
Aangezien Google eigenaar is van de populaire Feedburner RSS service valt het te verwachten dat ze naar het aantal RSS abonnees kijken als een populariteits- en/of merksignaal.
177. Fysieke Locatie Met Google Mijn Bedrijf Listing
Echte bedrijven hebben kantoren. Het is mogelijk dat Google naar locatiegegevens vist om te bepalen of een website van een groot merk is.
178. Website is Belastingbetalend Bedrijf
Moz rapporteert dat Google wellicht bekijkt of een website geassocieerd is met een bedrijf dat belasting betaalt.
Webspam
Dan zijn er nog die factoren in het leven geroepen om spammers een halt toe te roepen. Door de jaren heen zijn er partijen geweest die er baat bij hadden om de zoekmachine resultaten te manipuleren. Dit is een continue strijd tussen Google en de blackhat community. Google met haar leger aan PhD Whizkids heeft dus elementen toegevoegd aan het algoritme die moeten voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van de zoekmachine.
179. Panda Penalty
Sites met lage kwaliteitscontent (vooral content farms) zijn minder zichtbaar in een zoekopdracht nadat ze Panda sancties hebben gekregen.
180. Links naar ‘Bad Neighborhoods’
Linken naar zogenaamde ‘bad neighborhoods’, zoals bijvoorbeeld erotiekwebsites, kan een negatieve uitwerking hebben op je aanwezigheid in zoekresultaten.
181. Doorverwijzingen
Sneaky doorverwijzingen zijn een doodzonde. Als je gepakt wordt is het mogelijk dat je naast het ontvangen van sancties zelfs volledig uit de zoekresultaten verwijderd wordt.
182. Pop-ups of Afleidende Ads
Volgens het officiële Google Rater Guidelines document zijn pop-ups en afleidende advertenties tekenen van een lage kwaliteit website.
183. Over-Optimalisering van een Website
Omvat factoren als het overmatig gebruik van zoekwoorden in je content en header tags.
184. Over-Optimalisering van een Pagina
Veel mensen rapporteren dat Penguin in tegenstelling tot Panda op zoek is naar individuele pagina’s (en zelfs bepaalde zoekwoorden binnen de pagina).
185. Advertenties Bovenaan de Pagina
Het ‘Page Layout Algoritme’ bestraft websites met te veel advertenties (en weinig content) bovenaan de pagina.
186. Affiliate Links Verbergen
Te ver gaan met het verbergen van affiliate links (vooral ‘cloaking’) kan voor sancties zorgen.
187. Affiliate Sites
Het is geen geheim dat Google geen grote fan is van affiliates. De algehele opvatting is dat websites die geld verdienen met affiliate links onder verscherpt toezicht komen te staan.
188. Automatisch Gegenereerde Content
Google is geen grote fan van automatisch gegenereerde content. Als ze vermoeden dat jouw website content plaatst die door computers gegenereerd is kan dit zorgen voor sancties of uitsluiting uit de zoekresultaten.
189. Buitensporige ‘PageRank Sculpting’
Te ver gaan met ‘PageRank sculpting’ – door alle uitgaande links of de meeste interne links te ‘nofollowen’ – kan een teken zijn van misbruik van het systeem.
190. IP-adres Gemarkeerd als Spam
Als het IP-adres van je server als spam wordt gemarkeerd, kan dit invloed hebben op alle websites op die server.
191. Meta Tag Spammen
Overmatig gebruik van zoekwoorden kan ook voorkomen in meta tags. Google kan sancties opleggen als ze denken dat je het systeem misbruikt door het toevoegen van zoekwoorden aan je meta tags.
192. Onnatuurlijke Toevloed van Links
Een plotselinge (en onnatuurlijke) toevloed van links is in de meeste gevallen een duidelijk signaal van valse links.
193. Penguin Penalty
Sites die betrapt zijn door het Google Penguin algoritme filter zijn een stuk minder zichtbaar in de zoekopdracht.
194. Link Profiel met een Hoog Percentage Links van Lage Kwaliteit
Veel links uit bronnen die gewoonlijk gebruikt worden door black hat SEO’s (zoals blog comments en forum profielen) kunnen een teken zijn dat het systeem gemanipuleerd wordt.
195. Linking Domain Relevancy
Uit de beroemde analyse van MicroSiteMasters.com bleek dat sites met een onnatuurlijk hoog gehalte links vanuit non-gerelateerde sites meer vatbaar zijn voor Penguin.
196. Waarschuwing van Onnatuurlijke Links
Google heeft duizenden ‘Google Webmaster Tools kennisgeving van gedetecteerde onnatuurlijke links’ berichten uitgestuurd. Dit gaat normaliter vooraf aan een ranking drop, echter niet 100% van de tijd.
197. Links Vanuit Hetzelfde Klasse C IP
Het ontvangen van een onnatuurlijk aantal links vanuit sites binnen hetzelfde server IP kunnen een teken zijn van blog network link building.
198. ‘Giftige’ Anchor Tekst
Indien ‘giftige’ anchor tekst (vooral farmaceutische zoekwoorden) gericht zijn naar je site kan dit duiden op spam of een gehackte site. Hoe dan ook is het schadelijk voor je site ranking.
199. Handmatige Penalty
Het is bekend dat Google handmatige penalty’s uitdeelt, zoals in het wijd gepubliceerde Interflora fiasco.
200. Verkopen van Links
Het verkopen van links kan zeker impact hebben op de toolbar PageRank en kan schadelijk zijn voor je zichtbaarheid tijdens zoekopdrachten.
201. Google Sandbox
Nieuwe sites die een plotselinge toevloed van links ontvangen worden soms in de Google Sandbox geplaatst, wat de zichtbaarheid bij zoekopdrachten tijdelijk beperkt.
202. Google Dance
De Google Dance kan rankings tijdelijk omhoog laten schieten. Volgens een Google patent kan dit een manier zijn voor hen om te bepalen of een site wel of niet probeert het algoritme te manipuleren.
203. Disavow Tool
Met de Disavow Tool kan een handmatige of algoritmische penalty verwijderd worden van sites die slachtoffer waren van een negatieve SEO.
204. Reconsideration Verzoek
Een succesvol reconsideration verzoek kan een penalty opheffen.
205. Illegale Activiteiten Rapport
Google heeft een formulier waarop gebruikers illegale activiteiten die in hun content optreden kunnen rapporteren. Deze pagina geeft aan dat dergelijke content verwijderd wordt van alle Google producten, waaronder ook Google Search. Er is geen reden tot twijfel hierover, en we verwachten niet dat iemand een experiment gaat doen hierover in de nabije toekomst.
206. Click Manipulatie
Als je er vanuit gaat dat Click Through Rate een positieve factor is, dan is het redelijk om aan te nemen dat er hier ook webspam methodes bestaan. Rand Fishkin’s Twitter CTR-experimenten leveren het bewijs van een pagina die na massaal klikken stijgt van #6 naar #1 en terugviel naar #12 alvorens hij weer naar zijn oorspronkelijke positie ging, allemaal binnen enkele dagen.
Eindwoord
Heb je zelf ideeën over wat Google zou kunnen meenemen in het beoordelen van websites. Hoor het graag! Stuur een tip via de contactpagina of live chat en indien het een plausibele factor is dan zullen we hem meenemen en credit geven.
Een ander artikel dat een goed beeld geeft over alles dat komt kijken bij SEO is deze zoekmachine optimalisatie gids van Webwinkel Community.
——————————————————————————————————–
Het is nogal wat, 200+ ranking factoren. Zie je door de bomen het bos niet meer, geen idee waaraan prioriteit te verlenen? Raadpleeg dan onze holistische SEO dienst. Een ervaren SEO professional neemt je dan bij de hand om de weg naar boven in de zoekresultaten in te zetten, zodat jij als drukke ondernemer, je tijd niet verspild aan minder belangrijke SEO factoren.
——————————————————————————————————–