Digital nomad telefonie

Een van de obstakels, naast belasting en verzekeringen, waar digitale nomaden mee te maken krijgen is telefonische bereikbaarheid. Een digitale nomade is immers een groot gedeelte van het jaar in het buitenland. Een vaste telefoon lijn heeft dan weinig tot geen nut.

Er is onderscheid tussen persoonlijke en zakelijke telefonie voor digitale nomaden. Op persoonlijk vlak doel ik dan met name op gesprekken met familie en vrienden die in Nederland zijn achtergebleven. Voor dit soort telecom behoeftes, kan Skype en ook de video chat via Facebook Messenger prima functioneren. Is bovendien helemaal kosteloos. Met video dan ook nog eens, in plaats van louter audio.

Voor zakelijk. Ik merk zelf dat sommige (potentiële) klanten van mij bereid zijn om via Skype te communiceren. Anderen prefereren toch meer old school reguliere telefoongesprek. Daar is zeker nog behoefte aan bij ZZP en MKB Nederland. Dus als digitale nomade zonder telefonische bereikbaarheid via een ‘normaal nummer’ loop je waarschijnlijk klanten mis. Gelukkig zijn daar handige oplossingen voor vandaag de dag. Het is prima mogelijk via VOIP aanbieders om een normaal Nederlands telefoonnummer vast te leggen. Waarbij dan gesprekken binnenkomen op je laptop of mobiel toestel. Een voorbeeld van zo een dienst, die ik kan aanbevelen is Belfabriek. Daar heb je voor 45 Euro per maand all-inclusive een abonnement met een Nederlands telefoonnummer, onbeperkt bellen. Dit kan zijn een 0800 nummer, 0900, 085, 088 of juist regionaal zoals de bekende 010 en 020 net nummers. Inclusief nuttige opties zoals een wachtrij, keuzemenu, gesprekken kunnen opnemen. Alles beheerd via een app voor zowel Android als iOS. Tevens is er een optie om het Nederlandse nummer door te schakelen naar je lokale nummer van het land waar je verblijft. Bijvoorbeeld de potentiële klant belt een echt Rotterdams 010 nummer, maar het komt bij jou binnen op je Filipijnse/Thaise/Colombiaanse/Mexicaanse (doorhalen wat niet van toepassing is) telefoonnummer.

Overige nuttige functies en toepassingen:

– Vooraankondigingstoon
Zo weet je bij een binnenkomende oproep of het gaat om een Nederlandse beller of een lokaal contact.

– Digitaal antwoordapparaat
Over het algemeen bevindt je je in een andere tijdzone dan de klant. Wanneer je bijv. in Zuidoost-Azië verblijft, en de Nederlandse klant belt in de namiddag, dan lig jij waarschijnlijk al op bed. Dan kan de klant iets inspreken. En wanneer jij ontwaakt, dan vindt in je mail een linkje met de bestandsopname.

– Meldteksten
Als digitale nomade wil je natuurlijk niet 7 dagen in de week in je appartement verblijven. Soms ga je erop uit, een excursie of trip ondernemen naar lokale plekken waar het internet wellicht niet even goed is. Voor die periodes kun je een (tijdelijke) meldtekst inspreken, om bellers te laten weten wanneer je weer beschikbaar bent.

Er zijn ook andere aanbieders, die je kunt vinden door te zoeken binnen Google.nl op termen als ‘VOIP zakelijk’. Het legt er maar aan wat je budget per maand is, en welke functies wel of niet nuttig zijn voor jouw onderneming, welke aanbieder het beste bij jouw situatie past.

Disclaimer: ikzelf maak op dit moment géén gebruik van een VOIP dienst. De reden hiervoor is simpel. Ik als enigszins autistische SEO geek, zit niet echt te wachten op telefoongesprekken voortdurend die me uit concentratie halen van mijn werk. Ik heb op dit moment mijn handen al vol aan bestaande vaste klanten en zit niet te wachten op nieuwe opdrachten op moment van schrijven. Ik zou zelf op dit moment dus geen uitvoerig gebruik maken van zo een VOIP abonnement. Maar voor andere (beginnende) digitale nomaden of grotere ondernemingen is het denk ik wel het overwegen waard. Het komt een stuk professioneler over als je een Nederlands telefoonnummer anders dan een mobiel nummer kunt aandragen. En je bent overal ter wereld goed telefonisch bereikbaar, zolang er maar gedegen genoeg internet voor handen is op de locatie waar je je dan net begeeft (makkelijk gezegd dan gedaan, maar daar kan de VOIP provider niets aan doen).