Gratis? Je krijgt waar je voor betaald…

Dit sentiment kan ik goed begrijpen. Doorgaans als iets gratis en vrijblijvend wordt aangeboden is het a) rotzooi b) zijn er toch nog verborgen addertjes of c) is het alsnog voornamelijk een pitch om je iets te verkopen. Niets van dit alles hier. Ik verricht deze dienst al jaren voor MKB Nederland. Indien je dit niet gelooft, zie bijvoorbeeld de beoordelingen die ondernemers hebben achtergelaten voor SEOgeek rechtsonder deze pagina of bekijk referenties.

Deze dienst voor mij is als ‘pro bono werk’, om iets terug te geven aan de gemeenschap. Ik werk 7 dagen in de week doorgaans. Iedere zondagochtend en middag heb ik gereserveerd voor dit werk.

De ‘normale prijs’ van deze audit zou zijn 400 Euro exclusief BTW. Maar indien je een klein beetje geduld kunt opbrengen, dan betaal je niets…

Wat kun je zoal verwachten van de SEO scan

Het audit verslag bestaat doorgaans uit 3 delen, en telt 30 tot 50 pagina’s. Dit is een nogal overweldigende hoop informatie. Om die reden zend ik de audit in drie delen.

Deel I: On-page

In deze sectie behandel ik alle zaken on-page. Dat is jargon voor zaken die je zelf in de hand hebt op je eigen website. Enkele standaard onderdelen in deze sectie zijn:

Mobielvriendelijkheid en Laadtijd
We onderwerpen je website aan een aantal grondige tests en beschrijven praktische verbeterpunten om de score voor laadtijd testen als Google PageSpeed Insights te verbeteren.

Structured Data
Hoe kan jouw website meer halen uit structured data of markup? Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde ‘organische gele sterretjes’.

Rich snippet

Wil je net als ons gele sterretjes in de zoekresultaten? Vraag dan de audit aan…

 

Broken Inbound Links
Doodzonde: linkjes die je in het verleden verdiend hebt die wijzen naar pagina’s die niet meer bestaan (zogenaamde 404 statuscode). Linkjes die in potentie erg waardevol zijn voor de autoriteit van het domein en daarmee je rankings gaan bijna geheel verloren. Ik vind ze voor je met Ahrefs. Zo hoef jij geen abonnement te nemen op deze toch dure linkbuilding tool, maar kun je wel genieten van een van de rapporten die deze kan bieden.

Meta Data Optimalisatie
Tips & tricks om titel tags en meta descriptions te schrijven die opvallen tussen de andere zoekresultaten en daarmee betere doorklik behalen.

Overige Observaties
Ik browse sowieso een paar uur op je website rond en noteer alle overige punten die ik opmerk.

Prioriteiten
Op basis van de bevindingen in eerder genoemde onderdelen, wat zou prioriteit zijn voor jouw situatie.

Deel II: Off-page

Hier kijken we naar de belangrijkste rankingfactoren van Google die in principe buiten je invloedssfeer vallen. Met name links, maar ook sociale signalen en gebruikerssignalen. Een aantal uur zal ik handmatig het linkprofiel van jouw website napluizen. Ik pak links eruit en geef je mijn mening. Zijn de links die je vergaart hebt risicovol? Heb je niet te veel Startpagina (kloon) linkjes? En de gekozen anchortekst, is die niet wat te agressief rekening houdend met Google algoritme genaamd Penguin? Dit soort thema’s zullen aan bod komen.

Deel III: Competitie Analyse & Zoekwoorden Onderzoek

Hier gaan we een kijkje in de keuken van de meest voorname directe concurrenten nemen om erachter te komen wat voor hen werkt en wat wij eventueel kunnen overnemen (of waar we juist vanaf moeten zien). Alsmede, helpt het ons meer inzicht in de industrie te verkrijgen.

Deel III is de enige sectie van het rapport waar jij ons kunt helpen met je inbreng. Graag vernemen we van je, wie zijn je directe concurrenten, met wie vergelijk je jezelf of meet je je zelf. Dit kunnen we ook uitvinden met tools en gezond verstand. Maar beter als de ondernemer in kwestie ons een zetje in de goede richting geeft. We kijken sowieso ook welke partijen SEMrush en Ahrefs aanstippen als directe concurrenten. Wanneer we 3 – 4 goede kandidaten gevonden hebben, gaan we deze partijen vergelijken met jouw website op essentiële SEO metrieken. Zo zul je leren waar jouw zwakke punt ligt. Bijvoorbeeld, misschien hebben jouw concurrenten beduidend minder links verzameld, maar de links die zij verzameld hebben zijn van hogere kwaliteit en daardoor scoren zij beter op een metriek als Majestic Trust Flow en daarbij doen ze het beter in de zoekresultaten. In dat geval zou ons advies zijn: focus op kwaliteit over kwantiteit. Of ontvangen jullie concurrenten voornamelijk afbeelding links en jij niet, en is je industrie visueel ingesteld (zoals reizen of interieur bijvoorbeeld), dan zul je hier idealiter aan gaan werken.

Wat ook zeer interessant kan zijn, is om te kijken welke belangrijke industrie websites naar de concurrentie linken, maar niet naar jouw website. Met Ahrefs kunnen we dit uitvinden. Deze links kunnen het verschil maken tussen jou en je concurrenten.

Ten slotte, geven we een compleet overzicht van de termen die meeste verkeer binnenhalen uit de organische zoekresultaten van Google voor concurrenten. Misschien heb jij deze keywords over het hoofd gezien?

Voor zoekwoorden onderzoek, leveren we je onze “Laag Hangend Fruit Keyword Sheet”. Deze is verkregen uit de bekende SEO tool SEMrush en door ons bewerkt voor jou op maat.

Wat bedoel ik eigenlijk precies met laag hangend fruit zoekwoorden? Low hanging fruit zoekwoorden, zijn keywords waar men momenteel top 20 rankt, maar buiten de top 5. Google acht de betreffende pagina dus zeker wél relevant voor de zoekterm, alleen vaak ontbeert de pagina in kwestie links (indien we ervan uitgaan dat content en on-page kloppen).

Nut? Dit zijn dus rankings die men reeds heeft behaald maar waar men relatief weinig profijt van ondervindt. Vrij weinig mensen kijken immers verder dan de top 5. Een klein aantal backlinks zou de pagina echter top 5 kunnen brengen in veel gevallen. In de Excel sheet dat geleverd wordt bij het rapport kun je de hele lijst bekijken.

Voor wie is deze dienst:

Serieuze ondernemers die meer bezoekers, leads & omzet willen behalen uit Google.

Voorwaarden:

  • De website die je aanmeldt moet jouw eigen website zijn
    (deze dienst is niet bedoeld voor marketing bedrijven, mijn concurrenten, die te lui zijn om zelf een dergelijke scan uit te voeren).
  • Enig geduld. Er is doorgaans een wachtlijst voor het rapport.
    Wil je dat ik ruimte in mijn schema maak om jouw website zo spoedig mogelijk te testen, dan zul je de reguliere prijs moeten betalen, dit is 400 Euro exclusief BTW.
  • Zeer kleine websites zoals bijvoorbeeld een portfolio site of een website met louter een CV o.i.d. verricht ik geen scan voor. Dit is een diepgravende audit, heeft geen zin voor een mini site.

Aanmelden

Ik zou willen aanraden om zo snel mogelijk in te schrijven. Dit om onnodig wachten te voorkomen. Dit kun je hier doen.

Na inschrijving neem ik even contact met je op om e.a. te bevestigen.

————————————————————————————————

Verwante benamingen:

SEO audit
SEO quickscan
SEO offerte