SEO Strategie: Holistische Handleiding voor Meer Organisch Zoekverkeer

Je hebt vast van het cliché “if you fail to plan, you are planning to fail” van Benjamin Franklin gehoord.

Als mensen over SEO praten, hebben zij de neiging om te praten over de goede resultaten die het kan bieden: betere rankings, meer traffic, meer links die naar de website verwijzen en als je het goed uitvoert, hopelijk meer omzet.

Dat is het spannende deel.

Maar hoe zit het met het plan om daar te komen? Als je het soort succes wilt bereiken, dat de concurrentie jaloers maakt en je inkomsten doen exploderen, zal dit niet door toeval zijn.

Zoekmachine Optimalisatie Plan van Aanpak

Je hebt een SEO-strategie nodig

Sommigen hebben je doen geloven dat het creëren van een SEO-strategie zo simpel is als het kiezen van een paar keywords, je website eens grondig inspecteren en dat dan de bal gaat rollen. Tien jaar geleden hadden ze misschien gelijk.

Maar vandaag de dag is SEO veel ingewikkelder.

Het creëren van een gedegen SEO-strategie betekent een doordachte, veelzijdige aanpak die alles dekt vanaf de tech-heavy aspecten van de infrastructuur van je website tot aan een creatieve, doelgerichte aanpak tot content marketing.

Je hebt een SEO-strategie nodig, die niet alleen je fundamentele plan van aanpak schetst, maar ook de doelen rangschikt die je probeert te bereiken, de doelgroep profileert die je probeert te bereiken en die delft in het competitieve landschap waarin je aan de top wilt komen en er komt nog veel meer bij kijken dan alleen dat.

Dat klinkt misschien een beetje abstract en overweldigend, maar dat hoeft niet zo te zijn. Na verloop van tijd en tientallen campagnes, hebben we een alomvattende aanpak voor het creëren van een SEO-strategie ontwikkeld en verfijnd, die elke belangrijke component omvat en die gemakkelijk te volgen en uit te voeren is.

Het is op vijf ‘pijlers’ gebouwd:

  • Strategie
  • Conversie
  • Content
  • Optimalisatie
  • Authority en Trust

In de rest van dit artikel, zal ik op elk onderdeel dieper ingaan, waarbij ik onze aanpak uitleg, waarom dat van belang is en de specifieke stappen toelicht, die we onderweg tegenkomen.

Strategie

Betere informatie leidt tot betere resultaten; dus de eerste stap in een succesvolle SEO-strategie, is het verzamelen van de informatie die je nodig hebt om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Voordat je verder gaat, moet je een duidelijk inzicht krijgen in:

  • Je doelen en doelstellingen – Wat wil je bereiken? Hoe presteer je nu en welke specifieke benchmarks wil je bereiken?
  • Je doelgroep segmenten – Wie probeer je te bereiken? Wat zijn hun pijnpunten? Hoe ziet hun ‘buyers journey’ eruit?
  • Je concurrenten – Met wie concurreer je? En hoe concurreren ze? Je offline concurrentie mag niet je online concurrentie zijn; je hebt een duidelijk beeld van het competitieve landschap nodig, zodat je weet wat er nodig is om te concurreren.

Om al deze dingen te kunnen bepalen, omvatten sommige van de taken in deze fase:

  • Keyword onderzoek
    Het kiezen van de beste doelen, betekent niet alleen het analyseren van traffic niveaus, maar ook het doel van de zoeker (search intent), het concurrentieniveau en het stadium van de marketingtrechter.
  • SEO-audit
    Een SEO-audit inventariseert items om te bepalen hoe goed je website is gebouwd, of er infrastructurele onderwerpen zijn die van invloed zijn op je sitesnelheid of je bent getroffen door eventuele penalty’s en hoe goed je momenteel presteert op zoekopdrachten.
  • Backlink audit
    Omdat links een enorme factor zijn voor zowel hoe goed je rankt als hoe aansprakelijk je bent als je wordt getroffen door een penalty, is het verstandig om een assessment te doen van hoeveel links je hebt, waar ze vandaan komen en wat het anchortekst profiel vertelt over het verleden van je website.
  • Content en conversie-audit
    Traffic naar je site leiden, is slechts de eerste stap. Het voeden van deze traffic met boeiende content en je pagina’s instellen om te converteren is van cruciaal belang. Deze audits zoeken naar hiaten in je content, die mensen weerhouden om te converteren en ook onderzoekt hoe goed je momenteel converteert.
  • Bedrijfsdoelstellingen en prestatie assessment
    Als je niet weet waar je naartoe gaat, kom je misschien op een ongewenste plek terecht. Het opstellen van slimme doelen en het benchmarken van de huidige prestaties geeft je een barometer van hoe goed je SEO langs de lijn presteert.
  • Strategisch projectplan en KPI-vaststelling
    Als al deze zaken zijn beoordeeld en alles is vastgelegd en de KPI’s zijn vastgesteld.

Conversie

Het is niet voldoende om traffic naar je website te krijgen. Het heeft weinig zin om een grote investering te doen in SEO als je website niet is gebouwd om te verkopen. Daarom is Conversion Rate Optimization (CRO) een belangrijke overweging bij het opstellen van een SEO-strategie.

Tijdens dit deel van het proces, dien je belangrijke pagina’s op je website te analyseren waar mensen voor het eerst contact maken, kopen, zich aanmelden of vragen te stellen om te bepalen hoe goed de copy, het ontwerp en de algehele gebruikerservaring werken om leads te kunnen transformeren in klanten.

Vervolgens dien je deze inzichten mee te nemen en je plan uit te bouwen op basis van de strategie die tijdens de eerste fase is vastgelegd en te beginnen met optimaliseren, testen en meten.

  • Conversie audits
    Begin met het inventariseren van hoe goed je pagina’s presteren, kijkend naar de belangrijke statistieken zoals traffic, bounce rates, time-on-site, micro-conversies en de getroffen maatregelen.
  • Content strategie
    Het in kaart brengen van je content door de marketingtrechter, is de beste manier om pijnpunten en mogelijkheden voor verbetering te identificeren. Zodra je dit hebt gedaan, kun je een prioritaire strategie opstellen.
  • Content optimalisatie en split-testing
    Content moet niet alleen voor SEO worden geoptimaliseerd om het grootste rendement te halen. Om je beste varianten te vinden, moet je alternatieven split-testen en daarbij de belangrijkste elementen kiezen om deze tegen elkaar te laten testen op basis van ‘best practices’.
  • Landingspagina optimalisatie
    Net als de bovenstaande, moet je je focussen op de landingspagina’s om mogelijkheden voor verbetering in alle onderdelen van de copy, het ontwerp en de lay-out te vinden en overgaan tot actie.
  • Wire-framing (interactie-ontwerp)
    Na het verzamelen van de tot dusver opgedane kennis, is het tijd om mock-ups van de voorgestelde wijzigingen te creëren, om het begrijpelijker te maken voor alle stakeholders.

Content

Een andere pijler van een gedegen SEO-plan is je content. We hebben het gehad over content als het gaat om keywords en conversies, maar het is meer dan dat. Content is wat de kopers door de marketingtrechter haalt; het is wat je site hoog in de zoekmachines laat eindigen, aandacht op sociaal media laat verdienen en uiteindelijk je brand naar de wereld communiceert.

Onderdeel van deze pijler is het focussen op de specifieke kenmerken van het creëren en het optimaliseren van content om klanten op je site en zoekmachines tevreden te houden. Om te slagen met content, moet je werken aan consistentie van je brand (voice and tone) via alle kanalen en tegelijkertijd kanaal specifieke strategieën opstellen om betrokkenheid en toename van conversies te verhogen.

De kanalen die je zou moeten overwegen zijn:

  • Blog content
  • Whitepapers, e-books, gidsen en educatieve middelen
  • Virale content
  • Landings- en salespagina’s
  • Product copy
  • Visual content (bijv. infographics, foto’s en memes)
  • Video content (bijv. explainer video’s, ‘how-tos’ en vlogs)
  • Webinars en slideshares
  • Podcasts
  • Pers- en mediareleases
  • Tekst- en displayadvertenties

Optimalisatie

Als we spreken over ‘optimalisatie’ als een pijler, verwijzen we naar de taken van het optimaliseren van je website, op een manier zodat zoekmachines deze kunnen categoriseren en overeenkomstig kunnen rangschikken. Dit is een data-heavy en door analytics gedreven deel van SEO. Tijd moet worden besteed aan het testen, finetunen en bijwerken als de campagne vordert en alles moet in lijn worden gehouden met de best practices en Google’s eigen aanbevelingen voor webmasters.

Het doel is een goed gebouwde site die relevant is, snel laadt en gemakkelijk voor zoekmachines te indexeren en te doorzoeken is – of dat nu de verbetering van een bestaande site, het verwijderen van een penalty is of beide.

  • On-page SEO
    Een plan moet worden opgesteld om niet alleen de inhoud van de pagina, maar ook de titel-tags, metadata en interne links te optimaliseren.
  • Content optimalisatie
    Zoals we hebben behandeld, moet de content worden geoptimaliseerd. Niet alleen om goed te ranken, maar ook om je publiek te overtuigen en conversies in elke fase van de marketingtrechter te verbeteren.
  • App optimalisatie
    Als je on-site apps of andere interactieve functies gebruikt, is het zorgen voor optimalisatie voor de beste gebruikerservaring, evenals het verzamelen van kritische data, een belangrijke stap.
  • Betaald social management en profieloptimalisatie
    Social media zal helpen om je verdiende marketinginspanningen vruchten te doen afwerpen, door te verbinden naar de content die je maakt en de site die je hebt gemaakt. Als onderdeel van je totale aanwezigheid, is het belangrijk dat de profielen consistent, actief en goed onderhouden zijn, met duidelijke richtlijnen voor interactie.
  • Penalty verwijdering
    Als je site is getroffen door een penalty, is herstel de eerste prioriteit. Penaltyverwijdering creëert een schone lei en herstelt niet alleen de verloren groei, maar maakt ook een nieuwe start voor vooruitgang.
  • Backlink verwijdering en ontkennen (disavow)
    Als onderdeel van de penaltyverwijdering, moeten gevaarlijke, toxic links worden opgeruimd voordat je site optimaal kan presteren in zoekopdrachten.

Kijk voor een diepgaande blik op SEO ranking factoren op onze blog post van een paar weken geleden.

Autoriteit en Vertrouwen (Authority and Trust)

De laatste pijler van een effectieve SEO-strategie is autoriteit en vertrouwen. Google moet u zien als betrouwbaar en gezaghebbend en aangezien het gebruik maakt van een algoritme om deze statistieken te berekenen, kunnen verbeterende maatregelen worden getroffen hoe zoekmachines je site zien.

Maar het zijn niet alleen algoritmen, het publiek wil je ook zien als betrouwbaar en gezaghebbend. Door middel van een geïntegreerde strategie, die doordachte linkbuilding, publisher outreach, content marketing, public relations en sociale promotie omvat, kun je je bedrijf in de markt profileren en ook autoriteit en vertrouwen, wat je nodig hebt om goed te ranken, opbouwen.

  • Autoriteit Strategieontwikkeling
    Je dient te kijken naar je site en marketinginspanningen in zijn geheel, om autoriteit op te bouwen, waarbij de specifieke stappen vastgesteld moeten worden, die nodig zijn om een betrouwbare speler in je niche te worden en niet alleen om goed te ranken.
  • Link Acquisitie
    Het bouwen van autoriteitslinks van relevante, vertrouwde websites zal niet alleen de ranking verbeteren, maar ook doorverwezen traffic opvoeren en je zichtbaarheid op plekken die ertoe doen, verhogen.
  • Guest Posting
    Gastbloggen kan worden gebruikt als middel voor het verwerven van betrouwbare, relevante links, maar het is ook een middel voor het bereiken van publiek en het uitbreiden van je bereik in markten waar je anders misschien niet bekend mee zou zijn geweest. Het identificeren van waardige doelen en relevante onderwerpen zijn slechts enkele onderdelen van de strategie die je moet overwegen wanneer je guest posting opneemt; het doel moet zijn om plaatsing te krijgen, of geplaatst te worden waar zich publiek bevindt, dat ofwel bij je koopt of naar je linkt. Hoe dichter je je guest posting bronnen kunt koppelen aan je niche, hoe groter het voordeel.
  • Digitale Mediarelaties
    Relaties voeden alles online – van de links die je kunt bouwen tot aan de traffic die je kunt verwerven en daarbuiten. Om te slagen, moet je werken aan het verwezenlijken van wederzijdse, nuttige partnerschappen en open communicatielijnen met degenen die je bedrijf kunnen dekken en je helpen met het verwezenlijken van je zakelijke doelstellingen.
  • Content Syndication
    Syndication is een ander hulpmiddel, dat je ter beschikking hebt om je content bij een ontvankelijk publiek te krijgen. Zorg ervoor dat je rekening houdt met de wat, waar, wanneer en het hoe voor effectief syndication om het rendement te maximaliseren.
  • Sociale Promotie
    Gebruik sociale kanalen om verbinding met je publiek te maken en je bereik uit te breiden. Je zult consequent en doelbewust moeten zijn en gebruik te maken van methodisch targeting om jezelf als een vertrouwde autoriteit te vestigen. Dit helpt bij het leiden van allerlei andere belangrijke metrieken, van doorverwezen traffic tot aan kwaliteitslinks.

Effectieve strategieën zijn gemeten strategieën

Zelfs de best gemaakte plannen kunnen opzij worden geschoven als er geen plan is om de impact te meten. Als cruciaal onderdeel van je SEO-strategie, moet je bepalen hoe het succes zal worden gemeten en dien je te zorgen voor een proces voor verslaglegging en communicatie met degene die verantwoordelijk is voor de uitvoering.

Je kunt alleen verbeteren, wat je kunt meten (Meten is weten), wat betekent dat het instellen van KPI’s, die eigenlijk je succes weerspiegelen en het terugkoppelen naar je zakelijke doelstellingen, van vitaal belang is voor de lange termijn.

Voor elk van de vijf pijlers die ik heb besproken, zullen er KPI’s en succesindicatoren zijn, die je nodig hebt om te volgen. Zorg ervoor, dat ze goed gedefinieerd zijn voordat je de campagne lanceert.

Wie moet implementeren?

We hebben geschetst hoe een solide SEO-strategie eruit ziet. Nu is de vraag – wie neemt het voortouw voor de implementatie? Wanneer je de keuze hebt tussen het inhuren van een bureau en het in-house te doen, zijn er een aantal overwegingen die gemaakt dienen te worden:

  • Tijd: heeft je team de tijd om de SEO-campagne zelf te doen of is het gewoon nieuwe reeks taken die ze toegevoegd krijgen aan de bestaande werklast?
  • Expertise: heeft je in-house team voldoende kennis over SEO om te implementatie competent uit te voeren? Sommige elementen van de implementatie zijn eenvoudig, maar ondanks dat je in-house team onderdeel van de strategieformatie is geweest, weten zij misschien niet hoe ze bepaalde punten moeten uitvoeren- of dit nu een technisch aspect of iets anders is.
  • Budget: heb je het budget om hulp in te huren? Een andere interessante vraag is – heb je het budget om dit niet te doen? In-house implementatie kan op het eerste gezicht goedkoper lijken en als je alle expertise en tijd al tot je beschikking hebt, kan dit zo zijn. Maar dat scenario is zeldzaam. Als dat niet het geval is, dan kost het laten worstelen van uw medewerkers eigenlijk meer dan het inhuren van professionals die precies weten wat ze doen.

Een goede strategie kan worden verknoeid door een slechte uitvoering, dus eerlijke reflectie is broodnodig.

Uitgebreid, methodisch en effectief

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn de beste SEO-strategieën niet alleen gebaseerd op keywords, noch kun je je site een voorafgaande inspectie geven en hopen om in de niche te kunnen domineren. Met zoveel standpunten om te overwegen, is het niet hebben van een strategie, die voldoet voor elk van de vijf pijlers die ik heb geschetst, een recept voor slechte prestaties.

Net als een wegenkaart, zal je strategie je langs de doelen begeleiden die je vandaag en in de toekomst stelt. Zorg ervoor dat je een goede kaart hebt!

No comments yet.

Geef een reactie