Lokale SEO

Wat is local SEO of lokale zoekmachine optimalisatie?

Dit houdt in werkzaamheden aan de website on-page en off-page om posities in de zoekresultaten voor lokaal georienteerde keywords te verbeteren. Denk aan zoekwoorden als ‘Advocaat in Rotterdam’ of ‘Oogkliniek Noord-Holland’.

Waar zit dan het verschil tussen lokale SEO en ‘reguliere’ SEO?

Nou bij lokale SEO, zul je vaak zien, een zogenaamde local pack. Dit is een sectie boven de normale organische zoekresultaten (de blauwe linkjes). De local pack is als het ware een map, waarbij de (volgens Google) drie beste ondernemingen in betreffende vakgebied voor de regio in de spotlights gezet worden.

Hieronder een voorbeeld voor mijn eigen onderneming, zoekopdracht ‘SEO Brielle’ in Google.nl:

Lokale zoekresultaten

Wat beïnvloedt de posities voor de local pack?

-> Het hebben van een Google Mijn Bedrijf profiel. Deze zo volledig mogelijk invullen.

-> Aantal beoordelingen en gemiddelde rating Google Mijn Bedrijf. Ik zie dat Nederlandse internet ondernemers voornamelijk reviews verzamelen op Kiyoh en Trustpilot. Maar het kan dus ook via Google Mijn Bedrijf, en dan tellen die reviews mee voor de lokale rankings. Klanten kunnen dat doen door te googelen ‘Jouw merknaam’ en dan op ‘Een recensie schrijven’ te klikken.

Toegegeven, een beoordeling achterlaten op Google Mijn Bedrijf is niet zo makkelijk en toegankelijk als platformen zoals Kiyoh, Trustpilot en ook Facebook. Toch zou ik aanraden om hier ook wat goede beoordelingen te verzamelen want mensen zullen die zien bij merk zoekopdrachten.

Zou ik aanraden om alleen maar reviews te verzamelen via Google Mijn Bedrijf? Nee. Het beste is om niet alle eieren in 1 mandje te leggen. Ik zou primair reviews verzamelen via Kiyoh/Trustpilot en dergelijke. Maar secundair Google Mijn Bedrijf en tertiair Facebook. Dit omdat als er iets in de toekomst gebeurd met één van de platformen dan is men niet ineens alle reviews kwijt (niet afhankelijk). Daarbij hangen potentiële klanten uit op verschillende plekken. Google dus, maar in B2C industrieën zijn de sociale media ook erg belangrijk dus goede klantenbeoordelingen op Facebook is van toegevoegde waarde. Momenteel laakt Google Mijn Bedrijf nogal wat betreft beoordelingen bij veel Nederlandse websites.

-> Citaties
Hiermee bedoel ik consistente NAP vermeldingen. Dat staat voor Name Address Phone. Je wilt op externe websites, zogenaamde directories zoals bijvoorbeeld TelefoonBoek.nl, NAP vermeldingen plaatsen. Zo heeft Google meer vertrouwen dat je bedrijf, zich daadwerkelijk begeeft op het opgegeven adres. Daarbij kun je doorgaans op dit soort websites een backlink verkrijgen dus ook voor reguliere SEO is het van toegevoegde waarde.

-> Reguliere SEO factoren
De factoren die belangrijk zijn voor de reguliere zoekresultaten spelen hier ook een rol, zij het ietwat minder belangrijk. Met name de autoriteit van de bijbehorende website (hoeveel relevante, kwalitatieve links heeft Jouwsite.nl mogen ontvangen?)

-> Fysieke locatie
Ook de fysieke locatie van het opgegeven adres is belangrijk. Wanneer iemand googelt ‘ongediertebestrijding Amsterdam’ dan zal een bedrijf dat zich bevindt in hartje Amsterdam een voordeel hebben op bedrijven die gevestigd zijn in buitenwijken of nabijgelegen plaatsen zoals Diemen. Daarbij, wat is de locatie van de zoeker zelf? Stel dat de zoeker zich bevindt tussen Amsterdam en Haarlem, maar dichterbij Haarlem dan Amsterdam, dan zal een bedrijf gevestigd in Haarlem juist voordeel kennen. Google prefereert instanties die zich dichtbij de zoeker bevinden.

Regio’s en steden waar wij o.a. actief zijn

Doorgaans opereren wij op (inter) nationaal niveau voor onze klanten. Maar zo hier en daar hebben we klanten geholpen aan topposities voor lokale zoekopdrachten.

Rotterdam (Regio Rijnmond)

Amsterdam

De competitie op (inter) nationaal niveau is doorgaans veel heviger omdat er meer zoekvolume (en dus meer leads, klanten en omzet) te behalen valt. Als wij de inzet, kennis & skills die nodig zijn om goede posities in de zoekresultaten te behalen voor nationale en internationale termen richten op jouw lokale markt dan zullen wij als een warm mes door de boter gaan. Wil je dus absoluut domineren voor termen als ‘jouw industrie/vakgebied + jouw stad/regio’ neem dan contact op of vraag de kosteloze en vrijblijvende audit/scan/check aan.