Competitie Analyse

Het is ontzettend belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je concurrentie in zoekresultaten.

In deze gids vatten we samen hoe je een SEO competitie analyse uitvoert. Zo kun je kijken hoe je jouw concurrentie kunt verslaan met posts die hoger scoren in de zoekresultaten dan die van je concurrentie.

Je probeert geen ruzie uit te lokken met je competitie, maar je wilt ze zeker weten wel verslaan!

Check de ranking van een site en de sites die ernaartoe linken

Open Site Explorer is een SEO tool die aangeboden wordt door Moz. Je kunt een webadres invoeren en Open Site Explorer laat je vervolgens zeer nuttige informatie zien.

Één van de onderdelen is de domein- en paginarank. Dit is een particulier algoritme, ontwikkeld door Moz, die websites en pagina’s van websites een score tot de 100 geeft. Hoe hoger de score, hoe meer autoriteit een website/pagina heeft.

De paginarank van je homepage valt over het algemeen hoger uit dan de beoordeling van je domein, omdat websites vooral linken naar je homepage en minder naar de andere pagina’s.

Onderstaand vind je de beoordeling van een homepage en het domein en het aantal individuele websites dat linkt naar de site. Dit wordt verder uiteengezet en laat je het uiteindelijke aantal domeinen zien dat naar de site linkt.

Voer een analyse uit van jouw concurrenten.

Moz resultaat

In de bovenstaande afbeelding kun je zien dat:

De domein autoriteit is 74 – Dit is een hoog gerankt domein. Als je wilt concurreren met dezelfde zoektermen als die van je concurrentie en jouw domeinrank is veel lager, dan zal het lastig worden. Als je jouw domeinrank wilt verhogen zal je links moeten bouwen naar je content.

De pagina autoriteit is 78 – De homepage is zeer hoog gerankt. Dit komt doordat ze een aantal zeer goede backlinks hebben van meerdere sites.

Het aantal linkende root domeinen is 1082 – Dit is het aantal unieke domeinen dat terug linkt naar deze website. Google ziet liever dat een groot aantal websites naar jou linkt, dan dat veel van jouw links afkomstig zijn van maar een klein aantal websites.

In het bovenstaande wordt ook het aantal belangrijke links van een website uitgelicht. Dit is zeer waardevolle informatie. Zo kun je zien dat de eerste link van Forbes is, die zelf beschikt over een domeinrank van 98 en een pagina autoriteit van 87. Als je het presteert een link te krijgen van dezelfde bron zal dit ontzettend waardevol voor je zijn (in Nederland zou het zeer goed zijn om een linkje te krijgen van bijvoorbeeld NRC.nl, NOS.nl of NU.nl). Ook zorgt dit voor een verhoging van jouw ranking (mits jouw site qua content gelijkend is aan deze site).

Als je de top pages sectie selecteert, zie je een selectie van pagina’s die de meeste links hebben. Dit kan handig zijn om te kijken welke posts het beste presteren of om te kijken welke site een goede ideeënbron is.

Welke content scoort het beste?

Bekijk de belangrijkste pagina’s van een website.

Noot: PageRank was een maatstaf van 0 tot 10, door Google geproduceerd voor het becijferen van webpagina’s. Dit was voorheen zeer belangrijk, maar nu eigenlijk niet echt meer.

Competitie analyse voor keywords

Als je wilt weten of je op bepaalde keywords kunt ranken is het heel handig om de domein- en de pagina-autoriteit te bekijken in zoekresultaten. Moz biedt een add-on aan voor Firefox en Chrome, waarin deze worden getoond naast de zoekresultaten.

Domein kracht

Bekijk de pagina- en de domeinautoriteit binnen de zoekresultaten.

In de bovenstaande afbeelding heb ik de paginatitel (Page Title) van de post omcirkeld, plus het gedeelte dat de pagina autoriteit (PA) en de domeinautoriteit (DA) laat zien. Mochten de keywords in je titel (met name die aan het begin staan) een exacte match zijn met die van je concurrent, dan kun je evengoed hoger gerankt worden, zolang je domein- en/of pagina-autoreit maar hoger is. Als andere concurrenten geen exacte match hebben is het gemakkelijker om hoger te ranken, zelfs al is je domein/pagina-autoriteit lager (als het maar niet veel lager is).

Analyse optimalisatie van concurrentiepagina’s

Screaming Frog is een gratis tool die door de pagina’s van jouw website gaat en zicht geeft op welke paginatitels er voor iedere pagina zijn, welke beschrijvingen er zijn gebruikt, welke tags er in afbeeldingen staan en nog veel meer.

Dit is ontzettend handig om jouw site te kunnen vergelijken met je concurrenten. De paginatitels zijn heel belangrijk voor SEO doelen. Deze zouden dan ook allemaal uniek moeten zijn en gericht op de keywords waar je klanten/lezers naar zoeken.

Krijg een gedetailleerde analyse van je pagina titels, beschrijvingen, etc.

Is jouw site beter geoptimaliseerd voor keywords of die van je concurrenten? Is jouw concurrent gericht op zeer lucratieve keywords, waar jij niet op gericht ben? Ben je op problemen gestuit die je kunt corrigeren?

Bekijk keywords die traffic naar jouw concurrentie trekken

SEMrush voorziet je van een heleboel bruikbare data over jouw concurrentie, met betrekking tot links en traffic. Hieronder vind je een aantal handige grafieken die SEMrush biedt.

Ingeschatte traffic voor de best presterende keywords

SEMrush laat de top tien presterende keywords (gratis) zien van de site van een concurrent. Dit geeft je een idee van alle potentiële keywords waar je je op zou kunnen richten.

Zoekwoorden onderzoek

Ranking na verloop van tijd

Geeft weer in welke mate een concurrent aan het verbeteren is door te kijken naar het aantal pagina’s die weergegeven worden in zoekresultaten. Gaat dit aantal omhoog of omlaag? En als ze in de zoekresultaten verschijnen is het dan in de top 5 of lager?

Voor hoeveel keywords rankt de NOS

Grafiek die weergeeft hoe een concurrent presteert in zoekresultaten na verloop van tijd. Deze grafiek is voor NOS.nl. Zoals je kan zien presteert de website vrij stabiel.

Identificeer nieuwe keywords door het monitoren van keyword vermeldingen

Nieuwe concurrentie kan op ieder moment jouw plaats innemen, daarom is het van belang dit goed in de gaten te houden. Identificeer jouw meest belangrijke keywords en hou bij of er nieuwe content op het web te vinden is die deze keywords ook vermeldt. Dit is ook handig voor nieuwe content. Als je altijd keywords monitort voor de nieuwste blogposts die je schrijft kun je uitvinden wie er nog meer concurreert voor deze keywords.

Hieronder vind je een aantal opties voor het monitoren van de keywords:

a) Google Alerts

Google Alerts heeft onlangs aangekondigd dat je alerts niet kunt inschakelen zoals bij een RSS feed. Dit betekent dat je ze niet geleverd kunt krijgen op een RSS reader (applicatie die ervoor zorgt dat je blogposts kunt lezen van meerdere leveranciers op één plaats). Je kunt wel nog steeds e-mail alerts opzetten.

b) Talkwalker Alerts

Talkwalker is een nieuw product dat met Google Alerts concurreert. Het is daarnaast ook gratis.

Geen van beide applicaties is perfect en ze vangen ook niet alles op maar ze helpen wel degelijk bij het opsporen van veel keyword vermeldingen.

c) Mention

Mention is een zeer makkelijk te begrijpen monitoringapplicatie waarvan een gratis en een betaalde versie bestaan. Met de gratis versie kun je tot 250 vermeldingen monitoren, van welk keyword dan ook, per maand. Als je daar meer vermeldingen wilt volgen moet je betalen. Deze applicatie spoort meer op dan Google Alerts of Talkwalker aangezien Mention ook vermeldingen opspoort op Facebook, Twitter en andere platforms.

Bespioneer de advertenties van je concurrentie

Als je concurrenten adverteren op Google is het duidelijk dat keywords zeer belangrijk voor hen zijn. Wanneer ze voor een langere periode adverteren dan is het waarschijnlijk dat deze keywords veranderlijk zijn.

SpyFu laat je jouw concurrent bespioneren om te zien hoeveel ze uitgeven aan advertenties en op welke keywords ze inzetten. Je kunt een beperkte versie verkrijgen binnen het gratis gedeelte, dat evengoed zeer handig is. Maar je kunt ook betalen voor een meer begrijpelijk overzicht.

In het onderstaande voorbeeld zie je wat er voor advertenties van Expedia, de reisorganisatie, is uitgegeven.

SpyFy Output

Als ik me meer in de advertenties verdiep zie ik dat de meest winstgevende keywords hotels, motels en travel zijn en ik kan zelfs kijken wat hun best presterende advertenties zijn.

Goed geschreven advertenties

Check de link distributie

Google stelt het niet op prijs als mensen altijd naar een bepaalde pagina op jouw website linken (zoals je homepage). Het werkt daarom veel beter om verschillende links te krijgen naar een verscheidenheid van jouw pagina’s. Dat is één van de redenen waarom een blog met goede content je rankings zal helpen, net als dat het je links verschaft naar je content.

Ahrefs geeft zeer handige informatie over concurrentie links, maar naar een bepaald gedeelte zal je zeker moeten kijken en dat is de grafiek voor de linkdistributie.

Het onderstaande voorbeeld toont hoe jouw link distributie eruit hoort te zien. De gekleurde spreiding van iedere grafiek geeft aan dat er links wijzen naar veel pagina’s en dat deze niet allemaal verwijzen naar de homepage.

DoFollow distributie – Dit zijn links die link juice doorgeven. Dit betekent dat ze waardevol zijn vanuit de domein-/pagina-ranking.

NoFollow distributie – Dit zijn links naar jouw content die zijn getagd met een ‘NoFollow’ tag, wat betekent dat ze geen waarde hebben voor een domein-/pagina- ranking. Site-wide distributie is een combinatie van de twee.

Link distributie grafieken

Samenvatting

Het is zeer essentieel om een overzicht te hebben van je concurrentie, om te kijken wat wel of niet voor hen werkt, op welke keywords zij zich richten en nog veel meer. Door dit regelmatig te herzien kun je een lijst van veranderingen maken die essentieel zijn voor het maken van je site.

Gebruik je een van de bovenstaande tools? Hoe onderzoek jij je concurrentie?

Ik zou het heel graag van je willen weten!

No comments yet.

Geef een reactie