Iedereen in Nederland is inmiddels wel bekend met het fenomeen achteraf betalen. Dat dit een positief effect heeft op de conversie van webwinkels kan iedereen zich wel inbeelden. Maar ook voor SEO kan achteraf betalen positieve impact hebben. Hoe? Dat leg ik je in dit artikel uit.

Allereerst, zijn er de gebruikerssignalen. Tot de jaren 00, keek Google bij het rangschikken van websites vooral naar twee zaken: de inhoud van een webpagina en de verwijzingen naar die webpagina op derde sites (links in jargon). Sinds de jaren 10, is Google ook steeds meer aandacht gaan besteden aan het gedrag van website bezoekers. Denk aan wat is het doorklik percentage (CTR), hoe lang blijven ze op jouw website, hoeveel pagina’s lezen ze, de bounce rate en stoppen ze met zoeken na het raadplegen van jouw website. Momenteel is het zo dat de verwende Nederlandse internet consument, de optie om achteraf te kunnen betalen min of meer verwacht. Indien je als webwinkel zijnde dit niet aanbiedt, komt dit allereerst verdacht over. Omdat iedereen het aanbiedt, ben je toch een beetje de vreemde eend in de bijt. Dit heeft natuurlijk geen positief effect op de gebruikerssignalen. Bepaalde zoekers zullen landen, zullen zoeken naar een logo van een achteraf betalen aanbieder op jouw website, vinden die niet, en drukken dan direct op de terugknop van de browser (een bounce). Alsmede, indien je al wel een achteraf betalen methode aanbiedt in je webshop, zorg er dan voor dat dit duidelijk is, bijvoorbeeld d.m.v. het logo te tonen van de aanbieder in een sectie van je website die op alle pagina’s duidelijk zichtbaar is.

Verder merkte ik op tijdens het bestuderen van zoekwoorden data bij meerdere klanten van mij dat zoekers nu ook expliciet zoeken op ‘achteraf betalen’. Bij voorbeeld ik zag de term ‘Sieraden afterpay’. Dus deze zoeker wil specifiek terecht komen bij een webwinkel die sieraden verkoopt met Afterpay optie. Wanneer je dan als webwinkel Afterpay aanbiedt, kun je dit soort termen ook voor gaan rangschikken.

Welke achteraf betalen methode? Er zijn er meerdere, maar Afterpay is toch wel een beetje de naam die mensen associëren met deze betaalmethode. Je ziet dus zelfs dat er zoekvolume is voor specifiek Afterpay + naam product. Om die reden zou ik Afterpay aanbevelen, omdat men zodoende ook kan gaan rangschikken voor deze zoekopdrachten en zodoende die potentiële leads af te vangen.