De meeste webshop eigenaren en zakelijke dienstverleners beseffen reeds maar al te goed: de slagingskans van de onderneming vandaag de dag hangt voor een groot deel af van de online vindbaarheid van de website. Met name dan de organische zoekresultaten van Google, daar wil je liefst aan kop staan voor de zoektermen die jouw potentiële klant daadwerkelijk intypt. Een SEO consultant kan je ondersteunen om de weg naar boven te vinden in de Google zoekresultaten. Maar een bekwame SEO consultant, waar dient die eigenlijk aan te voldoen?

– Hij of zij bezit voldoende vakkennis

Het vakgebied SEO verandert continu, dus het is zaak om vakliteratuur te consumeren met enige regelmaat. Bijvoorbeeld voor advocaten is het immers ook verplicht om de vakkennis up to date te houden omdat de orde van advocaten anders de betreffende advocaat schorst. Het is niet veel anders met SEO. Er is echter geen orde of deken zoals bij de advocatuur. Iedereen kan zichzelf SEO consultant noemen en diensten aanbieden. Zelfs wanneer de kennis schort. Als leek is het lastig om te controleren of een SEO consultant zichzelf continue bijschoolt. Je kunt een gesprek aangaan, maar dan moet je wel weten wat de juiste vragen zijn om te stellen. Je zou kunnen kijken of de betreffende SEO consultant zelf ook vakliteratuur schrijft en publiceert op prominente websites in het online marketing vakgebied zoals Frankwatching, Emerce en Marketingfacts. De beste manier om kennis te gaan beheersen is natuurlijk te onderwijzen. Er zijn ook SEO consultants die hebben een boek geschreven. Dit komt mondjesmaat voor. Het boek leent zich eigenlijk niet zo voor het vakgebied, omdat SEO dus aan de lopende band veranderd. Een gedrukt boek is alweer verouderd, de dag dat het gedrukt is.

– Hij of zij kent voldoende praktijkervaring

Helaas zijn er veel SEO consultants, die lezen wel veel, maar voeren weinig uit, blijven aan de zijlijn zitten en commentariëren. Je wilt uiteindelijk in zee gaan met een SEO consultant die de kennis ook in de praktijk kan brengen. Net zoals met zoveel vakgebieden: wat op school of cursussen onderwezen wordt verschilt wezenlijk van de praktijk. Dat iemand excelleert in academische SEO kennis maakt hem of haar nog geen top SEO consultant.

– Rangschikkingen

Dat brengt me bij het volgende punt, waar rangschikt de SEO partij eigenlijk zelf voor? Een SEO consultant die zelf onvindbaar is, is niet aan te bevelen. Dat is wellicht wel wat te stellig. SEO en online marketing is enorm competitief. Als freelance SEO consultant is het lastig opboksen tegen online marketing bureaus met tientallen medewerkers en veel budget. Dat betekent niet dat de SEO consultant die lager rangschikt niet competent is. Het probleem met grote bureaus en bedrijven is dat ze vaak wel goed zijn in SEO voor zichzelf doen, maar niet zozeer voor klanten. Vaak ben je daar ook maar een nummertje, je website zal beduidend minder persoonlijke aandacht krijgen dan bij een freelance consultant. Een freelancer SEO consultant die wellicht niet aan kop staat, maar ietwat lager op de eerste pagina van de zoekresultaten bivakkeert kan om die reden alsnog de beste keuze zijn.

– Cases

Een manier om in te zien of een SEO partij voldoende praktijkervaring heeft zijn zogenaamde cases. Dit zijn informatieve artikelen die een voorbeeld tonen van hoe de werkzaamheden van de SEO consultant in kwestie in de praktijk voor een bestaande of voorgaande klant heeft geleid tot positieve resultaten. Aantekening is natuurlijk wel dat SEO consultants alleen cases zullen publiceren die hunzelf in positief daglicht zet.

– Klantenbeoordelingen

Kijk naar de klantenbeoordelingen die de partij in kwestie heeft mogen ontvangen op platformen zoals Google Mijn Bedrijf (dit vindt je door de naam van de consultant te googelen), of op Trustpilot of Kiyoh of welk review platform dan ook.

Aantekening: helaas zien we dat er veel partijen zijn die nep klantenbeoordelingen aantrekken. Dus voor zichzelf reviews schrijven. Of dit vragen aan medewerkers, kennissen en familie. Vaak zijn deze reviews er wel tussen uit te halen. Lees de reviews aandachtig. Bij Google Mijn Bedrijf kun je ook doorklikken op de naam van de beoordelende partij om te kijken welke andere reviews deze persoon geschreven heeft. Zo kun je een beetje aanvoelen of het gaat om legitieme reviews of niet. Idealiter is de naam van de beoordeling terug te trekken naar een instantie die daadwerkelijk bestaat. Dus niet ‘Jan de Vries’ uit Amsterdam.

Anderzijds is er een fenomeen dat heet ‘review gating’. Dit houdt in dat men wel een beoordeling verzoekt aan klanten die duidelijk tevreden zijn. Maar klanten waar dit minder het geval is worden niet gevraagd.

– Persoonlijkheid

Het gaat niet alleen om nummers en resultaten. Is de SEO consultant een goede fit voor jou qua persoonlijkheid. Liggen jullie elkaar? Kan de SEO consultant de complexe wereld van zoekmachine optimalisatie goed uitleggen in Jip en Janneke taal zodat jij begrijpt waar hij of zij zich mee bezig houdt en wat dit betekent voor jouw onderneming? Heeft hij of zij hart voor de zaak? Bereid om meer te doen dan gevraagd is? Hier kun je alleen achter komen door contact op te nemen met de consultant in kwestie. De meeste SEO consultants bieden wel een kosteloze en vrijblijvende kennismaking aan.

De volgende concullega’s ben ik in contact meegekomen gedurende mijn loopbaan en kan ik met enige zekerheid zeggen dat zij voldoen aan de criteria om op te letten bij het vinden van een competente en betrouwbare SEO consultant:

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Bert van der MeerVDMmarketingNLVdmmarketing.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Bart van der MeerKlik ProcesNLKlikproces.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
James GroenemansOnline Marketing MonkeyBEOnline Marketing Monkey
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be
Pieter VerschuerenTorseoBETorseo.be

Wat zijn géén goede criteria:

– Certificaten

Er is geen ‘SEO certificaat’ die breed geaccepteerd is als de standaard. Er zijn er een aantal hier in Nederland en in het buitenland, maar geen daarvan zou ik persoonlijk aanbevelen om te behalen als SEO consultant zijnde, of als partij zoekende naar een betrouwbare SEO consultant om op te letten. Google geeft zeker geen SEO certificaten uit. Verwar kwalificaties zoals ‘Google Partner’ niet met een SEO aanbeveling. Google Partner en andere kwalificaties vanuit Google gegeven omvatten louter Google Ads, dus het betaald adverteren via Google, NIET het optimaliseren van een website voor de organische zoekresultaten.

– Hoge posities in Ads

De zoekresultaten boven de organische zoekresultaten dat zijn betaalde advertenties. Iedere SEO consultant die maar genoeg betaald aan Google kan hier getoond worden. Dat zegt dus niets over de competenties van deze partij.

– Franjes en uiterlijkheden

Dat een SEO consultant een mooi pand heeft in de binnenstad of dat ze een fraaie website hebben of zichzelf kleden in dure pakken of dat ze aanwezig zijn met een grote stand op een beurs, heeft niets te zeggen over de kwaliteit van het inhoudelijke werk. Prik daar doorheen. Ik heb het werk kunnen inzien van dat soort partijen, veel opsmuk, maar het inhoudelijke werk laakt. Daar betaal je dus alleen (grof) voor de uiterlijkheden en franjes van het bedrijf in kwestie.