Wat zijn de beste SEO tools van het moment? Ondergetekende gebruikt deze tools dagelijks. Ik beveel deze tools aan omdat ik het oprecht top tools vind die onontbeerlijk zijn in het arsenaal van iedere zichzelf serieus nemende SEO specialist. Ik beveel deze tools niet aan omdat ik er financieel belang bij zou hebben. Helaas iets dat we veel zien vandaag de dag. Zogenaamde affiliate bloggers, mamablogs, lifestyle blogs, die maar allerlei producten en diensten aanbevelen, omdat ze eraan verdienen door een zogenaamde affiliate link en een commissie ontvangen per aangebrachte verkoop, of ze krijgen de producten gratis. De tools hieronder vermeld betaal ik zelf iedere maand uit eigen zak. Indien je me niet gelooft dan zal ik de factuur met je delen. En zoals je kunt zien, geen links in dit artikel, dus 100% zeker geen affiliate links. Dit is een eerlijk overzicht van top SEO tools.

Betaalde zoekmachine marketing tools

Ahrefs

Als iemand een pistool op mijn hoofd zou zetten en me zou dwingen om 1 tool te kiezen dan is dat Ahrefs. In principe zit alles in Ahrefs, zoekwoorden onderzoek, technische analyses, en de meest indrukwekkende link database. Rapporten die ik veelvuldig gebruik en top vindt zijn met name de broken links sectie. Bij klanten vindt ik zo altijd wel weer een aantal inkomende links die uitkomen op een 404 niet gevonden pagina (en dus verspilde link waarde). Die corrigeren en je hebt een quick win binnen. En de link intersect rapport is briljant voor competitie analyses. Je ziet dan precies welke links jou concurrent ontvangen en voor hun werken maar jij nog niet hebt. Ik ben zeker geen fan van autoriteit metrieken zoals Domain Authority, maar als ik er eentje moet kiezen dan is het Domain Rating (kortweg DR) van Ahrefs.

Kosten Ahrefs: ca. 100 Euro per maand

SEMrush

Eerlijk gezegd vind ik de zoekwoorden data van SEMrush net wat beter dan die van Ahrefs. Ik gebruik SEMrush primair voor zoekwoorden onderzoek. En Ahrefs als second opinion. De link database van SEMrush maak ik geen gebruik van eerlijk gezegd. De technische audit van SEMrush vind ik net wat beter dan die van Ahrefs, maar het scheelt niet veel.

Kosten SEMrush: ca. 100 Euro per maand

SERProbot

De voordeligste rangschikking monitoring tool. Freemium dus indien je weinig zoektermen in de gaten wilt houden in principe gratis, maar anders 5 Euro per maand, geen rib uit je lijf dus. Een alternatief met meer features en een mooiere interface is Pro Rank Tracker. Maar daar betaal je dan ook voor. Om die reden ben ik geen fan van Pro Rank Tracker. Maar ik gebruik het wel. Ik merk bij klanten dat ze een mooie interface toch ook wel belangrijk vinden. En om die reden gaan ze voor PRT. En nodigen mij dan uit. De overige tools binnen PRT heb ik bekeken maar vind ik niets. Ik vind schoenmaker houd je bij je leest, focus op waar je goed in bent, rankings bijhouden.

Kosten SERProbot: ca. 5 Euro per maand

Tot dusver de aanbevolen betaalde tools.
Totaal kosten voor een professionele SEO toolbox: ca. 205 Euro/maand

Aanbevolen kosteloze SEO tools

Google Search Console

Dit is het Zwitserse zakmes voor SEO doeleinden. Van Google zelf.

Neil Patel (Ubersuggest)

De toolkit van Neil Patel is indrukwekkend en gratis. Een gedegen zoekwoorden onderzoek tool (voorheen Ubersuggest) zit er bij. En alles is zelfs beschikbaar in het Nederlands!

Deadlinkchecker / Drlinkcheck / Brokenlinkcheck

Dit zijn alle drie prima tools om kosteloos te kijken naar gebroken interne links. Ik zet ze alle drie in, een second en third opinion op dit vlak is nooit mis, zeker niet als het gratis is. Soms vind een andere tool toch weer een gebroken link die de andere niet konden vinden.

Merkle Hreflang Testing Tool

Dit is de beste tool om te kijken of de hreflang tags implementatie (voor internationale / meer-talige sites) in de haak is.

Voor laadtijd

Er zijn drie tools die ik altijd inzet voor meten, analyseren en verbeteren laadtijd en dat zijn:

Google PageSpeed Insights
Webpagetest.org
GTmetrix.com

Compressor.io

Zo kun je gemakkelijk gratis afbeeldingen optimaliseren. Soms zie ik besparingen van 10+ MB (!). Bij sommige klanten is het echt een drama, afbeeldingen van 10 – 20 MB op de website. Desastreus voor de laadtijd natuurlijk. Haal ze door deze tool en boost je laadtijd.

Ondersteunende tools

Dit zijn tools en programma’s die niet per se gebruikt worden voor SEO hoofdzakelijk maar alsnog thuishoren in de toolkit van een SEO professional en hebben dus een ondersteunende rol.

Copyscape

Voor het controleren of een tekst wel uniek genoeg is (plagiaat / duplicate content t.o.v. wat reeds te vinden is online).

Siteliner

Deze tool is van de makers van Copyscape en is specifiek gericht op interne duplicate content, dus of er niet te veel overlap zit tussen artikelen op je eigen website.

Google Alerts / Meldingen

Meer voor online reputatiemanagement. Welke sites noemen de merknaam van onze klant. Tevens in te zetten voor het vinden van ‘unlinked mentions’. Ofwel, sites die jouw bedrijf aanhalen maar dat er geen link aan te pas komt. Je kunt dan die sites benaderen en vragen of ze er ook een linkje bij willen invoegen.

WayBackMachine

Met deze tool kun je zien hoe een site er vroeger uitzag.

Statuscake

Dit is mijns inziens de beste tool om uptime te monitoren. Zo kun je in de gaten houden de bereikbaarheid van je website. Je kunt ook instellen dat je een mail of SMS ontvangt bij downtime (dat je website eruit ligt). Als je website zo nu en dan vijf minuten eruit ligt, geen probleem. Maar als dit structureel voor langere periodes voltrekt kan dit ertoe leiden dat Google je website minder vertrouwd.

Microsoft Excel / Google Spreadsheets

Als zelfverklaard data nerd kun je natuurlijk onmogelijk zonder Excel of Google Spreadsheets.

Niet aanbevolen

De volgende tools heb ik gedurende langere periode gebruikt en zijn het vermelden zeker waard, maar er zijn mijns inziens betere en ook meer kosten efficiënte oplossingen en om die reden gebruik ik ze niet meer.

Moz

Moz heeft echt de boot gemist t.o.v. voorgaande tools. De link data base laat het afweten zeker voor Nederland/Google.nl. Moz heeft hele sympathieke mensen, en content o.a. de Whiteboard Friday. Goede gratis cursussen. Maar ik ga geen tool kiezen om sympathieke mensen en goede content. De tool zelf moet gewoon inhoudelijk goed zijn.

Majestic

Majestic heeft een top link database die zich kan meten met Ahrefs. Maar ik vind Majestic wat beperkt. Geen zoekwoorden data. Geen zoekwoord analyse. De enige kenmerk van Majestic die ik fijn vind en mis in Ahrefs is Topical Trust Flow. Hiermee kun je zien op welke specifieke onderwerpen een website autoriteit heeft.

Keywordtool.io

Aardige zoekwoorden onderzoek tool maar geen behoefte meer aan door SEMrush en Ahrefs.

Screaming Frog

Voor SEO leken vind ik dit geen handige tool. De andere tools besproken hier kunnen vind ik gebruiksvriendelijker. Het enige waar ik Screaming Frog voor gebruik is voor het extracten van meta data bijv. bij een website migratie.

Google Analytics

Begrijp me niet verkeerd, Google Analytics is een fantastische tool voor analyse van gedrag en demografie bezoekers van je website. Maar niet voor SEO doeleinden. Het is een onoverzichtelijk en complex doolhof. Niet praktisch zoals Google Search Console. Veelal open deur inzichten komen eruit voort. Bijv. voor een boekhouder zie je een toename in verkeer iedere april, de meeste bezoekers zullen nog gebruik maken van een desktop, zijn wat ouder enzovoort. Inzichten waar je niet veel mee kunt / reeds bekend was. Dus waarom veel tijd daarin verliezen? Daarbij komt Google Analytics met privacy taferelen. Om die reden heb ik Analytics van mijn eigen website gegooid.

Panguin

Dit is een tool die bekende algoritme updates plaatst over je organisch zoekverkeer uit Google Analytics. Een samentrekking van de meest bekende algoritme updates namelijk Panda en Penguin. Dit is wat achterhaald. En wel hierom. Google updates zijn veel verfijnder geworden en tackelen meerdere punten. Vroeger was het zo dat er een Google update uitkwam die een specifiek punt tackelde. Bijvoorbeeld Google Penguin 2012. Gaat alleen maar over links. Dus als je ten tijde uitbrengen Penguin een grote dip in organisch zoekverkeer ziet, dan is er wat mis met het linkprofiel van je website. En kun je daar gericht naar handelen. Maar die tijden zijn vervlogen.