Eén van de meest belangrijke fundamentele besluiten die je zult gaan nemen als webshop eigenaar is op welk CMS, oftewel van welke webshop software ga je gebruik maken om jou webwinkel op te bouwen?
De redenen zijn simpel. Not all CMS are created equal. Sommige zijn vanaf de grond aan beter geprogrammeerd voor SEO performance dan andere. En SEO, het aantrekken van gratis organisch zoekverkeer uit de zoekresultaten van Google blijft voor de meeste ZZP en MKB webshops in Nederland het meest belangrijke kanaal om potentiële klanten aan te trekken.
Daarbij, een CMS kan je nuttige functionaliteiten bieden die je leven als webwinkelier makkelijker maken. Anderzijds, kunnen er beperking en restricties kleven aan een webwinkel systeem die je beletten door te groeien. Het is dus cruciaal om de juiste keuze te maken en niet lichtzinnig hierover te denken. Het is namelijk over het algemeen niet makkelijk om over te stappen van systeem. Om een migratie in goede banen te laten leiden, zonder dat de SEO prestaties instorten, dat kost vele uren professioneel werk en dus gaat gepaard met aanzienlijke kosten. Om nog maar te zwijgen over de opportunity costs, de tijd en het budget dat een migratie kost, hadden beter gestoken kunnen worden in de marketing en promotie van jouw webwinkel. Je wilt dus vanaf het begin de juiste keuze maken, dat bespaart je een hele hoop ellende, further down the road.
Waar dient een webwinkel CMS aan te voldoen (specifiek voor SEO)?
Er zijn een aantal punten waarop webshop software opties beoordeeld kunnen worden m.b.t. zoekmachine optimalisatie.
– Laadtijd
De CMS is idealiter ‘licht gebouwd’ zodat de website snel laadt. Laadtijd wordt een steeds belangrijkere rangschikking factor voor Google, daar hebben ze meerdere malen officieel bericht over uitgebracht:
– https://webmasters.googleblog.com/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html
– https://webmasters.googleblog.com/2018/01/using-page-speed-in-mobile-search.html
Nu is het zo dat Google over het algemeen vrij geheimzinnig is naar de buitenwereld toe wanneer het aankomt op rangschikking factoren. Maar wat betreft laadtijd zijn ze dus heel open, en dit toont wel hoe belangrijk dit thema is voor de zoekmachine gigant.
Daarbij, verscheidene onderzoeken hebben aangetoond dat een trage laadtijd, tot miljoenen verlies leidt voor grote partijen zoals Amazon (bron). Dus ook al zou je het niet doen voor Google, doe het dan voor je omzet. Want bezoekers en dus potentiële klanten haken af bij trage websites.
– Gebruiksgemak
Niet onbelangrijk is dat het CMS makkelijk in gebruik is, ook voor jou als niet-technische leek. Zodat je zelf makkelijk nieuwe categoriepagina’s en productpagina’s kunt aanmaken en invullen. Als je alleen maar moet beroepen op een webdesigner of SEO specialist, dat gaat in de papieren lopen. Dus een goed CMS is gebruiksvriendelijk, intuïtief en overzichtelijk, en hopelijk hoef je geen code aan te raken.
– Propere code
De code van de webwinkel voldoet idealiter aan standaarden zoals die van W3C. En ook bekende SEO best practices, zoals bijvoorbeeld een zelf refererende canonical tag zouden aanwezig dienen te zijn.
– SEO functies
Het moet mogelijk zijn om pagina’s op noindex of nofollow te kunnen zetten wanneer men dit zou verlangen. Verder moet het gemakkelijk zijn om title tags, meta beschrijvingen en URL’s te kiezen en in te stellen.
– Support
Er zullen ongetwijfeld toch nog dingen mis gaan. Op technisch vlak, op SEO vlak. Geen enkele webshop CMS is perfect. Maar in dat soort gevallen wil je je kunnen beroepen op een deskundige en behulpzame support staf. Heeft de webwinkel software in kwestie voldoende (Nederlandstalige) support medewerkers voor handen om je uit de brand te helpen?
Beste opties voor Nederlandse webwinkeliers
Als SEO specialist zijnde heb ik praktijkervaring met vrijwel alle grote CMS zowel van Nederlandse bodem, als internationaal. Om jou tijd en energie te besparen wat betreft onderzoek zal ik hieronder een lijstje delen met mijn geprefereerde CMS’en om mee te werken om topposities in Google te behalen:
– Open Source platformen
– SaaS oplossingen
Deze oplossingen voldoen aan eerder vermelde toetsing criteria en kunnen dus SEO optimaal genoemd worden.
Verschil open source en SaaS e-commerce platformen
Wat is beter een open source systeem of een SaaS oplossing? Dat verschilt per situatie daar is geen zwart wit antwoord op te geven. Indien je enige technische kennis hebt, en weet wat je doet is open source wellicht te prefereren omdat dit in principe geheel kosteloos kan zijn. WordPress is immers kosteloos te downloaden.
Als leek zijnde kan WordPress en met name Magento toch lastig zijn om mee te beginnen. Alsmede, bij open source is er in principe geen support waar je je op kunt beroepen. Zowel voor WordPress als Magento zijn er wel hulp fora waar enthousiastelingen kosteloos en vrijblijvend andere gebruikers helpen. Maar dit is dus vrijblijvend, indien jouw probleem te lastig is, of niet interessant voor hen om te behandelen, niemand is verplicht om jou te helpen. Bij een SaaS platform kun je altijd beroepen op een support staf, en zijn zij aan zichzelf verplicht om jou te helpen.
Het fijne aan SaaS is dat je meer bij de hand wordt genomen om de webshop in te richten, wat een webwinkel begonnen ook een stuk toegankelijker maakt voor leken.