Op zoek naar een deskundige zoekmachine optimalisatie bedrijf om jouw website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google? Door de bomen zie je het bos niet meer. En helaas zitten er aardig wat rotte appels in de mand. Volgens sommigen is de mand zelfs overladen met voornamelijk bedorven appels. Maar goed, dat is wellicht was pessimistisch.
Het is in ieder geval uitermate lastig om een betrouwbare en competente doch betaalbare zoekmachine optimalisatie bedrijf te vinden tegenwoordig.
Om je het uitzoekwerk te besparen heb ik een lijstje gemaakt van concullega’s die ik kan aanbevelen, waarvan ik met enige zekerheid kan zeggen dat je in goede handen bent. Waar ik mijn handen voor in het vuur durf te steken:
Naam | Onderneming | Land | Website |
---|---|---|---|
René Greve | René Greve | NL | Renegreve.nl |
Hans Keeren | Qonvert | NL | Qonvert.com |
Rutger Steenbergen | SEO Zwolle | NL | SEOZwolle.nl |
Bert van der Meer | VDMmarketing | NL | Vdmmarketing.nl |
Daniël Gruppen | Puurweb | NL | Puurweb.nl |
Nathan Veenstra | Optimus Online | NL | Optimus Online |
Kim Pittoors | Nethit | NL | Nethit.nl |
Bart van der Meer | Klik Proces | NL | Klikproces.nl |
Michiel Brand | Tekstmeester | NL | Tekstmeester.nl |
James Groenemans | Online Marketing Monkey | BE | Online Marketing Monkey |
Frederik Vermeire | WiSEO | BE | WiSEO.be |
Jeroen Persyn | JeroenPersyn.be | BE | JeroenPersyn.be |
Kevin Vertommen | Fuseo | BE | Fuseo.be |
Pieter Verschueren | Torseo | BE | Torseo.be |
Veelgestelde vragen (FAQ) zoekmachine marketing specialist
1. Wat is een zoekmachine optimalisatie bedrijf
Een zoekmachine optimalisatie bedrijf is een partij die je aan meer bezoekers helpt vanuit zoekmachineresultaten.
2. Wat levert zoekmachine optimalisatie op?
Meer zichtbaarheid online. Online net zoals offline draait alles om locatie. Niet aanwezig zijn in Google zoekresultaten is als een restaurant op een verlaten industrieterrein: niet handig.
3. Hoe werkt zoekmachine marketing?
Qua SEO tracht je de techniek en inhoud en structuur van de website te optimaliseren en zoekmachine vriendelijk te krijgen. Qua Ads tracht je zo gericht mogelijk te adverteren door bijv. zoekwoorden die niet werken toe te voegen als negatief zoekwoord.
4. Zelf doen of uitbesteden?
Dat hangt af van je situatie. Indien je weinig budget voor handen hebt. En weinig budget is minder dan 200 Euro/maand voor zoekmachine marketing activiteiten, dan zou ik het zeker zelf doen. SEO diensten in deze prijsklasse doen over het algemeen meer schade dan goed of zetten simpelweg geen zoden aan de dijk. Kun je net zo goed je geld in de sloot gooien bij wijze van spreken.
5. Waarop letten bij uitbesteden/inhuren zoekmachine optimalisatie bedrijf?
Er bestaan geen certificaten voor SEO. Wel voor Ads. Kijk of het bureau of de freelancer gecertificeerd is voor Google Ads indien je betaald wilt gaan adverteren. Voor SEO zou ik voornamelijk kijken naar de reviews, en hoe doet de partij het eigenlijk zelf in de zoekresultaten? Vergelijkbaar met een personal trainer voor fitness. Zou jij advies aannemen van een trainer met een bierbuikje? Helaas zijn er veel partijen die pretenderen SEO specialist te zijn maar kunnen het voor zichzelf geeneens bolwerken laat staan voor jou.
6. Wat kost het inhuren van een zoekmachine optimalisatie specialist?
Dat ligt er maar aan. Eentje die aangesloten is bij een traditioneel (internet) marketing bureau kun je toch wel noorden van 75 Euro per uur verwachten. Dan zijn er nog freelancers, die zijn doorgaans meer betaalbaar omdat zij minder vaste lasten hebben. Ondergetekende is bijv. een freelancer. Ikzelf reken slechts 12.50 per uur. Dit omdat ik voornamelijk werk met ZZP en MKB. En er simpelweg geen ROI te behalen als een uurtarief van 75 Euro plus gehanteerd wordt. Je kunt de Lionel Messi of de Usain Bolt zijn van SEO, maar niemand kan voor kleinere ondernemingen dat soort bedragen terugverdienen of hopelijk winst op maken. Dit is niet reëel.
7. Wat doet een zoekmachine optimalisatie bedrijf?
Een zoekmachine optimalisatie bedrijf helpt jouw onderneming om beter gevonden te worden in de zoekresultaten van Google. Een zoekmachine marketing bedrijf combineert zowel SEO als SEA. SEO staat voor de optimalisatie van de website voor de organische zoekresultaten van de zoekmachine. SEA is het betaalde adverteren (betalen per klik) gedeelte. Idealiter is er harmonie tussen deze twee facetten van zoekmachine marketing om zodoende budget te optimaliseren en onnodige kosten zoveel mogelijk te vermijden.
8. Wat is het verschil tussen SEO en SEA en moet ik een SEO en een SEA specialist apart inhuren?
Er is voor beide wat te zeggen. Aan de ene kant is het handig om alles onder een dak te hebben. Uit ervaring kan ik spreken ik ben als SEO specialist ingehuurd, en dan is er apart een SEA partij. Soms verloopt de communicatie niet echt vlot. Als een en dezelfde partij de zoekmachine marketing verzorgt, dan heeft deze partij beter overzicht.
Aan de andere kant kan gesteld worden dat beide vakgebieden veel tijd, aandacht en praktijkervaring vereisen om het onderste uit de kan te halen. Ondergetekende is een SEO specialist zoals je wellicht al vermoedde door de naam van mijn site. Ik pretendeer dus niet alle foefjes en trucjes te weten van Google Ads om optimale performance te behalen. Toch prefereren sommigen van mijn klanten om dit bij mij onder te brengen tevens omdat dit kosten bespaart en heen en weer tussen meerdere partijen.
9. Kan zoekmachine marketing gratis?
Het SEO deel wel ja. Indien je je kennis bijspijkert omtrent best practices op dit vlak kun je in principe geheel zelf aan de weg timmeren op dit vlak indien je voldoende tijd hebt.
10. Hoe moeilijk is zoekmachine optimalisatie?
SEO is geen hogere wiskunde. Zoekmachine optimalisatie wordt met de dag minder technisch, en het gaat steeds meer om de inhoud.
11. Waarom zoekmachine optimalisatie?
De meest kosteneffectieve manier om aan klanten te komen vandaag de dag is online. Offline media is peperduur, niet gericht, en slecht te meten. Niet voor niets zegt marketing genie Seth Godin: de enigste vorm van marketing die overgebleven is, is inbound marketing (wilt zeggen SEO, content marketing).