Net een website begonnen of al een tijdje bezig en lukt het maar niet om bovenaan Google te komen? Als ervaringsdeskundige weet ik hoe moeilijk, veel tijd en energie dit kost vandaag de dag, zeker in de meer competitieve thema’s. Reguliere webpagina/website SEO is echter van nature altijd al traag geweest. Het duurt gewoonweg heel lang voordat de Googlebot langskomt, alles oppikt en verwerkt, en vervolgens de rangschikkingen aanpast. Daar kunnen maanden overheen gaan met een beetje pech. Hier kun je als MKB ondernemer niet op wachten. Het goede nieuws is dat er een aantal manieren zijn om snel en geheel kosteloos prominent bovenaan Google getoond te worden. Snel als in luttele minuten. Prominent als in, de potentiële klant kan bijna niet meer om je heen. Toegegeven de methodes die ik hieronder deel, zullen niet alle relevant zijn voor jouw specifieke zaak. Maar vast wel eentje die je kunt proberen in tandem met reguliere website SEO om bovenaan Google te komen. Het zijn laaghangend fruit methodes, wilt zeggen, kost weinig moeite, mogelijke resultaat is groot, en niet geschoten is altijd mis! Enfin, genoeg introductie, laat ik de top drie bovenaan Google komen geheimen met je delen…

1. Featured Snippets ofwel positie #0

De meest prominente manier om uitgelicht te worden, om als het ware aanbevolen te worden door Google is d.m.v. een zogenaamde featured snippet. Wat is een featured snippet? Ik kan het hier in tekst uitleggen maar zoals het gezegde gaat een foto zegt meer dan…

Wat is een chromecast featured snippet

Een featured snippet is niet alleen een tekstfragment van ca. 40 – 60 woorden. Er zijn verschillende soorten en formats te spotten in het wild. Zie hieronder bijv. een tabel:

Pro tip: wil je inzien de rangschikking van featured snippet leveranciers? Zoek dan dezelfde term, maar dan met een site operator. Wat is dat nu weer? Enfin, ik zal het kant en klaar voor je prepareren, googel op:

Wat is een chromecast -consumentenbond.nl

Site operator zoekopdracht om rangschikking featured snippets te achterhalen

Dan noteren wij, nummer 2 in de pikorde is niemand minder dan Coolblue. En kunnen we nog verder gaan? Ja hoor:

Radar Avrotros in positie nul bovenaan Google

Dan weten we de hele top drie:

1. Consumentenbond
2. Coolblue
3. Radar van AVROTROS

Wash rinse repeat, zo kun je in principe blijven doorgaan totdat Google stop met het tonen van featured snippets.
Is jouw bedrijf nog niet aan bod gekomen? Dan is het huidige format van jouw poging niet in lijn met wat Google wilt zien hoogstwaarschijnlijk.

Als MKB’er kom je daar niet snel boven met zo een competitie.

Maar… niet geschoten is altijd mis!

Wat kun je doen om een poging te wagen. Ik pak een fictief voorbeeld RobertsTechShop.nl.

In Roberts geval wil je een artikel aanmaken,

RobertsTechShop.nl/wat-is-een-chromecast

En als title tag (voorbeeld): Wat is een Chromecast? Uitleg in Jip en Janneke taal

Herhaal de vraag van de zoeker in een zogenaamde H2 tussenkop. In HTML vorm je die als volgt:

<h2> Wat is een Chromecast? Onze uitleg </h2>

En gebruik dan een signaalwoord om aan te geven dat het antwoord zal gaan volgen.

Een Chromecast is…

2. YouTube

Google toont ook steeds meer YouTube video’s bovenaan de organische zoekresultaten.

Bovenaan Google via YouTube video

Een reguliere webpagina aanmaken voor deze term is niet zo zinvol want de zoekresultaten worden gedomineerd door recepten en alsmede uitgelichte YouTube filmpjes. Niet alleen grootmachten zoals Albert Heijn en Jumbo Supermarkten maar ook een (voor mij onbekende) individuele blogger. Het is dus zeker mogelijk om als YouTube video maker bovenaan Google te komen.

Maar hoe doe je dat?

Alles staat of valt met een goede video. Pakkend dient deze te zijn. Op YouTube kan Google nog beter dan in de Google zoekresultaten meten hoe tevreden lezers in dit geval kijkers zijn met de inhoud. Ze kunnen precies zien hoe lang mensen blijven kijken. Haken ze al af na een halve minuut? Geen goed teken. Duimpjes omhoog? Veel commentaren onder de video? Altijd beter dan een spookstad, uitgestorven en geen interactie. Begrijp dit: Google wilt dat mensen zolang mogelijk in het YouTube ecosysteem blijven hangen. Dit omwille van advertentie inkomsten.

Hoe maak je pakkende video’s? Ik denk dat er geen betere is dan Brian Dean. Zie hieronder een van zijn best presterende video’s:

Zijn video’s zijn relatief kort, ca. 10 minuten. Geen ellenlange video’s. Zo lang kun je de aandacht niet vasthouden van de gemiddelde YouTube kijker.

Een pakkende (doch zoekwoord rijke video) is een pre. En iedere video dient te zijn voorzien van een beschrijving, wat is er nu precies te zijn in de video? Een samenvatting. Zoekmachines kunnen nog steeds niet ‘zien’ zoals wij mensen dat kunnen. Het is dus absoluut noodzakelijk om voor elke video die je upload een begeleidende tekst te verzorgen. Een unieke tekst. Hoeft geen boekwerk te zijn, maar een beknopte samenvatting van de materie.

3. Google Maps/Local Pack/Google Mijn Bedrijf

Een derde manier om snel, kosteloos bovenaan Google te komen via een Maps vermelding in een zogenaamde Google local pack!

We zien steeds meer local packs opdoemen in de zoekresultaten.

Google Maps bovenaan Google

Het enige dat je hoeft te doen is een Google Mijn Bedrijf / Maps profiel aan te maken voor jouw bedrijf.

Dat doe je hier: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Volg de instructies van Google. Dit alles is overigens kosteloos en vrijblijvend.

Wanneer het profiel aangemaakt is, vul dan alles even netjes in. Je adres, je telefoonnummer, naam van het bedrijf.
En kies de juiste categorie, in dit geval is dat ‘Kapper’.
Je mag meerdere categorieën invoeren. Kies voor de primaire categorie de meest belangrijke.
Maar mocht er in jouw kapperszaak ook pedicure plaats kunnen vinden (ik noem maar wat), dan kun je
dit als secundaire categorie invoeren.
Plaats wat foto’s in je profiel, zodat mensen een goed idee krijgen van de ervaring die ze zullen hebben
in jouw pand.

Pro tip: huur een Google 360 graden specialist fotograaf in om een ware rondleiding te kunnen bieden
aan zoekmachine gebruikers online. Google waardeert dit extra en dit kan je helpen om met kop en schouders
boven je lokale concurrenten te komen. Vanuit je Google profiel kunnen mensen als het waren rondwandelen in je
pand dankzij de 360 graden fotografie.