Aan welk kostenplaatje kun je denken v.w.b. bovenaan in Google getoond worden bij relevante zoekopdrachten? Het antwoord op die vraag is niet makkelijk te geven. Het ligt aan een aantal factoren die ik uit de doeken zal gaan doen in dit artikel.
Bovenaan rood omcirkelt zijn de zogenaamde Google Ads, dit staat ook wel bekend als SEA, zoekmachine adverteren of Pay Per Click (PPC). Enfin, deze partijen die hier vermeld staan, die betalen per klik. Via het Google Ads programma (heette vroeger AdWords) kun je je aanmelden en ook meedoen en bieden. Google laat deze partijen als het ware tegen elkaar opbieden. Je kunt een maximum bod instellen. Maar het is allemaal pay for play en wie betaald bepaald. Hoe meer je biedt, des te betere kans heb je om hoger te komen. De kosten liggen aan de term en concurrentie. In principe is het vrije marktwerking, de sky is de limit en wat de gek ervoor geeft. In de Verenigde Staten is er een record bereikt voor de term ‘asbestkanker advocaat Texas’. Daar kostten op een gegeven moment de klikken, ca. 300 Euro per klik. Dit natuurlijk omdat advocaten in de Verenigde Staten enorm veel kunnen verdienen aan een zaak, en al helemaal zaken omtrent letselschade e.d. Maar goed, stel je voor dat een van je concurrenten eens op je advertentie klik. Of een handvol kijken, kijken niet kopen bezoekers. Dan loopt het al snel in de papieren zonder enig ROI. Nu heeft Google mechanismen in werk gesteld dat bijv. niet je concurrent telkens op je advertentie kan klikken. Dat kan wel, maar die kosten worden niet in rekening gebracht, als herhaaldelijk geschiedt vanaf hetzelfde IP-adres, dat is ook wel klikfraude. Aan de andere kant zijn er namelijk ook Google Adsense gebruikers, daarmee kun je Google advertenties tonen op je website, en als iemand klikt verdien je daar aan. Maar goed, als je dan op je eigen advertenties gaat klikken, kun je Google oplichten. Maar een van de meest slimme grote multinationals van de wereld voor de gek houden, dat zal niet lang stand houden. Ze kunnen dus heel goed legitieme klikken onderscheiden.
Enfin, ik kan je helaas dus geen one size fits all antwoord geven v.w.b. de kosten van Google Ads. Maar in Nederland lopen de kosten doorgaans niet zo hoog op. Ik adverteer momenteel voor een advocatenkantoor, in letselschade en echtscheidingen, en de meest dure klikken die ik waargenomen heb was rond de 14 Euro per klik. Uiteindelijk hadden we bij dit advocatenkantoor in een middelgrote stad van Nederland in Zuid-Holland genoeg aan ongeveer 200 Euro advertentiebudget per maand (na de nodige optimalisaties). Je moet namelijk wel de advertentie campagne slim inrichten. Breed adverteren is een afrader. Een voorbeeld van een term waar Google je dan kan tonen: ‘afval scheiden plaatsnaam’. Want scheiden heeft meerdere betekenissen. Het kan gaan om scheiden van een persoon, maar ook afval scheiden. Logischerwijs wil het advocatenkantoor geen klikken ontvangen op afval scheiden. Dan gooi je je marketing budget in de sloot. Daarbij, het verlaagt je Qualityscore. Google beloont namelijk adverteerders die relevante advertenties maken. Als je advertentie niet relevant is voor de zoekopdracht. Of je website geeft een slechte gebruikerservaring. Dan zal adverteren duurder zijn voor jou dan voor anderen. Hoe beter je de zoeker tegemoet komt, des te lagere kosten per klik zullen doorberekend worden aan jou. Meer klikken dus voor hetzelfde geld.
Bij deze een schatting van de kosten voor een aantal thema’s. Dit zijn kosten die je kunt verwachten bij online marketing bureaus in Nederland.
Mate van Competitie | Voorbeelden | Bovenaan Google kosten |
---|---|---|
Extreem competitief | Verzekeringen, geld lenen, advocatenkantoor in grote stad | €1000 - 10.000 Euro per maand |
Competitief | e-bikes, reizen (algemeen), kleding (algemeen) | €1000 - 5000 Euro per maand |
Gemiddelde competitie | webwinkel gespecialiseerd in bepaald kledingstuk, of interieurstuk | €500 - 1000 Euro per maand |
Niche | ZZP beroep, webwinkel in obscure hobby artikelen | €100 - 500 Euro per maand |
Gratis bovenaan Google
Kosteloos bovenaan Google is geen sprookje. Helemaal bovenaan is wellicht te mooi om waar te zijn, maar je kunt enigszins bovenaan komen zonder op hoge kosten gejaagd te worden.
In het voorbeeld zie je ook een mapje. Dat noemen we in jargon een local pack.
Dit is in principe geheel gratis om hier getoond te worden. Het enige dat je moet doen is een Google lokaal profiel aanmaken en dat kan hier: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/. Je vult netjes alles in. De naam van je bedrijf hoe je geregistreerd staat in de KvK. Telefoon. Adres. Google zal een postkaartje zenden om dit te bevestigen (je kunt niet zomaar een adres invullen). Foto’s van je bedrijf helpen. En idealiter wat reviews van klanten.
Een derde manier is via Google organisch. Dit noemen we ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie. Onder de Ads en de local pack heb je dus een sectie organisch:
Hier kom je door je website te optimaliseren. Google beloont websites die snel laden, een goede gebruikerservaring kennen, een goed technisch fundament. En de juiste SEO instellingen naar gelang het zoekwoorden onderzoek. En de meta data (de tekst die Google toont in de zoekresultaten) is idealiter pakkend geschreven, zodat mensen klikken.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen, in dit geval is SEO wellicht niet zo zinvol. Doet mij pijn als SEO evangelist om dit te zeggen. Maar je hebt dus eerst vier advertenties. Dan een local pack. En dan pas organische zoekresultaten. Tegen de tijd dat de zoeker daar aan komt, zeker op een mobiel toestel zoals een smartphone, waarschijnlijk komen ze daar geeneens!
Gelukkig zijn er ook nog tal van zoekwoorden, waarbij advertenties afwezig zijn of niet zo domineren. En een local pack wordt alleen getoond bij zoekopdrachten waar enige lokale relevantie is. Er zijn dus ook nog tal van termen waar je met gratis SEO methodieken bovenaan in Google kunt komen zonder kosten te hoeven maken.