Wat zijn de verschillen tussen een SEO campagne en een SEA campagne?

Een SEO campagne is een traject waarbij voor een langere periode gewerkt wordt aan de organische vindbaarheid van een bepaalde website. Realistisch gezien in Nederland is dat vaak voor Google.nl. Dit omdat Google totaal domineert in Nederland. En dit ook de zoekmachine is waar mensen heengaan om producten en diensten te vinden. Een SEO campagne kan in principe volledig kosteloos zijn. Wanneer je alles zelf doet. Dus het optimaliseren van de website, netwerken met andere websites in de industrie. Ook voor zoekwoorden onderzoek en competitie analyse activiteiten zijn tegenwoord online tools te vinden. Bijvoorbeeld voor zoekwoorden onderzoek zou je Ubersuggest kunnen raadplegen en dit is geheel kosteloos en vrijblijvend. Bepaalde SEO tool aanbieders zoals Ahrefs, SEMrush en Moz hebben ook een kosteloze proef, of freemium model zodat je kosteloos of voor zeer laag bedrag de tools voor een bepaalde periode kunt proberen. Die tijd zou genoeg kunnen zijn om alles te doen wat je wilt doen, je kunt rapporten uit die tools downloaden en daar kun je dan de komende maanden tijdens je SEO campagne aan werken.

Een SEA campagne, in contrast, kost dus wel direct geld. Dit is immers zoekmachine adverteren. En adverteren kost altijd geld. Leuker kunnen we het niet maken… Je betaald per klik. Dus iedere keer dat iemand doorklikt naar jouw website, dan betaal je daar een bedrag voor. Dit bedrag verschilt. Dit ligt o.a. aan de industrie en mate van concurrentie. Het werk namelijk als een veiling. Google spint er garen bij dat bedrijven tegen elkaar opbieden om die klikken voor zich te winnen. Anekdotisch gesproken, ik beheer op dit moment een Google Ads (voorheen AdWords) campagne voor een letselschade kantoor. Dit is natuurlijk een enorm competitieve term, en er valt veel te verdienen per potentiële cliënt. Kosten per klik heb ik hier gezien van wel 20 Euro. En indien die persoon die geklikt heeft uiteindelijk niet een aanvraag indient, weg 20 Euro.

Ondersteuning van Google omtrent organisch en betaald

Enfin, ik wil niet te negatief klinken over Google Ads. In sommige gevallen is het broodnodig. En kunnen de kosten per klik meer dan redelijk zijn. Zelfs gunstig. Dit is de kunst van een SEA campagne competent beheren. Dit kost tijd om uit te vogelen. Maar minder tijd dan leren hoe je een SEO campagne effectief uitvoert. Het verschil is namelijk met Google Ads dat Google wilt dat je slaagt. Indien je niet slaagt, stop je met adverteren, en dat is voor niemand goed. Er is dus veel documentatie voor handen om je te helpen. En ook kun je Google bellen wanneer het gaat om Ads kosteloos en vrijblijvend op een 0800 telefoonnummer. Een Google medewerker neemt je dan bij de hand o.a. met beeldscherm delen functie en helpt je de campagne in te stellen. Zeer nuttig natuurlijk. Voor SEO is er geen Google support, en dat zal er naar mijn visie ook nooit komen omdat Google daar geen garen bij spint. Het is niet in hun belang, en kost te veel tijd en geld. Qua SEO support kun je dus alleen terecht bij een SEO bureau, een freelance SEO consultant of je kunt zelf een cursus volgen.

Een SEO campagne is dus meer frustrerend in bepaalde opzichten omdat Google weinig loslaat over haar algoritmes. Dit is dus een beetje een ‘blackbox’. Daardoor kunnen er situaties zijn dat Google je website niet wilt rangschikken voor een bepaalde term en je compleet in het duister tast over hoe en waarom. Bij een SEA campagne is alles transparant, helder, en Google zal je blijven helpen totdat je je probleem oplost en je doel behaalt.

Snelheid zoekmachine adverteren t.o.v. zoekmachine optimalisatie

Een ander groot verschil is hoe snel alles verloopt. Voor SEO campagnes gaat het volgende op: het is een marathon niet een sprint. Bij SEO zal je doorgaans geen spectaculaire resultaten zien de eerste 3 maanden, en indien het gaat om een competitieve industrie wellicht geen aantrekkelijke vooruitgang het eerste jaar. SEO is dus echt een lange termijn traject. Bij SEA is het heel simpel, je betaald, en je staat direct bovenaan de zoekresultaten.

Duurzaam SEO versus SEA campagne

Dat brengt ons ook gelijk bij een ander groot verschil, de duurzaamheid, het organische. Iedere investering die je doet in SEO, is voor de lange termijn, voor iets blijvends, iets meer permanent.

Bij SEA is het ook weer heel simpel, je stopt met betalen en alles valt weg. Dus indien de kosten per klik de pan uitrijzen voor Google Ads en je kunt het niet meer bijbenen, dan moet je stoppen en heb je niets meer aan je kennis omtrent zoekmachine advertentie campagnes. Met SEO de kennis die je opdoet, kun je altijd verder inzetten voor andere facetten van je business. Nieuwe zoekwoorden komen. Mensen gaan op andere wijzen zoeken naar je product of dienst over tijd. Je kunt altijd inspringen op nieuwe trends, mochten oude bestaande vertrouwde voor de hand liggende zoektermen te competitief worden.

Vertrouwen consument: SEO wint duidelijk van SEA

Zelfs leken, die niets weten van het internet marketing wereld, is mijn ervaring, beamen dit: intuïtief, we hebben een fingerspitzengefühl, dat de organische zoekresultaten van Google, van een hogere kwaliteit zijn dan de betaalde advertenties.

Hoog prijken in de organische zoekresultaten dankzij een effectieve SEO campagne heeft op dat vlak dus een groot voordeel. Een hoge notering in de organisch zoekresultaten voelt echt aan als een aanbeveling. En de zoeker voelt intuïtief aan dat ieder bedrijf dat Google maar genoeg betaald hoog kan staan in de betaalde vermeldingen sectie.

Kannibalisatie tussen SEO en SEA voorkomen

Ik werk soms ook samen met een Google Ads partij. Ik werk voor met name MKB Nederland. En soms hebben ze al een Google Ads specialist ingehuurd. Of men wilt: schoenmaker houdt je bij je leest, de SEOgeek houdt zich bezig met zoekmachine optimalisatie, de adverteer partij met Google Ads. Enfin, soms zie ik kannibalisatie tussen SEO en SEA als gevolg. Er zijn bijvoorbeeld SEA bureaus die adverteren op de merknaam van het bedrijf in kwestie. Dat is weinig zinvol mijns inziens en wel hierom. Voor de eigen merknaam rangschikt men sowieso wel eerste in de zoekresultaten. Altijd per definitie. Moet wel heel vreemd lopen wil dit niet zo zijn. Adverteren op dit soort termen naar mijn bescheiden mening is dus een verspilling van budget. Adverteren op niet-merk zoekwoorden waar men al eerste staat organisch en verder niemand adverteert, is ook niet de meest zinvolle besteding van advertentie budget. Hier wil je dus voor waken indien je verschillende partijen inzet voor Ads en SEO. Echter valt er ook een argument te maken voor schoenmaker houdt je bij je leest of een specialist voor ieder vakgebied in de armen te nemen, want het is lastig om alle ontwikkelingen in beide vakgebieden bij te benen voor een enkele partij. Ook hier zijn dus weer voor- en nadelen aan te stippen, en er is geen zwart-wit antwoord wat beter is.

Synergie tussen SEA en SEO campagnes

We hebben het tot nu toe vooral gehad over verschillen, voor- en nadelen. Maar begrijp me goed. Ik ben niet per se voor of tegen SEA of SEO. Het klopt dat ik enigszins een SEO evangelist ben, en wij van WC eend adviseren WC eend, zeker, tot op zekere hoogte. Maar voor sommige klanten van mij beheer ik ook in tandem een SEA campagne naast de SEO campagne. Het einddoel is resultaat, Return on Investment, optimale performance met zo bescheiden mogelijke middelen. Soms is SEA het juiste kanaal, soms SEO, dit verschilt per situatie, en soms wil je beiden om totaal te kunnen domineren.