Dankzij enkele klanten heb ik meer kunnen werken met de tool ContentKing. Dit is een tool die rap aan populariteit wint in de SEO wereld.
ContentKing is een beetje als een rookmelder. Essentieel om te hebben. Zou dom zijn om het niet te installeren, enkele gevallen daargelaten.
Je zou een brandwacht 24/7 kunnen inhuren, maar een rookmelder(s) is veel goedkoper en effectiever.
Mijn favoriete functie van ContentKing is dat het 24/7 de website in de gaten houdt en direct aan de bel trekt wanneer er iets verandert is, dat mogelijk niet in de haak is.
Daarnaast is het ook een audit tool. De tool analyseert verbeterpunten v.w.b. de SEO techniek van je website.
Ik zou echter niet veel tijd en energie steken in een 1000/1000 score behalen. Het zegt mij niets.
Ik heb voor een project een bijna perfecte score behaald. Maar dit heeft geen (directe) impact op de SEO performance. En vice versa. Een slechte ContentKing score betekent niet dat je website niet goed gevonden gaat worden in Google. Niet veel anders dan de Yoast groene bolletjes. Klanten denken soms dat als je braafste jongetje of meisje bent van de klas en alles groen maakt of 10/10 scoort dat dat automatisch betekent dat je hoog in Google komt. Dat is geenszins zo.
Een voorbeeld van iets dat ik persoonlijk onzin vindt is de ‘issue’ afbeelding titles.
Alt attributen, oké. Die zijn zeker belangrijk voor SEO, en alsmede gebruikerservaring van de website van slechtziende mensen. Dit is sowieso een must voor overheidswebsites. Echter dit is de eerste keer dat ik zie dat een SEO tool aangeeft dat title attributen van afbeeldingen eveneens belangrijk zouden zijn. Ons website systeem in dit geval ondersteund dit niet. Vraag me niet waarom. Maar zou een hoop gedoe zijn om dat wel erin te krijgen, en zal hoogstwaarschijnlijk niets concreets op gaan leveren voor onze SEO performance.
Het is dus zeker zaak om al deze aanbevelingen door te nemen met gezond (financieel) verstand. Tijd is ook geld, en web developers factureren ook uren. Het probleem in het algemeen met audit tools is dat ze altijd wel een hele waslijst aan verbeterpunten hebben. Logisch, als een tool aangeeft dat alles in de haak is, zeg je direct het abonnement op.
An sich is het zeker wel aan te bevelen om een poging te doen te voldoen aan deze best practices. En een checklist-achtige methode kan daar in helpen. Maar je moet jezelf hier ook weer niet in verliezen. Dit kan een SEO specialist voor je doen. Maar als drukke ondernemer zijnde, of algemene marketing manager heb je echt wel betere dingen te doen dan morrelen met technische SEO zaken.
Als ZZP’ers of eenpitter met een website systeem dat geen rare fratsen uithaalt (WordPress en Magento bijv.) zie ik er beduidend minder waarde in. Voor mijn eigen website, de website waar je je nu op bevindt heb ik het dan ook niet geïnstalleerd. Ik weet precies wat ik doe, ik heb overzicht van alles, er werkt niet niemand anders aan deze site naast ondergetekende. Echter, bij klanten werk je met meerdere personen tegelijkertijd aan een site. Dan gaan zaken wel eens mis.
Het is geen dure tool voor kleine websites. Maar toch, het is een abonnement, en telt toch op over tijd. Stel dat ik 33 Euro per maand kwijt ben, is toch weer 400 Euro per jaar. Die 400 Euro zou ik persoonlijk liever in andere zaken steken.
Maar voor sites waar je met meerdere individuen aan werkt, denk aan web ontwikkelaars/webdesigners, tekstschrijvers, vertalers, marketing en PR medewerkers enzovoort. Of is het een minder voor de hand liggend website systeem, dan zou ik ContentKing zeker installeren, want heeft al wat catastrofes afgewend. Daarbij heb je een politiek druk middel in de zin dat je kunt aantonen dat een bepaald persoon een bepaalde fout gemaakt heeft en die kun je dan ter verantwoording roepen. Als een onbekwame/nalatige webdesigner weer eens roekeloos zaken overhoop gegooid heeft. Dit kan (hopelijk) nonchalance op dit vlak enigszins indammen.
Wishlist: hreflang tags controle. Kan ik zo snel niet vinden in de tool. Dit gaat heel vaak mis bij internationale meertalige websites, met alle gevolgen van dien. In tegenstelling tot afbeelding title tags kan dat wel een enorme impact hebben op vindbaarheid.
Update (12-02-2021): letterlijk een week of twee na het schrijven van dit artikel, en mijn gebeden lijken al verhoord te zijn, hreflang tags ondersteuning is daar. Dank Steven en ContentKing team!
Samenvattend is ContentKing een must voor:
MKB organisaties met X > 2 medewerkers.
Niet zo nuttig/zonde van het geld voor ZZP’ers of hobby sites.
ContentKing is betaalbaar en is one of a kind. Ik kan zo 1-2-3 geen alternatief bedenken. Bijv. Ahrefs en SEMrush zijn alternatieven voor elkaar. Maar wat ContentKing doet, het 24/7 real time monitoren dat is echt uniek, er is geen enkele andere tool op de markt die dat zo op een betaalbare wijze doet, althans ik ben er nog geen een tegengekomen in het wild.