Search en content

Unicum in de geschiedenis van de SEOgeek blog: eerste gastblog. Thomas Lapperre heb ik leren kennen via Emerce. Eén van de betere content marketeers van Nederland naar mijn bescheiden mening. Wil je goed op de hoogte blijven omtrent deze discipline van internet marketing, lees dan vooral ook zijn stukjes op Emerce en op zijn eigen onderneming Bloeise. Laatst heeft hij een stukje geschreven over zijn specialiteit, contentmarketing, in relatie tot mijn passie, search. “Without any further ado,” laat ik het woord aan Thomas:

———————————————————————————————–

Met SEO gebruik je techniek, content en links om goed te scoren in Google zodat je kwalitatief siteverkeer krijgt. Google en de verstandige online marketeer stellen de gebruiker centraal, zodat al dat verkeer uiteindelijk ook resulteert in conversies. Maar vaak blijft de SEO-discussie hangen op techniek en links, terwijl het juist gaat om het optimaal invullen van de informatiebehoefte. In dit artikel bespreek ik hoe SEO en contentmarketing optimaal kunnen samenwerken en kijken we naar de endgame van Google.

Kijk maar eens op Sitedeals.nl wat er qua content wordt aangeboden en gevraagd: content in aantal woorden voor 2 of zelfs Eurocent per woord. Dit blog van 943 woorden zou dan dus € 9,43 kosten. Gevoelsmatig lees je dan toch liever een artikel dat € 280 gekost heeft, omdat je dan meer kwaliteit verwacht. Bij goedkope content gaat het om het correct verwerken van zoekwoorden in titel, tussenkopjes, alt image etc. Bij kwalitatieve content reken je eerder op geverifieerde bronnen, onderzoek en zelfs een relevante quote of twee. Maar het toepassen van SEO kan zelf ook voor een kwaliteit boost in content zorgen.

Inhoudsopgave

Customer journey in zoekwoorden

AnswerThePublic.com overzicht keywords voor 'content marketing'

Op AnswerThePublic.com krijg je per zoekwoord (met voldoende volume) de bijbehorende vragen te zien.

In contentmarketing is het gebruikelijk dat je uitgaat van de verschillende fases waarin de doelgroep zich bevindt, en dat met passende content matcht. SEO kan hiermee helpen door de vragen die de doelgroep heeft per fase te achterhalen. Wordt je gevonden op een combinatie met het woord “kosten” of “kopen”, dan verwacht de lezer ook direct prijzen en beschikbaarheid te zien met een bestelknop. Bij “uitbesteden” of “huren” is er behoefte aan informatie over opties, rapportage en afspraken.

Contentpromotie

In contentmarketing is er niet altijd voldoende aandacht voor de promotie van content en ligt de nadruk veelal op het vullen van de eigen kanalen. Pak je de verdeling Paid, Owned en Earned media erbij, dan valt SEO duidelijk onder Earned. Door je content veilig, mobiel en snel aan te bieden, beloont Google je al met hogere zoekresultaten. Content met veel inkomende, relevante links en social media berichten, krijgt autoriteit. En verwerk je relevante zoekwoorden op de juiste manier, dan maakt Google sneller de juiste match met jouw content en een zoekopdracht. Het maakt je content ook toegankelijker voor die twee procent van de Nederlandse bevolking met een visuele handicap, dat typisch gebruik maakt van leessoftware om te navigeren. SEO is doorgaans de sterkste manier om content te promoten voor de contentmarketeer.

Content overload

De groei in content is fenomenaal. We kregen niet 20 keer zoveel informatie te verwerken in de afgelopen twintig jaar, zoals vaak wordt geroepen, maar eerder 114 keer, volgens Martin Hilbert. Niet alleen de toename in pulpcontent voor SEO-doeleinden helpt daar aan mee, maar ook de omslag in denken bij bedrijven. Bedrijven worden publishers. Van mediator tot kapper tot verzekeringsspecialist, wanneer informatie enig onderdeel uitmaakt van de customer journey, dan kan er content voor worden gemaakt. En dat resulteert uiteindelijk in een content overload.

Inhoudsloze content puur voor zoekmachines

Wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld een loodgieter in de buurt, dan wil je ook daadwerkelijk een loodgieter in de buurt. Al die landingspagina’s met automatisch gegenereerde content (insert city) creëren wel verkeer, maar geven doorgaans een matig tot slechte bezoekerservaring. Ander voorbeeld voor:

Veelbelovende titel tag en meta beschrijving

Titel, URL en meta-description netjes ingevuld. Klik je door, dan krijg je geen antwoord:

Teleurstellende landingspagina

Meerwaarde is leidend – als het gevonden wordt

Alleen content die je als bezoeker echt verder helpt, zal werken. Daarmee bedoel ik: het zal de voorkeur genieten boven pulpcontent, en de bezoeker daarmee verder de funnel in helpen naar conversie en omzet. Gevonden worden op Google alleen is niet meer voldoende want de concurrentie is gewoon enorm toegenomen. En dat is de voornaamste reden waarom SEO eigenlijk over content marketing gaat. Techniek is grotendeels een hygiënische factor waardoor je content gevonden wordt en linkbuilding zie ik vooral als gasgeven waarmee je sneller wordt gevonden.

Toekomst van search is AI

Futurist Kevin Kelly sprak Larry Page nog voor de IPO in 2002, met de vraag of een gratis zoekmachine wel zou werken. Hij beschreef het antwoord van Page in zijn boek The Inevitable (pagina 36-37): “Oh, we’re really making an AI.” Naast Deepmind heeft Google 13 andere AI- en robotbedrijven overgenomen. En dat gaat veel verder dan zoekresultaten verbeteren met AI, door te googelen verbeteren we de Google AI. Zoek je op paashaas en klik je op een plaatje, dan leert Google hoe de beste paashaas eruit ziet. Door miljarden zoekacties wordt Google’s AI steeds beter. De endgame van Google is niet search maar AI. De factoren die bepaalden welke informatie het beste past bij jouw zoekactie, worden in de toekomst ingezet om proactief informatie te tonen.

Wat dat betekent dat nu voor SEO? Dat op den duur alleen echte waarde en autoriteit geldt. Google zal onzin content er steeds beter uit filteren met AI. Alleen goede content zal autoriteit en thought leadership opbouwen. Help je klanten en help jezelf. Focus op SEO zonder content werkt alleen nog op korte termijn.

Gastblog door Thomas Lapperre van Bloeise.