Ik zal er geen doekjes omwinden: Google Search Console is een must voor iedere website eigenaar die gebaat is bij online zichtbaarheid/vindbaarheid.

Er is geen enkele reden om het niet nu gelijk te installeren indien je dat niet al gedaan had. Wellicht had je het al geïnstalleerd maar ben je verward door de naam. Google Search Console? De naam Google Webmaster Tools (gmt) is nog steeds redelijk ingeburgerd, ook al is het al jaren geleden omgedoopt. Vergelijkbaar met Google AdWords en Google Ads.

Enfin,

1. Prestaties

Dit is waar ik doorgaans bij nieuwe klanten begin met zoekwoorden onderzoek.

Prestaties rapport van Google Search Console

 

2. Een URL inspecteren

Gefrustreerd dat het zo lang duurt voordat je nieuwe blogberichten eindelijk eens opgenomen zijn in de Google index? Dit kan slimmer en dus sneller.

Plomp de URL van je nieuwe artikel in dit vak:

Handmatig indexering verzoeken

En druk op indexering verzoeken.

En voilà! In veel gevallen staat de nieuwe pagina letterlijk binnen luttele minuten in Google.

3. Tijdelijke verwijderingen tool

Soms heb je een bericht dat vluchtig is. Denk aan een tijdelijke winactie o.i.d. Of gewoon content die niet langer actueel is, verouderd is. Je wilt niet dat dit rondwaart in de Google index voor eeuwig. Dat kan de algehele inschatting van de site in Google haar ogen naar beneden halen. Met de tijdelijke verwijderingen tool, kun je Google verzoeken een pagina bijna per direct uit de Google index te halen. Kijk wel uit. Een medewerker van LinkedIn heeft het voor elkaar gekregen de hele website uit de Google index te laten verwijderen! Dit foutje is snel opgelost, maar leidde wel tot groot vermaak in de SEO gemeenschap. Wordt niet het SEO lachertje!

4. Sitemaps

Wist je nog toen iedere site in de footer per se een sitemap link moest hebben? Niet meer nodig, deponeer hier eenvoudig de sitemap van je site of laat de webdesigner dat doen en klaar is Kees.

5. Handmatige acties

Dit is de enige plek waar Google aan je communiceert indien je website een straf opgelopen zou hebben. Gelukkig heb ik in jaren hier geen bericht meer gezien, niet voor eigen projecten noch voor klanten.

6. Adreswijziging

Verhuist je website van domeinnaam? Bijvoorbeeld ga je van een .eu domeinnaam naar een .com, of juist van .com naar .nl enzovoort? Dan kun je dit kenbaar maken aan Google hier.

7. Dekking

Hier vindt je alle technische problemen v.w.b. het indexeren en representeren van jouw website in Google.

Waar ben ik geen fan van?

Het links rapport

Waarom? Het is an sich aardig dat Google hier een sample geeft van de links die naar jouw website verwijzen. Maar het is zeker geen uitputtende lijst. Het is dus slechts een sample. Hier kun je niet van op aan als grote website. Dan heb je echt een toegewijde link checker zoals bijv. Ahrefs of Majestic.