Het internet der dingen (‘The Internet of Things’) is inmiddels alom aanwezig. Als we willen, kunnen we tegenwoordig via onze smartphone ons hele huis besturen. De temperatuur aanpassen, het licht dimmen, de voordeur op slot doen en de oven aanzetten: het kan allemaal. Een nadeel is echter dat al deze toepassingen hun eigen app nodig hebben; je telefoon raakt snel vol en het overzicht raakt snel zoek.

Google heeft hiervoor de oplossing: Het Fysieke Web (‘The Physical Web’), een nieuwe manier van interactie met je omgeving. Het grote verschil met de hierboven genoemde toepassingen is dat het fysieke web geen apps nodig heeft; alles werkt via je internetbrowser.

Inhoudsopgave

Het concept van het fysieke web: beacons en URLs

Het fysieke web is de koppeling tussen de echte wereld en het bestaande wereldwijde web. Je kunt ‘dingen’ voorzien van een beacon die via bluetooth een URL verzendt. Alle smartphone-gebruikers die zich in een bepaalde straal van een beacon bevinden, kunnen dit signaal ontvangen. Een klik op de URL opent de browser op de telefoon, en vanaf daar bevind je je op het internet. Heel eenvoudig en geen gedoe met het installeren van een app.

Een URL verwijst naar een relevante internetpagina, een webapplicatie of kan zelfs een deeplink naar een native app op je smartphone zijn. Google noemt zelf enkele voorbeeld-toepassingen van het fysieke web:

  • Een bushalte kan actuele vertrektijden verzenden
  • Een parkeermeter kan naar een web-interface verwijzen, waarmee je online parkeergeld kunt betalen
  • Een winkelcentrum kan via beacons een interactieve plattegrond verspreiden
  • Een beacon in de halsband van een hond bevat een URL met contactgegevens van het baasje

Als we in deze lijn verder denken, zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Allerlei ideeën waarvoor het ontwikkelen van een losstaande app bijna niet te rechtvaardigen valt, behoren met het fysieke web ineens tot de mogelijkheden. Het geheel is duidelijk meer dan de som der delen.

Het fysieke web kan ook wel eens een behoorlijke impact gaan hebben op detailhandel, e-commerce en hedendaagse marketing strategieën.

Nieuwe kansen voor de detailhandel

Het is al langer mogelijk om reclame en informatie te tonen op basis van beacons en de locatie van de gebruiker. Het bekendste voorbeeld is de iBeacon van Apple. Er is echter een voorwaarde: de iBeacon communiceert alleen met specifieke apps. Het fysieke web maakt de store-app – vaak toch een obstakel waar men niet aan begint – overbodig. Dit biedt enorme kansen voor de detailhandel, met name voor winkels die zowel online als offline opereren.

Offline Wereld

Tegenwoordig is het aan de orde van de dag om een product in de winkel te bekijken en het elders aan te schaffen. De klant informeert zich online, vergelijkt in fysieke winkels en doet de aankoop vervolgens via de goedkoopste website. Dit is een van de redenen waarom fysieke winkels het moeilijk hebben. Het fysieke web geeft winkels de kans om die klant juist wel over de streep te trekken.

Met een slim geplaatste beacon kan de klant direct online meer gegevens, gebruikersbeoordelingen, instructievideo’s en vergelijkingsmateriaal bekijken. Ook kun je op deze manier kortingen geven om de laatste twijfels weg te nemen. Denk ook aan het interactief maken van de winkelervaring met bijvoorbeeld een quiz, spelletje of trivia via de beacon.

Een andere manier waarop fysieke winkels dit in kunnen zetten is door het vergroten van het gebruikersgemak. Loop een schoenenwinkel in, open de URL van de beacon, geef je schoenmaat op en bekijk direct op je smartphone welke schoenen er in jouw maat op voorraad zijn.

Dit zijn allemaal voorbeelden die de kans vergroten dat de klant de aankoop ter plekke doet, in plaats van op een later moment in een andere webshop. Het resultaat: een hogere conversie van je fysieke winkel.

De gebruiker staat centraal

Op dit moment is deze technologie nog vrij nieuw en is het nog geen breed ingezet marketingkanaal. Echter: zodra de technologie echt aanslaat, kunnen we er gif op innemen dat het overal stikt van de beacons. Bedrijven gaan graag mee met de tijd en willen allemaal hun graantje meepikken van de nieuwste trends. De kans is aanwezig dat we straks door de bomen het bos niet meer zien.

Google heeft hier iets op verzonnen: de gebruiker moet zelf actie ondernemen om beacon-signalen te ontvangen. Pas als de gebruiker zelf op de smartphone naar nabije beacons zoekt, zal er een lijstje op het scherm verschijnen. Dit maakt het fysieke web significant anders dan het wereldwijde web: geen agressieve reclamecampagnes.

Fysieke Web

Het wordt pas echt interessant als het fysieke web straks breed ingezet wordt. Drukke, commerciële omgevingen zoals winkelcentra, warenhuizen, treinstations, vliegvelden en beurzen zitten straks helemaal vol met beacons. Bestaat er iets als ‘te veel’ beacons?

De samensmelting van de virtuele wereld en de echte wereld

Wanneer je naar beacons zoekt en er zijn te veel beacons om op het scherm te tonen, welke krijg je dan te zien? Dit scenario vertoont een opvallende gelijkenis met een zoekmachine: er moet een rangschikking komen voor de resultaten. Simpelweg het bovenaan tonen van de dichtstbijzijnde beacon is onvoldoende; niet in de minste plaats omdat we het hier over Google hebben.

Dikke kans dat persoonlijke gegevens meegenomen worden om te bepalen waar jouw specifieke interesses liggen. Zo houdt Google bijvoorbeeld al een privé index per gebruiker bij. Loop een winkelcentrum binnen, open je Android telefoon en zoek naar beacons: voila, alle winkels en activiteiten die precies in jouw straatje vallen, keurig op een rijtje.

Het is duidelijk dat deze technologie een grote impact gaat hebben op marketing en e-commerce. De gevolgen voor zoekmachine optimalisatie zijn minder goed te voorspellen. Wat echter vast staat is dat de basis voor zoeken verschuift naar de echte wereld, naar het individu en naar de locatie van het individu. De fysieke omgeving als basis voor search.

Zoekwoorden worden steeds minder belangrijk, simpelweg omdat ze minder gebruikt gaan worden. Minder actieve zoekopdrachten, meer op de gebruiker afgestemde, gepersonaliseerde informatie. Het fysieke web is de volgende stap naar een samensmelting van de virtuele wereld en de echte wereld.