Uit onderzoek blijkt dat de klikken als volgt verdeeld zijn:

PositiePercentage aandeel
#128%
#215%
#311%
#48%
#57%
#65%
#74%
#83%
#92%
#101%

De overige klikken komen terecht bij andere functies van Google en/of advertenties.

Hoe komt het dat de organische zoekresultaten steeds minder klikken ontvangen

Door de jaren heen zijn de zoekresultaten van Google geëvolueerd. Voorbij zijn de tijden van ‘tien blauwe links’. Tegenwoordig zijn er tal van extra functionaliteiten die Google aanbiedt, die de organische zoekresultaten naar beneden drukken, of die daar vanaf leiden.

Ik zal hieronder de worst offenders benoemen en praktijk voorbeelden delen.

– (overdadig veel) advertenties:

Wat ook interessant is om te vermelden dat Google experimenteert met het uiterlijk van de advertenties. Zij tracht de advertenties zo te ontwerpen dat ze steeds minder op advertenties lijken.

– Featured snippets:

Featured snippet

– Knowledge panels (op basis van de knowledge graph)

Knowledge panel in Google voor KLM

Overigens zie je hier ook een sectie ‘voorpagina nieuws’

– Local packs

Local pack– Vacatures

Vacatures in Google

– Answer boxes

Google Answer Box voorbeeld

Verklaring afname klikken organische zoekresultaten

Geen wonder dat het aantal klikken voor reguliere zoekresultaten afneemt:
er zijn dus zoveel afleidende elementen dat zoekers vaak geeneens komen bij de reguliere organische zoekresultaten. Of ze hebben geen reden om door te klikken naar een website. Waarom klikken op een website als het antwoord al in de zoekresultaten staat? Zo zijn bijvoorbeeld websites die sport uitslagen bijhielden de nek omgedraaid. Want Google geeft het antwoord al in de zoekresultaten…

Motief Google

Google wilt aan het einde van de dag dat zoekers binnen haar eigen ecosfeer blijft hangen. En uiteindelijk op een advertentie klikt. Dat is hun verdienmodel.