Hoog in Google gevonden worden voor relevante zoekopdrachten: iedere MKB organisatie van Nederland wil dat wel. En geef ze eens ongelijk. Wanneer je hoog in de zoekresultaten van Google staat bij relevante zoekopdrachten komen potentiële klanten als vanzelf binnen. Seth Godin classificeert SEO marketing dan ook als vorm van inbound marketing. Wilt zeggen, de klant vindt jou in zijn of haar pad. Tegenovergesteld hiervan is interruptie marketing. Interruptie marketing zijn bijv. radio spotjes, TV commercials en print advertenties in magazines en kranten. Mensen zoeken dan niet per se naar jouw dienst of product. Het tegenovergestelde vaak zelfs, ze willen luisteren of kijken naar een programma, en jouw advertentie onderbreekt dat en stoort de kijker of luisteraar.
Naast het gegeven dat Google marketing veel meer gericht is op de ideale doelgroep, is het ook zo dat dit vaak veel goedkoper is dan traditionele vormen van marketing en adverteren. En alles is meetbaar. Je kunt d.m.v. tools precies meten welke termen zoden aan de dijk zetten. Zo kun je bijsturen en meer ROI halen uit je bestaande marketing budget. In principe kun je blijven sleutelen en tweaken tot je het onderste uit de kan haalt. Op die manier krijg je meer klikken dan je directe concurrenten voor dezelfde investering.
Maar goed, hoe kom je nu hoog in Google? Er zijn globaal drie manieren. Allereerst zijn er de reguliere Google organische zoekresultaten. Dit zijn ook wel de echte zoekresultaten. Het is het meest lastig om hier hoog te komen. Dit omdat er in de meeste thema’s reeds veel competitie is.
#1: Specialisten gedijen steeds beter organisch
Wil je een algemene interieur webshop starten? Niet doen. De kans dat je de strijd gaat winnen van een fonQ, Leen Bakker, Jysk, Goossens Wonen, is vrijwel nihil. Tenzij je een groot marketing budget hebt, als in 10k per maand puur voor SEO en online marketing. Om vandaag de dag hoog in Google organisch te komen dien je te specialiseren in een specifieke tak/sub-thema binnen je industrie.
Begin een webwinkel en bijt je vast in een specifiek interieurstuk. Word daar de beste van Nederland in. Het beste assortiment. Meeste kennis over het product. Enzovoort. Voorbeelden in de wonen thema zijn bijv. Klokkenconcurrent.nl of Ikwilzitzakken.nl. Alleen zo kun je een vuist maken tegen de online grote jongens en meisjes anno nu.
Ditzelfde geldt voor dienstverlening. Een advocatenkantoor in een grote stad zonder echt onderscheidende diensten zal duur worden om te marketen in Google. Maar als je nu de beste van Nederland kan worden in een heel specifiek type recht. Bijv. voornaamswijzigingen of adoptierecht en daar dé expert van Nederland in kan worden, dan zwem je met de stroom mee in plaats van tegen.
#2: Local pack/Google Maps/Google Mijn Bedrijf is véél sneller dan organisch
Google organisch is traag, kost veel tijd en energie. Wat naar mijn ervaring veel sneller resultaat resultaat oplevert is het optimaliseren van de Google Maps vermelding. Maar mijn bedrijf is helemaal niet lokaal georiënteerd? Kan zijn, maar als je aandachtig kijkt naar de zoekresultaten van Google dan zie je steeds meer local packs opdoemen. Een local pack is zeg maar een mapje met een paar uitgelicht bedrijven in de regio. Deze zie je nu zelfs bij zoektermen zonder plaatsbepaling. Dat een local pack verschijnt bij een term als kapper Eindhoven is an sich logisch. Maar je ziet ze ook meer bij andere termen die geen plaatsnaam noemen, maar wel enige lokale intentie doorgaans achter zit.
Hoe optimaliseer je een Google Maps profiel? Wat zijn mijn beste tips? Kies de primaire categorie van het profiel zorgvuldig.
Trek meer reviews aan van klanten. Vraag klanten om een beoordeling achter te laten op Google Maps. In Google Mijn Bedrijf kun je een shortlink vinden. Dat is een korte mooie URL die je aan klanten kunt geven zodat zij een review kunnen indienen. Je mag klanten geen woorden in de mond leggen. Maar run je bijv. een hotel en wil je meer aandacht zien voor de kwaliteit van de bedden en de rust in de reviews? Dan kun je de klanten enigszins sturen door te vragen “hoe heb je geslapen?”
#3: Slim Google Ads benutten
De allersnelste manier om hoger in Google te komen is te adverteren via Google Ads (voorheen AdWords). Je kunt dan in principe vandaag nog bovenaan Google staan voor alle termen. Je betaalt dan alleen wel per klik. Het is zaak om goed te huidige zoekresultaten te observeren. En alleen te adverteren op zoekwoorden waar het glashelder is dat jouw ideale doelgroep hierop zoekt. En dat er commerciële intenties zijn. Indien je bijv. veelal informatieve en inspirerende blogberichten ziet in de huidige zoekresultaten is dit een afrader. Of indien je vrijwel alleen maar vacature sites in de top vijf ziet is dat ook een no go.
Wanneer je alleen adverteert op termen die relevant zijn, ideale doelgroep, en commerciële intenties, zullen de kosten van adverteren alleszins meevallen. Je kunt dan ROI behalen. In de zin van: je stopt er een dubbeltje in, en er komt een kwartje uit.
Wanneer je alle drie kanalen van zoekmachine marketing, lokaal, organisch en Ads, effectief, synergetisch en holistisch kunt combineren, zul je Google gaan domineren.