Hoe kom je hoog in Google, snel én kosteloos. Lijkt te mooi om waar te zijn. Toch kan het. Zelfs voor de meeste competitieve termen.
Tip #1: Google local pack is minuten werk
Ik neem steeds meer zogenaamde local packs waar in de zoekresultaten. Dat is zeg maar een sectie boven, midden of onder de reguliere zoekresultaten met daarin een mapje en drie aanbevolen bedrijven in jouw nabijheid. Je ziet ze eigenlijk altijd bij termen met een plaatsbepaling. Denk aan ‘Bakker Amstelveen’. Maar tegenwoordig zien we ze ook bij termen zonder plaatsbepaling. Heel veel termen kennen vandaag de dag enige lokale oriëntatie. Ook termen waarvan je zou denken dat ze niet per se lokaal van aard zijn.
Enfin, het voordeel van lokale SEO is dat het veel sneller werkt. Als in letterlijk vijf minuten kun je op de eerste pagina van Google staan.
Deze local pack staat bovenaan de zoekresultaten als je zoekt op ‘overhemd kopen’. Als je je zou focussen op ‘reguliere website SEO’ zou het een eeuwigheid duren als net begonnen webwinkel in herenmode om hier in de top vijf van de reguliere zoekresultaten te komen vanwege de competitiviteit. Maar de local pack is haalbaar. Wat heb je nodig? Allereerst helpt het als je een specialist bent. Stel je doopt je bedrijf ‘Overhemden Koning’. Dan is dit een duidelijk signaal naar Google toe dat je een specialist bent in overhemden. En specialisme beloont Google. Google houdt van specialisten. Niet van generalisten. Tenzij je van het niveau Bol.com, Coolblue, Amazon bent, maar dat is voor ons gewone stervelingen en MKB niet weggelegd.
Je dient de juiste categorie te kiezen. Zoals je kunt zien zijn alle drie de huidige noteringen in de primaire categorie Herenmode geplaatst.
Dan de reviews. Het aantal reviews en de gemiddelde rating is niet zo van belang. Dit omdat dit makkelijk te manipuleren is en Google weet dat ook. Wat wel helpt als herenmode webwinkel is als de reviews context geven. Bijv. indien je mouwlengte 7 overhemden aanbiedt voor lange mannen, dan is het gewenst dat iemand daar in de reviews opmerking over maakt. Iets als “Bij de Overhemden Koning vond ik mooie mouwlengte 7 overhemden die perfect op maat zijn ook voor mannen van boven de 2 meter”.
Daarbij wellicht een open deur, wil je op de website zelf, een categorie verkooppagina aanmaken voor herenoverhemden. En in de tekst melding maken waarom men er goed aan doet om overhemden te kopen bij jullie.
Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf/Maps/local profiel aan? Google op ‘Google Mijn Bedrijf’ en volg de instructies van Google. Je zal een postkaartje ontvangen om je locatie te bevestigen. Vul alles in de backend netjes in, adres, datum van oprichting, een beschrijving en idealiter foto’s.
Tip #2: long-tail zoekwoord vragen vinden en beantwoorden
Hoe specifieker de vraag van de zoeker, doorgaans des te makkelijker om hoog in Google te komen. Met de gratis zoekwoorden onderzoek tool Answer The Public kun je gemakkelijk de meest prangende vragen die leven bij je doelgroep identificeren. Maak een artikel op maat voor iedere unieke vraag. Vaak zie je bij dit soort zoektermen ook een zogenaamde featured snippet. Dat is een uitgelichte sectie boven de reguliere zoekresultaten. Dit is ook wat voorgelezen zal worden bij een spraak zoekopdracht.
Dit is de ultieme kans om hoog in Google te komen, want hoger dan de featured snippet is er niet. Je krijgt alle aandacht. Winner takes it all.
Zijn er nog wat tips om zo een featured snippet te winnen? Jazeker deze trucs kun je toepassen:
Observeer goed de structuur, format en lengte van het huidige antwoord. Leg vast waar het huidige antwoord laakt en waar jij toegevoegde waarde kunt hebben.
Herhaal de vraag van de zoeker in een tussenkopje zoals een H2.
Geef dan het antwoord op de vraag. Begin met een signaal woord. Zus en zo is… Dit kost… De volgende stappen dienen gevolgd te worden… enzovoort.
Tip #3: onderzoek verrichten of ludieke producten lanceren
Wat enorm goed werkt vandaag de dag zijn gedegen onderzoeken, polls en enquêtes. Google houdt van data. En journalisten vinden het vaak ook nieuwswaardig indien de insteek enigszins ludiek is. Een voorbeeld. Een herenmode webwinkel hield een poll onder haar klanten. Uit dit onderzoek bleek dat mannen die gekleurd ondergoed dragen over het algemeen succesvoller zijn bij de dames dan mannen met saai ondergoed. Enigszins ludiek, tendentieus, eigenlijk kinderachtig natuurlijk. Maar nieuwsredacties konden het niet weerstaan om ernaar te linken. De webwinkel ontving krachtige links van o.a. RTL Nieuws enzovoort. En zelfs bij onze zuiderburen is het niet onopgemerkt gebleven want ook Het Laatste Nieuws (HLN) verwees ernaar. Dit soort links geven je website autoriteit, en dat is nodig om te strijden met de grote jongens en meisjes zoals een Zalando, zoals een Bol.com, of een Wehkamp.
Een ander tongue in cheek voorbeeld is de Rotterdamse brandveiligheid partij die een Feyenoord brandblusser op de markt bracht. Hè, waar slaat dat nu weer op? Welnu de grote partij in brandblussers is natuurlijk Ajax brandblussers. En deze ondernemer merkte dat Rotterdamse bedrijven liever geen Ajax brandblusser in huis hadden dus bracht deze partij een alternatief. Een net zo veilige brandblusser, maar voorzien van een Feyenoord logo. Haalde het Algemeen Dagblad website, maar ook de websites van nieuws en kranten sites van buiten de Rijnmond regio. Duizenden, zo niet tienduizenden Euro’s aan linkprofiel waarde, geheel gratis verkregen. Op zo een linkprofiel kun je tot in de lengte der dagen teren.