Als website eigenaren zijn we soms zo gefixeerd op Google, dat we onze eigen website uit het oog verliezen. Wellicht vinden potentiële klanten je reeds goed in de organische zoekresultaten van de zoekmachine gigant. Maar vinden ze ook direct waar zij naar op zoek zijn wanneer zij reeds aangekomen zijn op jouw website?
Het kan namelijk zo zijn dat iemand bijv. binnenkomt op een productpagina van een item dat nét uit voorraad is gegaan. De kans is groot dat deze zoeker gaat kijken of er een interne zoekfunctie op de website is, om een alternatief te gaan vinden. Als dit laakt of niet duidelijk genoeg vindbaar is of het werkt niet goed, dan zal deze bezoeker ongetwijfeld gaan afhaken (lees bouncen) en hiermee verlies je niet alleen een potentiële klant, het is ook een signaal naar Google toe dat jouw website een bepaalde zoekopdracht niet kan bevredigen. SEO specialisten, ondergetekende inbegrepen, vermoeden al een poos dat Google hier steeds meer aandacht is aan gaan besteden en dat deze zogenaamde gebruikerssignalen waaronder bounce rate alleen maar een belangrijkere rol gaat spelen voor het samenstellen van de rangschikkingen van de zoekmachineresultaten.
Anderzijds, indien jouw website het verlangen of probleem van de zoeker bevredigt, en de zoeker stopt vervolgens met zoeken, dan is dit voor Google een teken dat jouw website een aanrader is. Je slaat dus twee vliegen in een klap: meer conversie, en hogere rangschikkingen in de zoekresultaten van Google.
Helaas is het zo dat de meeste interne zoekmachines nog uitermate belabberd functioneren. Als SEO specialist zijnde ben ik in contact gekomen met vrijwel alle bekende CMS’en hier in Nederland en ook internationaal. De standaard aangeboden interne zoekfunctie van de meeste is niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Een goede zoekmachine ontwikkelen is dan ook geen peulenschil. Ik bedoel Google huurt de slimste ingenieurs in en investeert grote sommen in het constant verbeteren van haar zoekmachine. Een goede zoekmachine ontwikkelen is niet even iets dat je ‘erbij doet’. Dat vereist specialisme en expertise. Om die reden ben ik op zoek gegaan naar een beter alternatief. Om jou het zoeken te besparen (no pun intended), zal ik deze delen, dit is een tool met de naam Sooqr.
Wat me met name bevalt aan Sooqr is dit:
– Zoekresultaten beginnen al vertoond te worden zodra men begint te typen, net zoals met Google. Als Google het doet, de organisatie met de slimste mensen in dienst, dan volg ik daar graag in.
– Zoeken is bliksem snel, binnen milliseconden en zonder pagina’s te hoeven herladen.
– De beste relevantie. Ik heb dus interne zoekfuncties gezien van bekende SaaS webwinkel platformen hier in Nederland. Om te huilen zo slecht soms. Ook al type je vrijwel letterlijk in de naam van het product zowel in de back-end als de front-end alsnog krijgt de interne zoekmachine het niet voor elkaar. Dat soort ellende is voorgoed voltooid verleden tijd met Sooqr. Bespaart enorm veel frustratie.
– Implementatie is simpel. Meeste webwinkel klanten van mij gebruiken Magento, en hier hebben ze een plugin voor op maat. Maar ook voor andere platformen is implementatie een fluitje van een cent.
– Betaalbaar. Voor dermate geavanceerde technologie een no brainer om daar in te investeren.
Om al die redenen heb ik besloten om vanaf nu bij oplevering van webwinkels door SEOgeek standaard Sooqr te implementeren.