Ik vermoed dat half Nederland en België benadert is door Gregory Liénard. Je kunt zeggen wat je wilt over dit bedrijf, maar een goed bereik hebben ze. Wat is mijn ervaring? Welnu Gregory heeft mij in de loop der jaren verscheidene mails gestuurd. De mails die iedereen gehad heeft. Toch wel verwonderlijk. Het is een mailtje ‘Je staat vijfde voor SEO specialist’ met onze dienst kun je eerste worden, enzovoort. Dat iPower allerlei MKB benadert okay, maar het is ironisch dat men ook SEO specialisten benadert. Het is een beetje als een Italiaanse ijssalon binnenlopen, en de Italiaanse eigenaar vertellen “Hey je ijs is best lekker, maar mijn ijs is beter, zet mijn ijs in je zaak!”. De Italiaan zal waarschijnlijk antwoorden “donderstraal op”. Dat was ook wel mijn sentiment eerlijk gezegd bij het ontvangen van dit soort mails.

Ook enkele klanten van ondergetekende hebben ervaringen met de Keyboost dienst van iPower. Ik zal hier eerlijk en neutraal beschrijven wat ik geobserveerd heb.

Bij een enkele klant. Een grote boekingsorganisatie in de camping wereld. Deze klant is zonder mij te informeren ingegaan op het no cure no pay aanbod van iPower. Sowieso had ik geen geweldige relatie met deze klant. Enfin, tot mijn stomme verbazing werkte het. De belofte kwam uit, de klant is voor een aantal focus zoektermen een paar plaatsen omhoog geklommen. Moet wel gezegd worden. Dit heeft zich in 2015 voltrokken. De algoritmes van Google waren destijds nog redelijk gevoelig voor spam. Enfin, het werkte dus prima. Lastig voor mij dan om de klant te overtuigen om ermee te stoppen.

Een tweede meer recente case is omtrent een professionele fotograaf. Deze is benaderd voordat deze klant werd bij ondergetekende. Met een bescheiden marketing budget, was het aanbod van iPower te verleidelijk. Het resultaat dit keer? De no cure no pay proef werkte wederom. Dus vervolgens heeft de fotograaf een betaald abonnement afgenomen. Toen begon na een poos een daling in te zetten. En heeft het aan het einde van de dag alleen maar geld gekost. De stekker is eruit getrokken. De ZZP fotograaf heeft de wonden gelikt.

Voordelen Keyboost

– Gratis proberen
– Relatief goedkoop, het abonnement kost op moment van schrijven 65 Euro per maand
– Korte termijn positieve impact op rangschikkingen

Nadelen Keyboost

– Zodra je stopt met het abonnement, vallen de links weg
– Op medium – lange termijn is het waarschijnlijk dat een tegenovergesteld effect zal voltrekken
– Keyboost activiteiten is 100% tegen de richtlijnen van Google
– Keyboost activiteiten zijn zelfs illegaal volgens de Nederlandse wet

Ik wil iPower en Keyboost niet bashen. Dit zijn mijn ervaringen en mijn neutrale objectieve observaties van wat ik tot dusver met mijn eigen ogen gezien heb en gelezen heb in vakliteratuur en ervaringen van anderen.

Lees vooral ook het uitstekende artikel van concullega Nathan dat meer in de diepte gaat:

Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico?

Een overzicht van alle klachten van website bezitters vindt je in dit forum topic van Sitedeals:

SEObedrijf dat teksten steelt

Reviews kun je vinden door te googelen op ‘iPower’ en dan rechts zie je een bedrijfdprofiel met Google beoordelingen. Let wel, sommige reviews zijn door medewerkers van iPower zelf…

Zoals gezegd sommige van de werkzaamheden van iPower zijn illegaal. Althans ik ben geen advocaat of jurist, maar naar mijn weten mag je niet zomaar teksten scrapen (en dus stelen) zonder toestemming van website eigenaren en die op je eigen site plaatsen.

Ik wil geen moraalridder spelen. Dat de dienst tegen de Google richtlijnen is, okay. Maar informeer de klanten hier wel over. Dat ze een risico nemen. iPower zou iedereen die ze benaderen moeten informeren over de risico’s en mogelijke nadelen op de medium – lange termijn, daar eerlijk over zijn.

Maar ook al zou het werken. Ik zou zelf niet betrokken willen zijn, een partner willen zijn met een partij die illegaal opereert en de grenzen van de wet opzoekt en zelfs overschrijdt hier en daar. Ook al zou het werken zou ik me hier niet goed bij voelen.

Wat me verder tegenstaat is dat zodra je stopt met het abonnement alles wegvalt in principe. De SEO insteek is juist dat je bouwt aan iets voor de lange termijn. Zodoende kun je Keyboost eigenlijk zien als Google Ads, daar is het ook zo: zodra je stopt met betalen valt alles weg. Echte SEO en linkprofiel ontwikkeling is duurzaam. Wanneer je de samenwerking staakt met een legitieme SEO of link specialist dan blijven de links tot dusver aangetrokken gewoon staan, en blijven waarde bijdragen.

De soorten links die Keyboost maakt heb ik bekeken een sample. Dit zijn links die wellicht gewerkt hebben in de jaren 00 en 10 van de 21ste eeuw, maar dit is zeker niet toekomstbestendig. Een multinational als Google met alle middelen van dien kun je niet voor eeuwig voor de gek blijven houden. De links komen terecht op nep websites. Met gestolen teksten. De sites waar de teksten van gestolen wordt daar wordt NoFollow naar gelinkt (geen waarde overdracht) en DoFollow naar iPower klanten. De sites zijn spookstad sites. Ze leven niet. Je ziet er bij wijze van spreken een ‘tumbleweed’ voorbij rollen. Er zit geen verkeer in. Het zijn nep websites die puur bestaan voor SEO manipulatie. En dat is ook wat een goede link onderscheidt van een slechte. Kun je verwachten dat er verkeer zal voortvloeien uit de link? Zo nee, dan kun je er beter van afzien. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een potentiële interessante klant komt vanaf een iPower site naar jouw site.

Ikzelf geloof dat je als consument kunt ‘stemmen’ met je geld. Door klant te zijn bij een bedrijf steun je deze. En steun je dit soort activiteiten die eigenlijk geen zuivere koffie zijn en het daglicht niet kunnen verdragen. Ethisch en maatschappelijk gezien, moeten we dit wel willen?

Waar kan Keyboost geschikt voor zijn?

Mijns inziens voor zoals ze dat in het Engels noemen ‘Fly by night’ ondernemingen. Dus een wegwerp onderneming. Een project waar je niet veel omgeeft maar even snel resultaat nodig hebt. Maar je bekommert je niet om de lange termijn. Per definitie wil je deze dienst dus niet inzetten voor een serieuze bedrijfswebsite. Verder ethisch gezien moet je er niet wakker van liggen dat de Google richtlijnen worden overtreden en dat teksten gestolen worden van hardwerkende MKB’ers en daarmee in strijd met de Nederlandse wet.