Zoekwoorden kannibalisatie opsporen

Je hebt de nodige lessen geleerd over zoekmachine optimalisatie en kent de vereiste ins en outs. Na de talloze uren, dagen en maanden die je aan het optimaliseren van je website hebt besteedt, komt dan de beloning in de vorm van betere rankings, toenemend verkeer op je website en meer transacties. Een geweldige plek om te zijn. En één waar veel marketeers elke dag voor uit bed komen, waaronder ikzelf. Alleen, nu loop je ineens tegen een bekend SEO-probleem aan: keyword kannibalisatie.

Zoekwoorden kannibalisatie

Zoekwoord kannibalisatie doet zich voor wanneer meerdere pagina’s op je website dezelfde zoekterm targeten. Objectief gezien zijn er twee zaken te zeggen over keyword kannibalisatie. Daarin zit dan ook het antwoord opgesloten om tot de optimale oplossing te komen. Laten we daar in dit artikel bij stilstaan!

Inhoudsopgave

Is keyword kannibalisatie een probleem?

Als we de term ‘keyword kannibalisatie’ letterlijk nemen, dan betekent dat zoekwoorden op de website ‘elkaar opeten’. Een pagina op de website die voor een bepaalde zoekopdracht of zoekwoord is geoptimaliseerd, neemt het dan op tegen een andere pagina die daar ook voor is geoptimaliseerd. Conventionele SEO-richtlijnen schrijven voor dat dit geen gewenste situatie is, omdat we dan pagina’s op onze website met elkaar laten concurreren voor een positie binnen de zoekmachine.

Als voorbeeld nemen we het zoekwoord ‘webhosting’, een belangrijke zoekopdracht voor Antagonist. Een simpele gedachte hierbij is: “Als we veel voordeel uit dit zoekwoord willen halen, dan creëren we toch een tweede pagina met hetzelfde zoekwoord?” Nu is hier het zoekwoord te generiek om te spreken van kannibalisatie. Het is logisch dat een hostingbedrijf op hun website over hosting schrijft, maar het probleem is duidelijk. Als er meerdere pagina’s met hetzelfde zoekwoord zijn, dan kan dit de ranking van de betreffende pagina’s aantasten. Een belangrijke variabele is het aantal verwijzende websites naar het betreffende artikel. Dat bepaalt voor een beduidend percentage hoe hoog de pagina binnen de zoekmachine terecht zal komen.

Praktijk voorbeeld kannibalisatie Fit.nl

In bovenstaand voorbeeld van fit.nl wordt door Google op de eerste pagina tweemaal een pagina geïndexeerd. Beide pagina’s targeten een specifieke zoekopdracht (‘spiermassa opbouwen’), maar beantwoorden een andere zoekvraag. De eerste pagina gaat namelijk in op ‘de vijf meest gemaakte fouten bij het opbouwen van spiermassa’ en de tweede hoe je middels ‘vier stappen snel spiermassa kunt opbouwen’. Je pagina tweemaal op de eerste pagina binnen Google geïndexeerd krijgen, levert de volgende voordelen op.

  • Je krijgt veel ruimte binnen Google, waardoor er meer traffic naar jouw website zal gaan.
  • Het extra verkeer dat je hiermee realiseert, gaat ten koste van het verkeer van concurrerende websites.

De vraag of keyword kannibalisatie een probleem is, ligt dan aan de autoriteit van de website. Voor de website van de bakker om de hoek is het waarschijnlijk lastiger om twee pagina’s op de eerste pagina te laten landen. Bij een reeds gevestigde website is dat makkelijker. Doe je aan keyword kannibalisatie, dan is het in beide gevallen goed om de content een andere vraag te laten beantwoorden. Precies zoals in het genoemde voorbeeld gebeurt.

Wat als keyword kannibalisatie geen probleem is?

Keyword kannibalisatie kan zowel positief als negatief uitvallen. Aan de ene kant nemen de betreffende pagina’s het tegen elkaar op voor de beste positie binnen de zoekmachine. Aan de andere kant heb je door het in beslag nemen van meerdere posities binnen de zoekmachine de kans om meer verkeer naar je website te realiseren. Streef je voor een zoekwoord meerdere posities binnen de zoekmachine na, kijk dan naar de onderstaande tips hoe je dit het best kunt doen.

  • Spring in op andere zoekvragen. Het voorbeeld van fit.nl toont een geslaagd voorbeeld van keyword kannibalisatie. Met het long tail zoekwoord ‘spiermassa opbouwen’ weet de website twee pagina’s op de eerste pagina van Google te laten landen. Beiden met een andere achterliggende zoekvraag.
  • Kijk naar long tail zoekwoorden. Door long tail zoekwoorden te gebruiken, maak je het kannibalisatie-effect zo klein mogelijk. Zodoende bouw je meer om een bepaald zoekwoord heen en zal je binnen de zoekmachine op bredere zoekwoorden beter gaan scoren.

Wat als keyword kannibalisatie wél een probleem is?

Over het algemeen kan keyword kannibalisatie als een probleem worden gezien. Als pagina’s van dezelfde website met hetzelfde zoekwoord het tegen elkaar gaan opnemen, dan is het voor zoekmachines lastiger om te beoordelen welke pagina meer autoritair en relevant is. Zoals uitgelegd, zijn er ook redenen om wel kannibalisatie toe te passen of te laten bestaan. Heb je meerdere pagina’s met hetzelfde zoekwoord op de eerst pagina van Google staan, dan zou ik dat zeker zo laten. Besluit je wel dat het nadelig is om pagina’s op hetzelfde zoekwoord te laten concurreren, bekijk dan de onderstaande tips.

Zoekwoorden kannibalisatie opsporen

  • Keyword mapping. Waarin bij het zoekwoordenonderzoek gekeken wordt naar het zoekvolume en de concurrentie op het zoekwoord, wordt met keyword mapping bekeken hoe de huidige pagina’s van de website hierop aansluiten. Keyword mapping is een goede start van de contentstrategie. Binnen dit proces wordt namelijk aan iedere pagina een eigen focus keyword toegewezen.
  • Combineren. Staan twee pagina’s die concurreren op dezelfde focus keyword elkaar in de weg, dan doe je er verstandig aan om de content van beide pagina’s met elkaar te combineren. Met ‘elkaar in de weg zitten’ bedoel ik wanneer de twee websitepagina’s niet op de eerste pagina in Google staan. Kortom, je hebt geen dominante positie met de pagina’s binnen Google en door de pagina’s met elkaar te laten ranken, zal dit ook minder gauw het geval zijn.

Conclusie

Zoekmachine optimalisatie is relevanter dan ooit en geeft bestaansrecht aan iedere website. Google verandert echter voortdurend. Je moet weten hoe je zowel zoekmachines als bezoekers met een kwalitatieve website kunt dienen. Nu je dit artikel hebt gelezen, weet je hoe jij je vindbaarheid kunt vergroten.

Dit blog is geschreven door Jelmer van der Linden, online marketeer bij Antagonist.