E-mail marketing en SEO

Gastartikel van Dagmar Snoeren, e-mail marketing automation, content & SEO specialist bij MailBlue.

Stel je bent volop aan de slag met SEO en je site zó aan het optimaliseren dat je ziet dat het organisch verkeer op je site toeneemt. Allereerst natuurlijk op zichzelf een geweldige prestatie!  Maar dan? Merk je dat je die websitebezoekers vervolgens niet ‘vasthoudt?’. En dat er nog steeds veel bezoekers niet de door jou gewenste actie ondernemen? Als al die bezoekers maar niet klant worden bij je, dan laat je misschien een grote kans liggen.

Inhoudsopgave

Je website is een marketingmiddel

Het advies: staar je niet alleen maar blind op het vergroten van de bezoekersstroom uit Google. Natuurlijk kun je uiteindelijk meer kansen benutten als er meer bezoekers naar je site komen. Maar alléén maar meer bezoekers zorgen zeker nog niet voor meer resultaat.

Wanneer je heel veel bezoekers aantrekt, maar ze jouw website al snel weer verlaten zonder een actie te ondernemen, dan is het verspilde moeite om steeds maar geld en/of energie te blijven steken in het aantrekken van nog meer bezoekers naar je site. Je website zou je daarom moeten zien als een marketingmiddel om enerzijds nieuwe bezoekers aan te trekken en deze anderzijds zo geautomatiseerd mogelijk om te zetten in klanten.

Wat een conversiegericht webdesign kan doen

Als we praten over het omzetten (converteren) van een bezoeker naar iemand die een actie onderneemt op je site, dan noemen we dit een conversie. In dit artikel lichten we toe hoe je meer leads, klanten en andere resultaten uit je websitebezoekers haalt.

We beginnen bij het volgende feit: conversie-optimalisatie is een onmisbare strategie binnen jouw online marketingactiviteiten.

Hoe richt je jouw site zodanig in, dat het nieuwe bezoekers in een optimaal pad naar conversie leidt? Als je dit goed inricht, dan zal de tijd en het geld dat je mogelijk nu al in SEO steekt niet voor niets zijn.

Het belang van de CTA (call-to-action)

Je kunt jezelf dus allereerst gaan verdiepen in een conversiegericht webdesign. Er bestaan allerlei theorieën over hoe je het design van je website zó in kunt richten om een optimale conversie te kunnen bereiken.

Vaak staat hierin de CTA (call-to-action) centraal. Het gaat hier om bijvoorbeeld een opvallende button waarvan je wilt dat jouw bezoekers er op klikken. Dit is je conversie; hoe meer bezoekers die actie ondernemen, hoe meer resultaat je hier uiteindelijk uit zult halen. Het loont dus de moeite om er bij stil te staan of je jouw pagina’s hier goed op ingericht hebt. De vorm, de plaatsing en de kleur van die button: het doet er allemaal toe. En dé tip die je overal krijgt; zorg voor niet teveel afleiding op een zogenoemde conversiepagina, zodat de gewenste actie (onbewust) duidelijk is voor jouw doelgroep. Dit is ook waarom landingspagina’s zo goed werken.

Je vindt genoeg cursussen die zich richten op het bouwen van een conversiegericht site. Als je het interessante materie vind, dan is het gratis e-book van de IMU wellicht een leuke start om uit te testen wat het voor jouw business kan betekenen.

IMU conversie optimalisatie e-boek

Het gratis e-book van de IMU over conversie optimalisatie is een voorbeeld van de vele materie die je online kunt vinden.

Landingspagina’s

In het verlengde van conversiepagina’s loont het de moeite om jezelf specifiek te verdiepen in landingspagina’s. Dit zijn pagina’s waarin alle vormen van afleiding weggehaald zijn, zodat de enige actie die iemand op een dergelijke pagina kán ondernemen het klikken op die button is. Probeer jouw CTA in ieder geval op te laten vallen, zodat de bezoeker zich (on)bewust hier op focust.

Opvallende Call to Action van Spotify

Spotify is een goed voorbeeld als het gaat om een opvallende CTA die direct zichtbaar is op hun startpagina

Landingspagina’s

In het verlengde van conversiepagina’s loont het de moeite om jezelf specifiek te verdiepen in landingspagina’s. Dit zijn pagina’s waarin alle vormen van afleiding weggehaald zijn, zodat de enige actie die iemand op een dergelijke pagina kán ondernemen het klikken op die button is. Probeer jouw CTA in ieder geval op te laten vallen, zodat de bezoeker zich (on)bewust hier op focust.

Typische landingspagina voor online marketing doeleinden

De formule voor een perfecte landingspagina volgens Websites voor Therapeuten.

Niet voor niets bestaan er allerlei theorieën over de optimale landingspagina. Zo heeft Websites voor Therapeuten ooit Bloom gemaakt; software waarmee je een site op kunt bouwen. Zij hebben daarbij ook veel ervaring en hebben een formule bedacht waar een perfecte landingspagina aan zou moeten voldoen.

Een gratis weggever

Iets anders wat heel erg belangrijk is en misschien nog wel belangrijker dan die perfect conversiegerichte website: wacht met je aanbod, geef eerst waarde!

Nu hoor ik je denken: Huh? Maar is het niet beter om, nu de bezoeker toch op je website is, daar van te profiteren?… Dat klinkt misschien logisch, maar dan sla je wat belangrijke stappen over. Je kunt in het ‘echt’ ook niet meteen op mensen afstappen. Wanneer je uit het niets een product in iemands gezicht duwt en dan vraagt ‘Wil je dit product kopen?’, dan zullen er weinig mensen zijn die er op dat moment interesse in hebben.

Geef je bezoekers daarom eerst waarde. Dit kun je doen in de vorm van een (waardevolle!) gratis weggever. Dit kan een e-book zijn, een korte videotraining of wellicht een kortingscoupon. Dat deze tot dan onbekende bezoekers hun naam en e-mailadres achterlaten, vertelt je dat ze in ieder geval interesse hebben in je product/dienst. Daarna bouw je een band met deze personen op, om uiteindelijk te kijken of ze interesse hebben in het kopen van je product.

Opvolging per mail

Het is dus belangrijk om met de websitebezoekers die nog niet direct klaar zijn voor een aankoop eerst connectie te maken en vertrouwen op te bouwen. Vanuit je gratis weggever, welke je natuurlijk eerst verstuurd, kun je jezelf gaan voorstellen. Maak hierbij eerst connectie met de behoeften en/of pijnpunten die leven bij je doelgroep. Dit kun je natuurlijk ook deels al verwerken in je landingspagina waarop je jouw weggever promoot. Zorg in de mails daaropvolgend voor een stukje herkenning voor het pijnpunt van je doelgroep; bijvoorbeeld door het delen van een vergelijkbare eigen ervaring.

Na een aantal mails werk je langzaam toe naar oplossing voor het probleem. Overtuig je maillijst met de belangrijkste USP’s en som met bulletpoints de voordelen op van het eindresultaat. Maak het zichtbaar wat iemand uit jouw product of dienst kan behalen. Je kunt hierbij natuurlijk je belofte noemen; wat iemand krijgt als hij/zij jouw dienst/product afneemt. Maar je kunt er zelfs als reminder nog eens voor kiezen om te benoemen wat iemand misloopt als hij/zij er voor kiest om niet in te gaan op het mooie aanbod.

Een geautomatiseerde marketingfunnel: dankzij e-mailmarketing

Dit proces, waarbij je een onbekende websitebezoeker ‘bekend’ maakt door het winnen van het mailadres tot aan het behalen van resultaat, valt volledig te automatiseren. Je gebruikt hiervoor een marketingfunnel die je kunt bouwen in e-mailmarketingsoftware.

Marketingfunnel van Mailblue

Hierboven zie je hoe een marketingfunnel er bijvoorbeeld in MailBlue er uit ziet

Je warmt iemand in een dergelijke funnel dus eerst op door waarde te geven en vertrouwen te bouwen. Daar zijn contactmomenten voor nodig. Voorbeelden van contactmomenten: van een bedrijf horen via een kennis, de website een keer bekijken, een advertentie zien online of het downloaden van een gratis e-book. Misschien ben je jezelf er nog niet bewust van, maar gemiddeld gezien heeft iemand 7 tot 12 momenten nodig voordat hij/zij bereid is een aankoop te doen.

Bouw je dus een funnel in een e-mailmarketingprogramma? Laat dan eerst jouw expertise zien en zorg ervoor dat mensen jou leren kennen, pas daarna kun je een aanbod gaan doen.

Nu je weet dat landingspagina’s je ook kunnen helpen, kan het prettig zijn om e-mailmarketingsoftware te gebruiken waarbinnen je ook landingspagina’s kunt bouwen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen een pakket te gebruiken dat met een externe landingspagina tool te koppelen is. Vaak is het echter prettiger om vanuit één omgeving te beheren en zo kun je vaak ook net wat meer met de data die je in die software reeds verzamelt.

Conclusie

Wanneer je jouw business graag wilt laten groeien en daarbij geautomatiseerd te werk wilt gaan, zul je verder moeten denken dan enkel je website vindbaar maken middels SEO. In dit artikel lees je daarom over conversie-optimalisatie, landingpagina’s en e-mailmarketingsoftware. Kies een focuspunt uit deze drie adviezen. Bekijk daarna, dus zodra dat ene focuspunt lekker loopt, wat je verder nog kunt optimaliseren.