Het is de laatste jaren nogal een buzz term geweest: influencers. Het kwam overal aan bod van het NOS journaal en RTL boulevard tot serieuze online business publicaties zoals Emerce. Hoe kan men deze zogenaamde influencers inzetten voor online vindbaarheid?
Wat is een influencer eigenlijk?
Een influencer is iemand die:
De mogelijkheid heeft om de aankoopbeslissingen van anderen te beïnvloeden vanwege zijn of haar autoriteit, kennis, positie of relatie met zijn of haar publiek.
Het is belangrijk op te merken dat deze personen niet alleen marketingtools zijn, maar eerder middelen voor sociale relaties waarmee merken kunnen samenwerken om hun (online) marketingdoelstellingen te bereiken.
Wat is de rol van influencer marketing binnen een zoekmachine marketing campagne?
Een van de belangrijkste rangschikking factoren voor zoekmachines is sinds jaar en dag de kwantiteit en kwaliteit van verwijzingen komend van derde sites naar jouw website. In jargon noemen we dit backlinks of kortweg links.
Het werkt een beetje als een populariteit wedstrijd: hoe meer relevante websites jouw webpagina aanbevelen, des te hogere achting krijgt deze in de ogen van Google.
Je kunt het ook vergelijken met het academische systeem van wetenschappelijke studies. Hoe vaker een bepaalde studie geciteerd wordt door andere studies, hoe belangrijker deze blijkbaar is.
Wat de vindingrijke oprichters van Google, Sergey Brin en Larry Page, anders deden dan andere zoekmachines is dit systeem van autoriteit implementeren in de weging van belang van website pagina’s.
Enfin, eerder legde ik al uit dat influencers autoriteit hebben binnen zijn of haar domein. Zo werkt het ook voor Google.
Stel je hebt een webwinkel in voedingssupplementen. Hoe kun je influencer marketing inzetten voor jouw online aanwezigheid?
Nogmaals erg belangrijk is thematische relevantie. Als voedingssupplementen webwinkel heb je er niet veel aan om vermeld te geraken op een interieur en wonen blog.
Een meer algemene thema blog, zoals een lifestyle of mamablog draagt enige waarde bij.
Maar de gouden standaard zou zijn om vermeld te worden op sites die zich vastgebeten hebben in voeding en gezondheid onderwerpen.
Hoe kun je als leek zijnde inschatten of een influencer samenwerking impact op SEO gaat hebben?
Als SEO consultant benut ik hier voornamelijk de tools Ahrefs en SEMrush voor. Je hebt in Ahrefs een functie die heet batch analysis. Daar kun je snel een overzicht krijgen van de meest belangrijke statistieken voor SEO.
Met name de bovenste site, “iamafoodie.nl”, heeft gunstige metrieken. Veel verkeer (organic search traffic) en ook autoriteit (DR 55) op moment van schrijven. Je kunt dus ‘donder op’ zeggen dat een vermelding op een site met dergelijke metrieken veel positieve invloed zal hebben op je vindbaarheid online.
Zoals je ziet sorteer ik op organic search traffic. Voor mij is dit de meest belangrijke SEO statistiek. Dan volgt de DR. Liefst zie je veel verkeer en een DR van minstens boven de 25. Al zijn dit slechts vuistregels. Je kunt hier vanaf wijken. Soms zijn er sites met veel verkeer en een lage DR. Dat is alsnog de moeite waard m.i.
Maar minder dan 500 verkeer en daarbij een lage DR dat zou voor mij geen prioriteit zijn.
Ik zou dus eerst kijken naar het verkeer, hoofdzakelijk. Liefst zie je meer dan 500 verkeer per maand. Al kan dit verschillen natuurlijk. Als jouw markt meer niche is, dan zijn lagere verkeer aantallen heel normaal. Bijv. een blog over het verzamelen van obscure Japanse manga strip boekjes zal geen duizenden bezoekers uit organische zoekresultaten krijgen in Nederland doorgaans (correct me if wrong). Het is dan ook een relatieve metriek. Zo kun je verschillende opties prioriteren.
De DR en link metrieken weeg ik secundair mee, meer als bevestiging. Deze zijn niet leidend. Idealiter zien we een DR van boven de 25 en meer dan 100 unieke ‘Dofollow’ verwijzingen.
Daarbij kun je ook nog even kijken naar individuele rangschikkingen met SEMrush:
Zoals je ziet rangschikt deze website eerste voor tal van gezondheid gerelateerde termen. Dat is een zeer goed signaal. Wat ook bemoedigend is om te zien, is dat er veel mensen zoeken naar het merk/de naam van de website. Dat is ook een teken dat de website ertoe doet, voor zowel mensen als zoekmachines.
Al met al, is dit dus een ideale website om mee samen te werken indien je een bedrijf bent in de voeding en gezondheid.
Hoe vindt je influencers?
Google is in principe je beste vriend. Zoek simpelweg op termen als ‘gezondheid blog’ ‘gezondheid nieuws’ e.d. Of als je in de interieur niche bevindt ‘wonen blog’.
Anderzijds kun je rondkijken op de sociale media. Er zijn een aantal Facebook groepen waar je in contact kan komen met bloggers bijvoorbeeld de groep met de naam ‘Bloggers gezocht’. Hier kun je een oproepje plaatsen.
Dan zijn er ook nog marktplaatsen. De voornaamste daarvan in Nederland zijn Hulc en LinkPizza.
Ten slotte, indien je geen tijd, zin of inzicht hebt om je bezig te houden met influencer marketing kun je dit aan een specialist uitbesteden. Een partij met een aanzienlijke rolodex aan contacten binnen tal van thema’s.