Iedereen wil hoog in Google komen. Er is een industrie grap, die luidt, de beste plaats om een lijk te verbergen is de tweede pagina van Google. Niet erg grappig, echt een nerd grap, maar goed, laten we wel wezen, vrijwel niemand kijkt veel verder dan de top vijf, laat staan pagina 2 en 3 van Google.

Waar vraag is, is natuurlijk aanbod. SEO bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen is tegenwoordig een SEO specialist of expert. Het is een voordeel en nadeel tegelijkertijd dat iedereen zichzelf SEO specialist kan noemen en een bedrijf daarin starten. Niet zoals bij advocaten waar je te maken hebt met een deken / orde. Of in de medische wereld gaat het lastig worden om dokter te worden zonder universitaire studie succesvol af te ronden. Enfin, er zijn een hoop SEO bedrijven die meer schade dan goed doen. Er zijn zeker legitieme SEO bedrijven die prima werk leveren voor de klanten. Maar aan het einde van de dag, ben jijzelf, de ondernemer aan het roer, degene die het beste de marketing, want SEO is een vorm van marketing kunt uitvoeren. Of tenminste iemand binnen jouw organisatie. Dit omdat je de meeste kennis hebt van je vakgebied of industrie, hopelijk bestaande relaties hebt met concullega’s en leveranciers en andere belanghebbende.

Er zijn een aantal cursussen die men kan volgen. In Nederland zijn dat o.a. Yoast. Dit kan een goed startpunt zijn indien je echt geen kaas gegeten hebt van internet marketing. Zijn dit soort cursussen noodzakelijk? Nee zeker niet. De meeste SEO professionals zijn volledig ‘self taught’. Er is tegenwoordig zoveel informatie te vinden op het web, vakliteratuur o.a. op websites zoals Emerce, Marketingfacts en Frankwatching dat je eigenlijk geen cursus meer nodig hebt. Het enige dat een cursus doet is materie wellicht beter structureren. Indien je daar behoefte aan hebt, dan is een cursus fijn.

Tools zijn wel noodzakelijk over het algemeen. Je kunt SEO bedrijven zonder tools, maar waarom je leven moeilijker maken als het ook makkelijker kan? De betaalde tools zijn het beste over het algemeen, ik maak zelf veelvuldig gebruik van mijn Ahrefs en SEMrush abonnementen. Echter deze tools kosten ca. 100 Euro per maand. En voor veel website beheerders is dat niet de kosten waard. Gelukkig zijn er gratis varianten en freemium opties voor de verschillende facetten van SEO.

– Zoekwoorden onderzoek

Ik als SEO professional ben vrij onder de indruk van het gratis tool Ubersuggest van Neil Patel. Voor de meeste webmasters zal dit het enige zijn dat ze nodig hebben.

– Linkprofiel ontwikkeling

Backlink checker tools, dit zijn tools die overzicht geven omtrent de verwijzingen die een website ontvangt van derde websites. Op dit vlak is het lastiger om een gratis goede tool te vinden. Ahrefs en Majestic blinken uit op dit vlak maar zijn beide betaalde tools.

Het kosteloze Search Console van Google zelf heeft een rapport met de naam links. Hier kun je een sample inzien van verwijzingen naar jouw website.

Search Console Links

Helaas, kun je hier niet mee inzien, links die je concurrenten ontvangen. Moz tools ben ik geen fan van als SEO professional, maar hun backlink checker kun je tot op bepaalde hoogte gratis gebruiken (freemium), deze zou je kunnen raadplegen om enig idee te krijgen van de links die jouw voornaamste concurrenten ontvangen.

Ook zijn er veel SEO bedrijven die gratis scans, checks of audits aanbieden. Kosteloos en vrijblijvend, en dit is voor hen een voet tussen de deur om zaken met jou te doen. Enfin, je kunt zo een rapport aanvragen en wellicht kijken zij ook naar links of kun je dit specifiek aanvragen.

Website techniek

Is iets dat veel tools ‘erbij doen’. Bijvoorbeeld er zit een technische audit tool in zowel SEMrush als Ahrefs, die beide uitstekend zijn al prefereer ik licht die van SEMrush. SEMrush heeft een gratis proefabonnement. Je zou in die tijd je website kunnen checken met de tool, en dat is voldoende tijd om prioriteiten duidelijk te maken.

Screaming Frog is freemium, je kunt tot 500 URL’s gratis laten crawlen. Screaming Frog is echter niet echt een geweldige tool voor de SEO leek. De tool neemt je niet bij de hand zoals de technische scans van Ahrefs en SEMrush wel doen.

– On-page optimalisatie

Hiermee bedoel ik de optimalisatie van de inhoud en ook het CMS (dus het website systeem) voor zoekmachineresultaten. Hier is met name de Yoast plugin een ster in. Die is in principe gratis te downloaden voor WordPress en ook een aantal andere CMS. Indien jouw CMS niet ondersteund wordt, geen man overboord. On-page en tekst optimalisatie eigenlijk is daar niet echt een tool voor nodig, wat meer nodig is, is kennis, en dat kun je aanleren. De meeste SEO cursussen focussen hier dan ook op.

Dat zijn eigenlijk wel de vier belangrijkste facetten van SEO in de dag tot dag werkzaamheden. Hier ben ik eigenlijk dagelijks wel mee bezig. Zoals je ziet ik ben vooral fan van SEMrush en Ahrefs, maar er zijn ook zeker acceptabele gratis varianten beschikbaar. Ik ben ervan overtuigd, dat als je wat tijd en energie besteed aan SEO, dat je dit veel beter zelf kunt doen dan een SEO bedrijf.