Een SEO check uitvoeren: waar moet je op letten?

SEO begint met het inventariseren van de huidige situatie door middel van een audit. Er moet goed in kaart worden gebracht hoe de site er op dit moment voorstaat, voordat er grote verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Het is een goede gewoonte om regelmatig een SEO-check uit te voeren op alle sites. Vlak voor de lancering, voordat een uitbreiding of herontwerp ‘live’ gaat, maar ook periodiek. Een zoekmachine optimalisatie scan kan compact zijn, of juist heel uitgebreid, afhankelijk van de behoefte. Maar iedere goede SEO scan zal op zijn minst een groot aantal van de volgende onderdelen bevatten:

Basis APK

Een eenvoudige en snelle controle van de gezondheid van de site. Goed om regelmatig uit te voeren, ook zonder een audit. Voer de volgende stappen uit:

  1. Controleer of de zoekmachines de site op de juiste manier in kaart kunnen brengen en check of de accounts van ‘Google Search Console’, ‘Bing Webmaster Tools’ en dergelijke zijn geverifieerd voor het domein en eventuele subdomeinen.
  2. Bekijk hoeveel pagina’s van de website verschijnen in de zoekindexen. Bij Google kan dit door in te loggen op de Google Search Console en de website toe te voegen. Daarna levert de console uitgebreide informatie over het aantal bezoekers per pagina en vanaf welk platform, hoe vaak de site verschijnt in zoekresultaten, en biedt het de mogelijkheid om veranderingen hierin door de tijd heen te monitoren. Grote veranderingen in bezoekersaantallen in korte tijd kan duiden op problemen, evenals een forse verandering in het totale aantal pagina’s dat verschijnt in de zoekresultaten.
  3. Controleer of de versie van de site die Google opslaat in zijn cache, hetzelfde is als de ‘live’ versie en vraag Google om de site opnieuw te indexeren als dat nodig is.
  4. Voer een zoekopdracht uit met ‘branded keywords’ (zoekopdrachten met de naam van het bedrijf of product er in). Een gebrek aan resultaten kan duiden op een ‘penalty’.
  5. Controleer daarom ook op recente email-berichten van de zoekmachines, want zij laten je weten wanneer ze vermoedens hebben dat de site is gehackt en wanneer ze besloten hebben de site te ‘straffen’ voor ‘spammen’ met te veel tags.

Vindbaarheid

Niet ieder type pagina is even makkelijk te vinden. Maak de pagina’s van de site met HTML en goed gestructureerde JavaScript. Pagina’s gebouwd in Adobe Flash zijn minder goed te indexeren door de crawlers van zoekmachines, nog afgezien van de veiligheidsrisico’s die het gebruik van Flash met zich meebrengt.

Adobe Flash is een technologie van het verleden want zoekmachines pikken het niet op

Chrome ondersteunt Adobe Flash niet meer sinds 2016…

 

Een goed opgezette informatiestructuur maakt het de zoekmachines ook makkelijker om de verbanden tussen de verschillende onderdelen van je site te zien, en nauwkeuriger autoritaire pagina’s aan te wijzen. Sitemaps in HTML en/of XML, en slim gebruik van ‘breadcrumbs’ dragen hier ook aan bij. Controleer of de sitemap bijgewerkt is en loop de instellingen in het robots.txt bestand na. Dit hoeft niet handmatig, maar kan ook via Search Console.

Subdomeinen

Vergeet niet om de subdomeinen mee te nemen in de audit. Vroeger werd het gebruik van subdomeinen nog weleens afgeraden, omdat zij minder hoog zouden scoren in de rankings. Dit mede doordat subdomeinen van diverse eigenaren kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld bij WordPress.com of Blogspot.com het geval is. Maar tegenwoordig is de crawler-software prima in staat om onderscheid te maken tussen verschillende soorten subdomeinen. Veranderingen aan je domeinstructuur zijn daarom normaal gesproken niet nodig.

URL namen

Gebruik simpele namen met een duidelijke omschrijving. Bij een goed gestructureerde URL kan je zien ‘waar’ je bent op de site. Zoals bijvoorbeeld bij ‘www.bol.com/nl/boeken/engelse-boeken’. Het is ook aan te raden om succesvolle keywords op te nemen in de URL’s, maar overdrijf het niet door het woord te herhalen.

Een URL mag absoluut niet gebruikt worden om tracking-parameters in te stellen. Er zijn veel betere manieren om verkeer naar de site te tracken en mocht de site dat nog doen met behulp van de URL, dan is het de hoogste tijd om dat te veranderen.

Links

Een goed gestructureerde site maakt het makkelijker om goede interne links aan te leggen. Die luxe heb je niet altijd, maar er zijn een paar zaken waar je in ieder geval op moet letten.

Zorg er ten eerste voor dat pagina’s niet te veel links hebben en dat de ‘anchor tekst’ duidelijk is, maar niet overdadig. Te veel tekst kan ertoe leiden dat de links als ‘spam’ worden geclassificeerd.

Maak daarnaast de links niet te veel stap-voor-stap, waardoor men 10 keer moet klikken om op de plek van bestemming aan te komen. Zet een link op de homepage naar favoriete productgroepen en zorg dat men snel de diepte in kan gaan, én weer terug omhoog.

Ook de externe links moeten gecontroleerd worden, op kwaliteit en betrouwbaarheid. Er zijn meerdere SEO-tools op de markt, zoals Ahrefs, Majestic en Moz Open Site Explorer, die individueel maar vooral gecombineerd een schat aan informatie opleveren. Let vooral goed op links die eruitzien als ‘spam’ door veelvuldig gebruik van hetzelfde keyword in de anchor-tekst (het zichtbare tekstdeel van een hyperlink).

Moz Open Site Explorer spam analyse

De Spam Analysis sectie binnen Moz Open Site Explorer is een goede plek om te beginnen.

 

Let daarnaast ook op backlinks die verwijzen naar niet-relevante pagina’s. En vergelijk tot slot de kwantiteit en kwaliteit van de backlinks naar de site met die van de belangrijkste concurrenten.

Keywords

Bekijk welke keywords het goed doen en veel bezoekers naar de site trekken, en welke keywords matig presteren. Zeker in het geval van een keyword dat plotseling slechter is gaan presteren, kan er sprake zijn van een probleem met de site.

Een tweede aspect waar je op moet controleren is ‘zoekwoorden kannibalisatie’. Dit verschijnsel ontstaat wanneer meerdere pagina’s van de site verschijnen in de zoekresultaten bij het gebruik van een specifiek keyword per pagina. Zoekmachines hebben dan moeite om te bepalen welke pagina het meest geschikt is als resultaat van een bepaalde zoekopdracht, wat de rankings en vindbaarheid van de site niet ten goede komt.

Kijk tot slot goed naar de subtoppers onder de keywords. De zoekwoorden waar men op plaats 11 tot 20 staat, kunnen mogelijk met een paar kleine aanpassingen aan de site uitgroeien tot echte publiekstrekkers.

Tags

Iedere webpagina van de site moet zijn eigen unieke titel tags en meta-beschrijving hebben. De zoekmachine gebruikt deze tags om te bepalen waar de pagina over gaat en of deze geschikt is voor een bepaalde query. Ook geef je de zoekmachine een suggestie voor de beschrijving van de site zoals die in de zoekresultaten verschijnt. Als dat zonder tags moet gebeuren, dan is de gekozen tekst vaak niet optimaal. Let ook goed op bij het gebruik van de ‘robots’-tag, want daarmee kan je het indexeren van de pagina blokkeren.

Vergeet ook niet om alle afbeeldingen op de site van passende ‘image alt’ tags te voorzien. Het is vooralsnog de enige manier waarop de zoekmachine informatie kan krijgen en daardoor kan ‘begrijpen’ wat voor afbeelding het is. Tevens is het taggen van afbeeldingen handig voor mensen die gebruik maken van schermlees-software vanwege een visuele beperking, aangezien de software met behulp van tags beter in staat is om de inhoud van de webpagina te beschrijven.

URL redirects

Controleer of alle pagina’s die niet meer bestaan netjes worden omgeleid naar de meest relevante pagina via een ‘301 redirect’. Zo’n redirect geeft aan dat de pagina permanent verhuist is, een signaal voor Google en andere zoekmachines om de oude pagina uit hun indexen te verwijderen. Tracht wel om redirects zoveel mogelijk te voorkomen. Naar schatting gaat bij een 301 redirect zo een 1 – 10% van de linkwaarde verloren.

Controle van de inhoud

Het is vrij vanzelfsprekend om de inhoud van de website na te lopen op fouten, onvolledigheden of verouderde informatie. Let goed op de scope en diepte van de aangeboden informatie en op de verdeling ervan over de pagina’s. Een overdaad aan pagina’s met weinig informatie komt de SEO-resultaten niet ten goede. Zijn dit soort pagina’s niet te vermijden, zorg er dan voor dat Google ze niet indexeert. Zodoende komt de nadruk in de zoekresultaten te liggen op de pagina’s met veel relevante informatie en dat is goed voor de bezoekersaantallen.

Controleer daarnaast goed op gedupliceerde inhoud. Omdat veel sites organisch groeien en het overzicht weleens verloren wil gaan, komt dit vaak voor, maar wordt het meestal over het hoofd gezien. Een snelle controle is uit te voeren door de naam van de website in te voeren met en zonder de prefixen, http, https en www. Mochten er meerdere pagina’s zijn met dezelfde content, zorg er dan voor dat ze allemaal doorverwijzen naar een en dezelfde pagina, via een ‘301 redirect’.

Houdt tot slot ook de verhouding tussen advertenties en relevante inhoud in de gaten. De kachel moet natuurlijk branden, maar te veel ads in beeld bij het openen van de pagina wordt door Google keihard afgestraft.

Mobile

Vandaag de dag belanden de meeste bezoekers op een website via een mobiele app. Google geeft de zoekresultaten op basis van de mobiele website dan ook voorrang boven die van de gewone site. Dat houdt in dat de crawler-software allereerst de mobiele site inspecteert en gebruikt om pagina’s te ontdekken. Alleen maar een aangepaste userinterface presenteren is daarom onvoldoende en kan leiden tot een te lage ranking. Neem daarom de mobiele site mee in je SEO-audit en vergelijk de resultaten ervan met die van je gewone website.

Het bouwen van een mobiele website hoeft niet moeilijk te zijn en er zijn op het web tal van aanbevelingen te vinden hoe je dat zo gebruiksvriendelijk mogelijk kan doen en Google biedt je de mogelijkheid om het resultaat te testen.

Laadtijd

De snelheid waarmee de site laadt en pagina’s openen was tot voor kort geen belangrijk item bij het ranken van pagina’s, maar dat is aan het veranderen. Een trage site wordt door Google inmiddels al gezien als ‘non-mobile friendly’ en daarvoor afgestraft. Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken dat de meeste gebruikers van de site niet erg geduldig zijn en een traag openende pagina al snel weer sluiten. Een deel van de ‘latency’, veroorzaakt door o.a. verkeer van en naar de DNS-server, kan de website niet beïnvloeden. Het is dus zaak om de laadtijd van de pagina’s zo kort mogelijk te houden. Ook hier zijn er diverse middelen beschikbaar om de snelheid van de site te testen. Begin met Google’s PageSpeed Insights en bestudeer ook de rapporten die Google Analytics aanbiedt.

Laadtijd test tool resultaat voor Wehkamp

Werk aan de winkel voor Wehkamp!

 

Geolocation

Niet voor iedere website relevant, maar als de website opereert in een lokale markt, bijvoorbeeld een makelaar, is het belangrijk om de geolocatie op de website goed op orde te hebben. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het adres van de praktijk op iedere pagina van de site staat vermeld en meldt je aan bij ‘Google Mijn Bedrijf’ om je adres te claimen en bedrijfsinformatie aan te bieden.

Code Quality

Hoe beter de code, hoe makkelijker het werk van de crawlers. Hoewel de code in principe geen invloed heeft op de SEO-resultaten, kunnen ‘technische mankementen’ een goede crawl in de weg staan. De gouden norm is W3C validatie.

Een continue proces

Het is verstandig om met enige regelmaat een SEO-audit uit te voeren op sites, en dit niet alleen te doen bij de start of na een grondige herziening. De hierboven beschreven stappen geven een goed idee hoe de audit uit te voeren en aan welke onderdelen het meeste aandacht te schenken.

Gratis SEO scan en check

Gaat het je allemaal boven de pet? Geen zin of tijd om dit allemaal zelf te controleren? Geen zorgen, jarenlang al bied ik een geheel kosteloze en vrijblijvende audit aan. Iedereen met een website kan zich hier voor aanmelden. Ik zal jouw website dan onderwerpen aan een grondige test en mijn bevindingen rapporteren met kant en klare voorgestelde verbeteringen, zogenaamde quick wins. Uiteraard komen de onderdelen besproken in dit rapport aan bod, en nog veel meer. Ik heb verder toegang tot de beste tools beschikbaar, en zal je de output meesturen. Zo hoef jij geen duur abonnement te nemen op dergelijke SEO tools, die je zelf waarschijnlijk toch niet meer zult gaan gebruiken. Inschrijven voor de wachtlijst voor deze dienst kun je hier. Wacht hier niet te lang mee, het aantal wachtenden voor je zal waarschijnlijk niet afnemen. Na ontvangst van de inschrijving stuur ik je direct een verwachte datum van levering en alsmede op aanvraag een voorbeeld rapport, zodat je een beetje een idee krijgt van wat je kunt verwachten.

No comments yet.

Geef een reactie

Overzicht kwijt? Een GRATIS en geheel vrijblijvende audit op maat is altijd een goed begin... Inschrijven
Hello. Add your message here.