Eerlijk gezegd, anekdotisch gesproken, heb ik het alleen maar drukker gekregen. Onder bestaande klanten was nihil verloop. Alleen een klant is een auto importeur. Die hadden het even zwaar van maart tot en met mei. Dus daar in samenspraak met de klant de SEO campagne die maanden wat rustiger aan gedaan. Maar eigenlijk sinds juni zijn we daar weer vol aan de bak gegaan.

Waarom COVID niet een bijzonder grote impact heeft op SEO

Kijk, het is een tenenkrommend cliché, maar SEO is een marathon niet een sprint. Indien jouw zaak geraakt is door de coronavirus crisis, dan was je al te laat v.w.b. SEO. Zeker als de business waar je actief in bent competitief is zoals bijv. kleding, fashion, wonen.

SEO is zoiets waar je jarenlang in investeert. Zonder te veel te verwachten in het begin. In die zin is het als naar de sportschool gaan. Je kunt niet verwachten dat je er na 3 maanden al uit ziet als Arnie, hoe hard je ook traint. Dat heeft echt tijd nodig. Of de beurs. Je wordt niet in een paar weken de volgende Warren Buffett, het spijt me.

De bedrijven waar ik voor werk investeren al jaren in hun online aanwezigheid, en zodoende hebben zich weinig zorgen hoeven te maken. Sommige klanten hebben ook diversificatie. Zo is er 1 klant, die heeft een sportschool. Maar tevens een webshop waarin dieet producten verkocht worden. Die eerste is natuurlijk hard getroffen, maar die tweede gaat als een tierelier.

Waar wél kansen liggen specifiek door het coronavirus binnen zoekmachine marketing

SEO is dus echt van de lange adem. Als je een SEO campagne start in maart 2020 in een competitieve industrie, dan begin je daar pas begin 2021 een beetje de vruchten van te plukken.

Bij klassieke retail draait alles om de locatie. Maar ten tijde van een pandemie, zegt die locatie niets meer, omdat alles is gesloten in een lockdown. Maar online is er ook zoiets als ‘location’. En nogmaals alle (zakelijke) vastgoed experts zeggen altijd ‘location, location, location!’. De meest gunstige locaties op het web zijn de topposities in de Google zoekresultaten. Er zijn meerdere manieren om daar te komen.

SEO is er dus eentje van, maar daar zal geduld een schone zaak zijn. Gelukkig zijn er twee andere manieren om prominente vastgoed te verkrijgen in de zoekresultaten.

Allereerst is er natuurlijk Google Ads (voorheen AdWords). Immers, wie betaalt, bepaalt. Dat is ook online zo! Doet me pijn om te zeggen als SEO evangelist, maar het is zo. Het voordeel van de Ads is dat zolang je genoeg biedt, je direct voor alles bovenaan prijkt. Het nadeel is dat de kosten per klik hoog kunnen zijn. En je betaald ook voor ‘kijken, kijken, niet kopen bezoekers’.

Dan is er nog de local pack zoals wij zoekmachine marketeers dat in jargon noemen. Dat is een mapje met drie bedrijven uit de regio uitgelicht. Toegegeven deze wordt niet voor alle zoekopdrachten getoond. Alleen voor termen waar Google enige lokale relevantie acht. Natuurlijk geldt dit voor loodgieters, kappers. Maar ook voor bijv. advocatenkantoren, wanneer je zoekt op ‘advocaat plaatsnaam’. Hoe kom je in die local pack? Simpel je registreert je organisatie op Google Mijn Bedrijf. Je vult netjes alles in. Verifieert de locatie van het bedrijf bijvoorbeeld d.m.v. postkaartje op het aangevoerde adres. En idealiter ontvangt jouw bedrijf wat reviews van klanten.

Het fijne aan lokale SEO, in tegenstelling tot normale website zoekmachine optimalisatie is dit razendsnel. Als in, je voert iets door en letterlijk binnen minuten kunnen je op de eerste pagina staan als je weet wat je doet. Waar reguliere webpagina SEO maanden kan duren voordat het enige zoden aan de dijk zet, kan dat bij lokale SEO vrijwel real time.

Om die reden is local ook een van de eerste dingen die ik altijd oppak bij het onboarden van nieuwe klanten. Daar zijn quick wins te halen, waarmee je een goede binnenkomer maakt.