Als klein bedrijf zijnde heb je waarschijnlijk niet de diepe zakken om met zogenaamde influencers samen te werken. Of vermeld te geraken op prominente websites in jullie industrie, ook hier zit vaak een flink prijskaartje aan vast.
Als MKB’er zul je zuinig moeten aandoen met budget. Je kunt niet zoals de Zalando’s van deze wereld met budget strooien. Je zult overal op moeten besparen en slimme budget-vriendelijke keuzes maken. Het mooie aan SEO is dat het niet allemaal om geld draait. Niet zoals met meer traditionele marketing en promotie kanalen zoals adverteren in kranten en magazines, TV commercials en radio spotjes. Deze kanalen zijn sowieso peperduur en je kunt je afvragen hoe effectief zijn deze vormen van marketing nog vandaag de dag, vooral voor het MKB? De effectiviteit in tegenstelling tot online marketing is ook lastig te meten. Om al die redenen ontdekken steeds meer kleine bedrijven dat de enige reële vorm van marketing vandaag de dag zoekmachine marketing is. Je website optimaliseren om hoog getoond te worden in de organische Google zoekresultaten is an sich volledig kosteloos.
Budget toolkit
Als klein bedrijf kun je je waarschijnlijk niet professionele SEO tools zoals Ahrefs en SEMrush veroorloven. Het goedkoopste abonnement van beide kost omgerekend iets van 100 Euro. Dit zijn de beste SEO tools van het moment en omvatten alles wat belangrijk is voor SEO, zoekwoorden onderzoek, linkprofiel analyse, technische audit scans, en rangschikkingen bijhouden. Gelukkig zijn er alternatieven die betaalbaar zijn. Voor het bijhouden van rangschikkingen kan ik bijv. SERPRobot aanbevelen. Dit is een freemium tool. Wilt zeggen gratis in gebruik. Wil je veel zoekwoorden monitoren, dan betaal je iets van vijf Euro per maand. Dat valt te overzien. V.w.b. zoektermen onderzoek, backlinks en technische analyse kan ik van harte de toolkit van Neil Patel aanbevelen. Neil Patel is een Amerikaanse SEO specialist, een van de voorlopers in ons vakgebied. De toolkit die hij kosteloos weggeeft maakt grote indruk op mij. Het doet niet veel onder voor tools die je kunt vinden in Ahrefs en SEMrush.
En vergeet Google Search Console niet! Dit is een Zwitsers zakmes voor SEO doeleinden. Google Analytics voor SEO ben ik niet zo fan van. Het is nogal een doolhof. Het kost veel tijd om te leren. En vaak komen er allerlei open deur inzichten uit voort. Bijv. dat bij een boekhouder er een piek zal zijn in verkeer rond april is niet verwonderlijk. Of dat de meeste bezoekers bij die boekhouder de website bezoeken op desktop. Enzovoort. Daarbij komt Google Analytics met privacy perikelen. Heb je Google Analytics geïnstalleerd? Dan heb je ook zeker een cookie pop-up nodig. Google Search Console betaamt echter anonieme data. Er zijn dus geen AVG zorgen. Daarbij is Search Console praktisch en overzichtelijk. Met name het prestaties rapport is fantastisch. Je krijgt hier haarfijne zoekwoorden data. Wat ik doe is sorteren op vertoningen. En dan kijken welke (relevante) termen veel zoekvolume hebben, maar je gemiddelde positie nog niet top 10 is. Vaak is dat een signaal dat je hier nog geen landingspagina voor op maat hebt, maar eigenlijk wel zou moeten hebben.
Belangrijk is altijd al geweest, de meta data. Vrijwel ieder website systeem stelt je in staat om deze in te vullen. Ook voor leken makkelijk. Hieronder zie je een voorbeeld van dit blogartikel dat je nu leest, wat ik daar ingevuld heb in de meta data. Dit is de zogenaamde Yoast plugin. Ontwikkeld door een Nederlander Joost de Valk met zijn tool. Het is de beste SEO plugin voor het website systeem WordPress. WordPress is sowieso een goed systeem voor SEO. Zo ongeveer een derde van het hele web draait op WordPress. Het is een modern, flexibel en gebruiksvriendelijk systeem. Je hoeft geen code aan te raken.
Zeer belangrijk is de title tag. In Yoast heet dat ‘SEO-titel’.
Wat je daar wilt invullen is als volgt. Helemaal vooraan het meest belangrijke zoekwoord. In dit geval is dit ‘SEO kleine bedrijven’. Dan een scheidingsteken. Dit kan een pipe zijn (|) of een streepje (-). En dan idealiter een tekstfragment, dat zoekers meer informatie geeft en overtuigt om juist op jouw website resultaat te klikken. De title tag is enorm belangrijk voor zoekwoorden targeting. Houd deze onder de ca. 60 karakters spaties inbegrepen. Langer mag, maar weet dan dat Google de rest, na de 60 karakters afkapt.
Dan de slug. Ook deze is uitermate belangrijk. Vul hier je meest belangrijke zoekwoord in van het artikel of pagina die je zojuist gemaakt hebt. Met streepjes (-), want het is een onderdeel van de URL. Medewerkers van Google waaronder John Mueller hebben openlijk aangegeven dat ze korte URL’s prefereren. Maak hier dus geen zin van. Niet meer dan ca. 5 – 6 woorden. Tenzij het zoekwoord waar je achteraan wilt gaan heel lang is om wat voor reden dan ook.
De meta beschrijving heeft geen impact op rangschikkingen. Althans niet direct. Toch is deze belangrijk. Je kunt hier de zoeker nog meer informatie verschaffen. Je moet de meta data echt zien als een advertentie. Vanuit copywriting perspectief, hoe kun je de zoeker overtuigen om juist op jouw zoekresultaat te klikken. De meta beschrijving mag ca. 155 karakters zijn. Je wilt deze beknopt invullen. Met makkelijk verteerbare soundbites achtige tekstfragmenten. Vrijwel niemand neemt uitgebreid de tijd om alle zoekresultaten beschrijvingen aandachtig te lezen. Vaak scannen we die als zoekers zijnde.
Voor wat betreft de tekst. De tekst die je nu leest, ik heb niet bewust geoptimaliseerd voor ‘SEO klein bedrijf’. Ik forceer geen zoekwoorden. Dit komt onnatuurlijk over. Maar je zult merken dat wanneer je een artikel schrijft over een onderwerp, de meest belangrijke steekterm vanzelf wel een paar keer valt.
Dat is een notendop de basis van SEO voor kleine bedrijven. Met de aangestipte tools en een beetje inlezen kun je veel zelf doen. Onthoud SEO is een marathon niet een sprint. Je moet een lange adem hebben. Na een half jaar, jaar optimalisatie werk kun je een SEO specialist benaderen zoals ondergetekende, maar er zijn ook vele andere, om je website te scannen met een vers paar oogballen, en advies te geven. Zodat je niet op een doodlopend pad raakt, en dat je weet of je goed bezig bent of niet en hoe te continueren.