Tot nu toe is het voldoen aan de AVG in de marketing gemeenschap voornamelijk beschreven vanuit een negatief daglicht. Als een beperkend iets. Een juridisch ‘moetje’. Hoe je het ook went of keert, we leven in een post-AVG wereld, en iedereen heeft er reeds aan moeten geloven. Ikzelf ben meer een glas halfvol persoon, en zie de horde van het op correcte wijze voldoen aan deze wetgeving juist als een kans. In dit artikel zal ik een overzicht geven wat betreft de belangrijkste SEO overwegingen m.b.t. het voldoen aan deze eisen.
– Professionalisering
Reputabele, betrouwbare websites zullen een duidelijke cookie banner inzetten op een wijze die gepast is en niet hinderlijk. De algemene web gebruiker zal hier vertrouwd aan raken. En zelfs dit gaan verwachten. Vergelijk het met SSL (HTTPS urls). Het was in augustus van 2014 dat nog maar bar weinig websites gebruik maakte van een SSL certificaat. Wat er deze maand veranderde is dat Google een statement naar buiten bracht dat websites die op HTTPS staan een licht rangschikking voordeel gaan genieten (bron). Sindsdien is de implementatie relatief rap gegroeid. Op moment van schrijven, april 2020, maar liefst 95% van het verkeer vanaf Google is op HTTPS URLs (bron). Onveilige HTTP URLs zijn dus echt een vreemde eend in de bijt geworden. De gemiddelde internet gebruiker vertrouwd het niet. Hetzelfde zal geschieden met websites die geen cookie banner serveren. Web gebruikers zullen dit verdacht gaan vinden. Dit kan negatieve gebruikerssignalen teweeg brengen. Een gebruikerssignaal is bijv. de bounce rate, dit is het percentage van de mensen die direct bij het landen op jouw website op de ‘terugknop’ van de browser drukt. SEO specialisten vermoeden al een poos dat Google dit soort signalen meeneemt in het samenstellen van de organische rangschikkingen.
– Google helpen
Google streeft ernaar in haar zoekresultaten om de zoeker alleen door te verwijzen naar legitieme, betrouwbare en behulpzame websites. Indien Google de gebruiker doorverwijst naar een website met beveiligingsproblemen, of onjuiste informatie of erger nog oplichting, dan zal dit reflecteren op de zoekmachine gigant. En dit kan een reden zijn voor mensen om over te stappen naar een andere zoekmachine. Google wil websites tonen van organisaties die zich aan de wet houden en geen shortcuts nemen op dit vlak. Het is dus zeker aannemelijk dat Google reeds wilt zien dat websites AVG conform zijn.
Hoewel Google op dit moment nog geen rangschikking voordeel beloofd heeft voor AVG conformiteit, of juist sancties voor websites die laken op dit vlak, is het goed mogelijk dat dit in de toekomst nog zal volgen. Net zoals met het eerder aangehaalde voorbeeld omtrent SSL. Dit begon vrijblijvend, Google medewerkers bevielen het louter aan. Toen kwam het beloofde rangschikking voordeel voor websites die de overstap maken. En recentelijk is Google in haar Chrome browser openlijk gaan waarschuwen voor websites die niet over een SSL certificaat beschikken. Zo een traject zou er ook wel eens in kunnen zitten omtrent AVG. Voor ‘peace of mind’ kun je om die reden beter direct nu implementeren, om dit van je to do lijstje te kunnen schrappen. AVG is net zoals SSL here to stay zoveel is duidelijk namelijk.
– Laadtijd
Een ‘probleem’ dat vaak aangekaart wordt door digitale marketeers tegen implementatie van cookie banners, is dat dit nadelig zou zijn voor de laadtijd van de website in kwestie. En laadtijd is voor Google een rangschikking factor (bron).
Naar mijn praktijkervaring echter, is laadtijd eigenlijk nooit een factor die het verschil maakt. Het is voor mij meer een ‘hygiëne factor’, je merkt het pas, wanneer het laakt. Google beloond websites niet omdat ze razendsnel zijn, maar omdat ze goede relevante inhoud aanbieden. Wat laadtijd betreft is mijn persoonlijke visie ‘goed genoeg is goed genoeg’. Als de bezoekers van de website niets merken, wilt zeggen de website voelt snel genoeg aan voor hen, dan kan dit onmogelijk een blok aan het been van de SEO performance van jouw website vormen, daar ben ik van overtuigd. Het wordt pas problematisch wanneer jouw website dermate traag is dat bezoekers beginnen af te haken omdat het, het lange wachten het niet waard is. Maar de implementatie van een cookie banner kan dergelijke toestanden onmogelijk veroorzaken.
Daarbij, iedereen dient de cookie banner te implementeren. Dus ook jouw concurrenten, ook hun website zal “trager” worden met zeg 0.01 seconde. Waar je wel op zou willen letten is dat je een cookie pop-up kiest die technisch goed in elkaar steekt en zodoende geen technische problemen geeft en minimale impact heeft op de laadtijd. Want “not all cookie pop-ups are created equal”.
– Privacybeleid en algemene voorwaarden pagina’s
Voor AVG wetgeving is een cookie banner of pop-up onontbeerlijk maar ook een solide privacybeleid pagina. Hoewel Google nooit openlijk heeft gecommuniceerd dat het hebben van een privacybeleid pagina helpt met rangschikken in de Google zoekresultaten, vermoeden vele SEO experts dat dit wel degelijk enige rol speelt.
Ik heb gevallen gezien in de praktijk waarbij webmasters ervoor gekozen hebben dat bij het klikken op de cookie pop-up de bezoeker doorverwezen wordt naar de privacybeleid pagina. Zeer waarschijnlijk heeft de bezoekers echter geen trek om dit te lezen. Dus dit zou ik afraden. De bezoeker moet niet gestoord worden in zijn of haar bezoek aan jouw website. Er zou louter een subtiele pop-up dienen te verschijnen waar men akkoord kan gaan of juist niet, en het pad van de zoeker naar de content waar hij of zij naar op zoek naar is zou verder niet gehinderd dienen te worden.
En hoe zit het met NoFollow en DoFollow links? Dit is een onderscheiding in het leven geroepen door Google in 2005. Met een NoFollow link kun je aan Google aangeven “ik wil geen SEO link waarde doorgeven aan de pagina waar ik naar verwijs”. Een normale of DoFollow link geeft wél linkwaarde door. Enfin, sommige webmasters denken dat het beter is om met een NoFollow link naar de privacybeleid en de algemene voorwaarde pagina te verwijzen, maar ik ben het daar niet mee eens. Dit soort ideeën zijn gebaseerd op de achterhaalde PageRank sculpting theorieën (hamsteren van link waarde). Google heeft meerdere malen aangegeven dat PageRank, zo niet werkt, en dat dit geen zin heeft. Het idee is dat je alleen DoFollow zou moeten verwijzen naar belangrijke SEO landingspagina’s en dat die dan meer link waarde zouden ontvangen. Maar dit is dus flauwekul (bron).
Noindex? Nee ook niet gebruiken. Er bestaat niet zoiets als een ‘duplicate content penalty’. Sowieso gaat het maar om een enkele pagina. Ik zou persoonlijk dus altijd de privacybeleid pagina en de cookieverklaring pagina gewoon op ‘Index’ laten.
Zie ook deze video van voormalig Google medewerker Matt Cutts:
– UX (gebruikerservaring)
John Mueller van Google (bron) heeft aangegeven dat een gedegen cookie pop-up banner wat betreft gebruikerservaring dient te voldoen aan de volgende punten:
a) Vermijd een opdringerige, overweldigende presentatie
Idealiter is de pop-up subtiel en oogt verweven in de website en neemt niet het hele scherm over.
b) Belet Googlebot NIET (de spider van Google) de inhoud van de pagina te crawlen.
Neem in ogenschouw dat Googlebot geen cookies kan bewaren en ook niet kan ‘doorklikken’. Indien de inhoud van de pagina ‘gewoon’ in HTML aanwezig is voor Google, en de cookie pop-up middels JavaScript daar bovenop komt, dan is er doorgaans geen probleem.
c) Mobielvriendelijk geprogrammeerd en geïmplementeerd
Dit kan men testen in deze tool van Google of binnen Google Search Console. Je kunt hier zien hoe Googlebot de pagina’s van jouw website ziet. Indien Google louter een cookiebanner ziet, en voor de rest niets, dan is de implementatie dus niet SEO vriendelijk.
– SEO wordt een belangrijker marketing kanaal
Eerlijkheid gebiedt te zeggen, voor ondergetekende als SEO specialist is de intrede van AVG wellicht een ‘blessing in disguise’ te noemen.
Waarom? Andere vormen van marketing zoals e-mail marketing en retargeting en andere geavanceerde functies van betaald adverteren online zijn beduidend lastiger geworden.
De impact van AVG op SEO is beduidend minder. Zoekwoorden onderzoek doen wij SEO specialisten namelijk voornamelijk met tools zoals de Google Keyword Planner, Ahrefs en SEMrush. Deze tools zijn 100% AVG proof, daar is geen twijfel over. Ahrefs gebruikt voor haar zoekwoord statistieken bijv. Clickstream als bron, en dit betreft volledig anonieme data.
SEO en content marketing om te slagen vereisen jouw doelgroep NIET om persoonlijke data af te staan. Dit in tegenstelling tot betaald adverteren via Facebook en Google Ads, om hier het onderste uit de kan te halen is al die data waar AVG van toepassing op is eigenlijk broodnodig.
Hoe implementeren?
Ik heb onderzoek verricht hiernaar. Mijn voorkeur gaat uit naar: CookieCode. Deze steekt zowel technisch, als juridisch als qua SEO solide in elkaar. De kosten voor deze plugin zijn allerredelijkst te noemen.
Wat me bevalt aan Cookie Code is dat men zorgt voor een privacyverklaring op maat. Dit is belangrijk. Ik zie in de praktijk nogal wel eens partijen die klakkeloos een privacyverklaring overnemen van een andere prominente website uit hun industrie en dan alleen de contactgegevens veranderen naar hun eigen gegevens. Hoe ik dat weet? Vaak vergeten ze hyperlinks in het document aan te passen, die verwijzen dan nog terug naar het origineel. Ik hoef niet verder uit te leggen denk ik waarom dit een slecht idee is. Nu is het vrijwel onmogelijk om een privacyverklaring te schrijven die compleet uniek is. En zoals eerder aangegeven een enkele of een handvol pagina’s op je website die niet helemaal uniek is, is voor Google geen probleem. Maar ik vind dat wel een poging moeten doen. Bij Cookie Code wordt de privacyverklaring geschreven op maat voor jouw onderneming door een bedrijfsjurist.
Verder is het zo dat er van tijd tot tijd zaken zullen veranderen op jouw website. Een cookie pop-up, cookieverklaring en privacybeleid pagina dienen naar gelang aangepast te worden. Het is niet ‘set it and foget it’, deze documenten zijn levend en ademend, en moeten aangepast worden van tijd tot tijd. Cookie Code controleert dit dagelijks, en volgt jouw website daarin, zonder omkijken van jouzelf. Dankzij Cookie Code kunnen we dus zorgeloos online marketing activiteiten uitbreiden zonder zorgen om juridische rompslomp.
Internationale ondersteuning: een redelijk aantal van mijn klanten hebben reeds een expansie gelanceerd voor de Duitse markt. Ook op dit vlak denkt Cookie Code mee, want de functionaliteit kan ook gemakkelijk ingezet worden voor de Duitse expansie van jouw onderneming.
Ten slotte, is de cookie pop-up volledig aan te passen aan de huisstijl van de website, niet geheel onbelangrijk.
Om al die overwegingen en redenen beschreven in dit artikel heb ik besloten om standaard Cookie Code te gaan installeren bij websites opgeleverd door SEOgeek, kosten inbegrepen. Propere cookie pop-ups en verklaringen zijn broodnodig niet alleen voor juridische eisen maar ook voor SEO is het verstandig. De functionaliteiten die Cookie Code biedt zijn uniek, en nogmaals de prijs voor dit alles is sociaal, dus voor mij een ‘no-brainer’. Voor bestaande vaste klanten zal ik implementatie aanbieden tegen kostprijs.