Een goede tekst schrijven online vergt de nodige kennis van zaken. De manier waarop tien jaar geleden teksten werden geschreven is compleet anders dan hoe dit nu gebeurt. Dit heeft met meerdere factoren te maken. Zo verandert het gedrag van consumenten online, maar worden ook zoekmachines zoals Google alsmaar slimmer. Een simpele tekst volgooien met zoveel mogelijk keywords werkte vroeger misschien prima, maar die tijd is inmiddels echt voorbij.
Er worden nu hele andere dingen gevraagd wanneer het op het schrijven van een tekst die goed gevonden moet worden aankomt. Dat maakt het erg interessant om te zien wat we op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) allemaal kunnen verwachten in de komende jaren. Voordat we alle trends gaan bekijken die momenteel belangrijk zijn en in de nabije toekomst, kijken we eerst achterom. Want door te weten welke factoren eerder bepalend waren bij het schrijven van een goede tekst, kunnen we goed zien wat er in de tussentijd is verandert.
Inhoudsopgave
De afgelopen decennia
Door je mee te nemen op een kleine reis door de geschiedenis van SEO trends krijg je al snel een beter idee van hoeveel er wel niet verandert is de afgelopen jaren. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Zo heeft er vanaf het prille begin van het internet, nog ruim voor de eeuwwisseling, een ware evolutie plaatsgevonden. Zie hieronder de meest belangrijke gebeurtenissen op chronologische volgorde:
Eerste website (1991)
Het internet kwam officieel al een paar decennia eerder tot stand, maar het duurde tot augustus 1991 voordat de eerste echte website tot leven kwam. In de jaren die daarna kwamen zouden er velen volgen.
Google (1997)
Tijdens het midden van de jaren negentig kwamen er een aantal bedrijven op die grote invloed kregen in de verdere ontwikkeling van het internet en hoe wij dit gebruiken. Zo was er Yahoo wat in 1994 werd opgericht. Google kwam in 1997, al wist niemand toen uiteraard nog van de enorme impact die dit bedrijf in de periode die volgde ging hebben. Er waren al andere zoekmachines, maar Google begon ook mogelijkheden te zien om gebruikers te verbinden met passende inhoud en teksten wanneer zij hiernaar zochten.
De begindagen (tot 2005)
In het begin van deze eeuw begon SEO enigszins vorm te krijgen. Daarvoor was het een soort Wilde Westen, waar alles kon en mocht. Iedereen gebruikte een overvloed aan keywords, tagde alles wat los en vast zat en gebruikte zoveel mogelijk backlinks. Dit alles om maar zo hoog mogelijk te komen in de zoekmachines. Google zag dit ook en begon meer structuur aan te brengen. Zo moesten websites, merken en makers van content meer volgens hun richtlijnen te werk gaan om een goede plek in de zoekresultaten te verdienen.
Verdere ontwikkeling (tot 2010)
De jaren die volgden waren belangrijk met onder andere de functie Google Universal Search. Gebruikers en adverteerders kregen meer inzicht in wat zij aan het doen waren met dank aan Google Analytics en Google Trends.
Grote en invloedrijke updates (tot 2013)
Vanaf 2010 vonden er grote veranderingen plaats op SEO gebied. De zoekmachines werd alsmaar slimmer. Hierdoor kwamen veel schrijvers van content en SEO specialisten niet meer weg met trucs die ze eerder toe hadden gepast. Om hoog te blijven staan in de zoekopdrachten moest vanaf nu relevante, kwalitatief hoogstaande content worden geleverd die gericht waren op de gebruiker. Google werd vooral een heel stuk strenger met al deze nieuwe criteria. De manier waarop pagina’s geïndexeerd werden veranderde zo voorgoed.
Huidige ontwikkelingen (tot heden)
Vandaag de dag is het extra interessant om te zien wat er allemaal gebeurt op SEO gebied. Teksten moeten op een hele andere manier worden geschreven dan tijdens het begin het geval was. Er is ook een soort van conflict aan het plaatsvinden tussen personalisatie en privacy. Dat de wereld er heel anders uitziet dan tien op twintig jaar geleden is echter wel duidelijk. Lees hieronder wat de trends zijn voor de komende periode.
Best practices SEO-optimale teksten schrijven in de komende jaren
Om gedegen teksten te kunnen schrijven moet je dus zorgen dat je constant op de hoogte bent van alle ontwikkelingen. Ook vandaag de dag veranderen zaken nog in een rap tempo op dit gebied, net zoals dit in de laatste decennia het geval was. Dat er een aantal trends zijn die het komende decennia lijken te gaan bepalen is inmiddels wel duidelijk. Deze hadden we een jaar of twintig geleden waarschijnlijk niet aan zien komen, maar inmiddels is het realiteit geworden.
Trends vanaf 2020 en voor de toekomst
Als schrijver van SEO teksten is het van belang je strategie continu aan te kunnen passen. Wanneer je niet met de veranderingen meegaat kan dit je snel opbreken. Daarom is het uitermate belangrijk om je in de volgende trends te verdiepen. Deze kunnen in de aankomende tijd namelijk zeer bepalend worden op dit gebied.
Featured Snippets
Met featured snippets wordt een uitgelicht zoekresultaat bedoeld wat bovenaan de zoekpagina verschijnt. Het geeft een direct antwoord op de vraag die bij de zoekopdracht wordt gesteld.
Google.nl 18-09-2020
Specifieke tips:
– Featured snippets verschijnen veelal bij “Wat is…” “Wat doet…” “Wat kost…” vragen. Heb hier oog voor tijdens het schrijven van artikelen. Een FAQ (veelgestelde vragen) sectie in een artikel kan hier ook nuttig voor zijn.
– Herhaal de vraag van de zoeker in een voor SEO belangrijk element zoals een H1 of H2 tussenkopje. Beantwoord daarna direct de vraag.
– Begin de vraag met een signaalwoord dat het antwoord gaat komen “Zo en zo is…” “Dit kost…”
– Observeer het huidige getoonde antwoord in de zoekresultaten en pas je antwoord aan naar dit format. Vaak zien we dat antwoorden kort en bondig zijn, ca. 40 – 60 woorden.
Mobiel
Het gaat al jaren over mobiel als we over SEO teksten en websites praten. Toch blijft het nog altijd relevant. Veruit de meeste zoekopdrachten worden met een mobiel apparaat gedaan. Vanaf 2019 wordt voornamelijk de mobiele versie van een website gebruikt om de rangschikking in de zoekmachines te bepalen. Dit heet mobile first indexering.
Wat betekent dit praktisch voor SEO teksten vandaag de dag? Tekst verborgen achter een venster, zoals een ‘tabje’ werd voorheen door Google niet in overweging genomen of in ieder geval minder serieus genomen. Nu met mobile first indexering, is ook tekst die initieel niet zichtbaar is voor bezoekers, even belangrijk voor de SEO performance van een pagina.
E-A-T
De afkorting E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit wordt door Google gebruikt om de kwaliteit van bronnen te bepalen. Hierdoor scoren website die verwijzen naar betrouwbare bronnen hoger in de rangschikking. Heb je bijv. een blog over voeding, refereer dan naar Voedingscentrum om bepaalde feiten te onderbouwen. Er wordt ook gekeken naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van de eigen geschreven content op een pagina.
Lokale SEO
Mede door de opkomst van mobiele zoekopdrachten worden er steeds meer lokale zoekopdrachten uitgevoerd. Door een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken en duidelijk contactgegevens te vermelden, wordt een website lokaal beter gevonden.
Voice Search
Er wordt steeds meer met voice search gedaan. De laatste jaren wordt een sterke stijging waargenomen van het aantal zoekopdrachten op deze manier. Veel mensen hebben een voice assistant in huis of op hun smartphone en maken hier gebruik van. Dit zal naar verwachting de komende jaren alleen maar toenemen, waardoor zoektermen anders kunnen worden. Door inhoud zo natuurlijk mogelijk te schrijven, dus niet wollig en academisch, neemt de kans om goed gevonden te worden via spraak zoekopdrachten toe. Overigens bij veel spraak zoekopdrachten waar featured snippets zijn, zal het zo zijn dat de slimme assistent de featured snippet voorleest.
BERT
Met de update BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) probeert Google eigenlijk taal beter te begrijpen. Het stelt de zoekmachine in staat hele zinnen goed te snappen en het verband tussen woorden en woordcombinaties te kunnen leggen. Voor jou als schrijver verandert er niet zoveel, anders dan dat je altijd zo duidelijk mogelijk wilt schrijven. Verder hoef je jezelf niet langer in allerlei bochten te wringen voor SEO doeleinden. Betekenend, natuurlijk schrijven zoals je ook voor offline media zou doen, zonder zoektermen te forceren. Dankzij BERT wordt effectieve website teksten schrijven dus beduidend makkelijker.
Aanbevolen content professionals
Ondergetekende levert geen SEO proof webteksten. Althans niet los. Alleen als onderdeel van een holistisch, doorlopend SEO traject. Indien je op zoek bent naar losse zoekmachine optimale teksten zonder verdere SEO ondersteuning waaronder techniek, zoekwoorden onderzoek en linkprofiel ontwikkeling, dan kan ik de onderstaande content professionals aanbevelen.
Naam | Onderneming | Land | Website |
---|---|---|---|
Rutger Steenbergen | SEO Zwolle | NL | SEOZwolle.nl |
Nathan Veenstra | Optimus Online | NL | Optimus Online |
Michiel Brand | Tekstmeester | NL | Tekstmeester.nl |
Valesca Wilms | yourghostwriter | BE | Yourghostwriter |
Kim Warnier | Kim Warnier | NL | Kim Warnier |
Zodoende weet je zeker dat de tekst a) goed leesbaar en pakkend is voor ons echte mensen en b) dat de teksten makkelijk verteerbaar zijn voor de zoekmachines en dus zo optimaal mogelijk gaan presteren. Een modern SEO proof tekstbureau of freelance tekstschrijver combineert idealiter deze kwaliteiten.
Het lastige van een top tekst leverancier vinden is dat deze partij drie kwaliteiten moet verenigen:
1. Gedegen beheersing Nederlandse taal
Ongetwijfeld heb je in deze tekst die je nu leest taalfouten gevonden. Ik ben zeker géén neerlandicus. Dat kunnen anderen véél beter.
2. Creativiteit, flow en persoonlijkheid
Het meest lastige is dit onderdeel. Iedereen kan wel een neutrale, beschrijvende, recht toe recht aan informatieve tekst schrijven. Het lastige is echt leuke pakkende content schrijven. Met flow en persoonlijkheid.
3. SEO nerd
En dan idealiter ook nog iemand die op de hoogte is van alle SEO ontwikkelingen van de afgelopen decennia en meest belangrijk de huidige en toekomstige preferentie van Google. En het lastige is dat laatste. Net zoals de quote van ijshockey legende Wayne Gretzky, “I skate to where the puck is going to be, not where it has been.” Of iets in die strekking. Je wilt teksten op je website die volgend decennium ook nog goed gevonden gaan worden in Google zoekresultaten.
Je hebt dus een professional nodig met eigenschappen die horen bij een sterk ontwikkeld linker- en rechterbrein. Iemand die al die kwaliteiten verenigt kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming. Om je het uitzoekwerk te besparen, deel ik dus bij deze, bovenstaande aanbevolen SEO tekstschrijvers.