Naar mijn ervaring beginnen de eerste resultaten pas binnen te vloeien na 3 maanden. Dat is een realistische tijdspanne voor een eerste evaluatie moment. Begrijp goed een SEO specialist kan niet met een toverstafje op je website slaan dat Google er verliefd op raakt en overal naar boven schiet, zo werkt het niet.
Ben je actief in een uitermate competitieve industrie zoals bijv. elektrische fietsen, voedingssupplementen, kleding en travel is 6 maanden een meer realistische tijd om te gunnen aan een SEO partij of in-house afdeling.
Meten is weten
Hoe meet je resultaten. Er zijn meerdere manieren om vooruitgang bij te houden. Ikzelf lever mijn klanten iedere maand een rapport met vier onderdelen:
– Proces (wat hebben we gedaan, wapenfeiten)
– Resultaten (zoekresultaten rangschikking momentopname)
– Evaluatie (hoe rijmen we de rangschikking momentopname met de activiteiten)
– Volgende periode (wat ligt in het vooruitzicht)
Bij de resultaten sectie zal ik een uitdraai maken van mijn rangschikking monitor tool. We zijn met te veel termen bezig om alles handmatig te googelen. Alleen een paar hele belangrijke focus termen check ik zo nu en dan handmatig buiten de tool met een incognito Chrome venster. Een tool kan er ook wel eens naast zitten. En ook kunnen er andere elementen zijn in de zoekresultaten die een tool niet ziet. Afleidende elementen zoals een local pack, een knowledge graph of Google geeft het antwoord op de vraag al boven de zoekresultaten zelf. Leuk en aardig als je dan eerste staat, maar veel klikken en dus potentiële klanten en omzet, zal dat niet opleveren.
Kijk ook uit dat je je niet blind staart op louter rangschikkingen. Voor een rangschik koop je niets. En ook organisch zoekverkeer is niet zaligmakend. Het gaat erom dat je gerichte leads ontvangt. Dus dat je zoektermen target waarvan het zeer aannemelijk is dat je ideale doelgroep deze gebruikt. Daar hoog komen, als in top 5 van de zoekresultaten.
Welke rangschikking monitor tool beveel ik aan?
Ikzelf gebruik SERProbot en ook SEranking. Beide tools zijn vrijwel perfect accuraat. Zeer zelden dat ze er naast zouden zitten. Eventueel zit er ook een rangschikking monitor sectie binnen Ahrefs en SEMrush.
Een tool die je als website eigenaar sowieso moet installeren is Google Search Console. Dit is gratis en vrijblijvend en van Google zelf dus meest accuraat. Hier heb je een tab/rapport/sectie met de naam prestaties. Klik daar op. En je kunt de gemiddelde rangschikken zien over een tijdinterval dat je zelf in kunt stellen van een dag, tot een maand, tot maar liefst 16 maanden (geen idee waarom het limiet 16 maanden is, lijkt nogal willekeurig gekozen door de zoekmachine gigant).
Idealiter zie je over de afgelopen maanden een grafiek zoals:
Een hockeystick grafiek zou leuk zijn maar dat komt zelden voor in SEO. Maar je ziet dat het aantal klikken uit organische zoekresultaten van Google geleidelijk toeneemt van onder de 100 klikken per dag naar dik boven de 200 klikken per dag.
Scroll je naar beneden kun je ook de gemiddelde positionering zien van individuele zoektermen. Daarbij is het wel zaak om het tijdinterval bij te stellen naar wellicht slechts de afgelopen 7 dagen, omdat het nummer hier anders een vertekend beeld geeft.
Enfin, SEO is dus een marathon niet een sprint. Het is voor instanties met een lange adem. Duurt de geschetste periode te lang voor jou? Dan is Google Ads een beter alternatief. Daar is het zo, dat je direct bovenaan de zoekresultaten staat, zolang je maar genoeg betaalt. Paid search/PPC/SEA is dus veel sneller qua resultaat. Soms is dat fijn als je een landingspagina wilt testen. Of je doelgroep daar behoefte aan heeft, een bepaalde nieuwe product of dienst. In zo een geval is zoekmachine adverteren, dus tijd efficiënter.