Heb je wel eens willen bellen naar Google? Er gaat iets mis met het aantal bezoekers dat er op je website komt. Je website is ineens minder goed te vinden in de organische zoekresultaten van Google.nl. Een stressvolle situatie zeker voor ondernemingen die afhankelijk zijn van bezoekers uit de welbekende zoekmachine.

Ik hoop dat je nooit in zo een situatie terecht komt. Maar partijen die in zo een net verstrikt zijn geraakt merken al snel, er is geen Google support voor organische zoekresultaten. Het lijkt de zoekmachine gigant een worst te wezen hoe goed jouw onderneming voor de dag komt in de zoekresultaten en hoeveel bezoekers jij ontvangt en hoeveel klanten dat oplevert en je omzet. Realiteit is dat Google een Amerikaanse beursgenoteerde corporatie is. Het enige belang van Google is om haar aandeelhouders tevreden te stellen. Dat jouw business ‘collateral damage’ is als gevolg van een grootschalige algoritme wijziging kan ze niet deren. Zoals het Nederlandse gezegde gaat, waar gehakt wordt vallen spaanders.

Google opereert vooral op algoritme niveau. Daarmee bedoel ik ze zetten vooral in op automatie en AI om goede zoekresultaten te kunnen bieden voor zo laag mogelijke kosten. Medewerkers inhuren is duur, en als het automatisch zonder menselijk omkijken kan om zo corporate kosten te besparen waarom niet?

Natuurlijk als je betaald aan Google dan is er natuurlijk wel enige support. Dit is het Google AdWords programma, zeg maar de betaalde advertenties die rondom de zoekresultaten getoond worden. Maar dat is dus alleen voor mensen die advertenties afnemen of willen afnemen bij Google. Niet voor partijen die gewoonweg hoog in de ‘normale (gratis) zoekresultaten’ willen komen of blijven. Voor die partijen is het devies: swim or sink, zie maar zelf de situatie op te lossen om te overleven.

Als drukke ondernemer heb je simpelweg niet de tijd om op de hoogte te blijven van alle Google algoritme wijzigingen, updates en nieuwtjes. Indien je dus SEO support verlangt, dan is het enige alternatief om een ervaren, deskundige professional te zoeken om op te nemen in je organisatie of freelance in te huren voor support en consulting.

Een betrokken, deskundige en ervaren SEO professional kan in een mum van tijd de achilleshiel bloot leggen van eventuele dip in zoekverkeer verkregen uit Google. Eventueel kan de SEO deskundige direct handelen of in ieder geval adviseren wat te doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Meest voorkomende gevallen

In de praktijk zien we vaak de volgende gevallen waarbij SEO support onontbeerlijk zou zijn:

1. Website is ongemerkt gehackt en wordt misbruikt

Deze zien we helaas nog te vaak. Hackers gaan vandaag de dag veel slimmer en subtieler te werk. Website eigenaren hebben het in veel gevallen geeneens door dat de website gehacked is. Maar Google met haar intelligentie ziet dit wel direct, dat er achter de schermen vandalen bezig zijn om allerlei duistere zaken uit te halen.

Google deze site is mogelijk gehackt.

2. Slordige laagwaardige linkbuilding door huidige of voorgaande SEO dienstverlener

Waar Google echt een ontzettende hekel aan heeft zijn partijen die de organische zoekresultaten trachten te manipuleren met spam links. Daar heeft de zoekmachine gigant een broertje dood aan. En het is dus niet verbazend dat de meeste punitieve Google sancties hierover gaan.

Een Google medewerker kan handmatig een sanctie uitdelen aan je website. Dat heet in jargon ook wel een handmatige actie. Indien je een account hebt in Google Search Console dan ontvang je bericht daarover in de e-mail account die je ingevuld hebt in je Google Search Console account. Handmatige acties komen niet veel voor in Nederland, omdat Google niet veel Nederlandstalige medewerkers kent, en Nederland gewoonweg een minder belangrijke markt is internationaal gezien t.o.v. de grotere Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk. Maar goed mocht je toch tegen een handmatige actie opgelopen zijn, dan is het nog wel zaak om precies te handelen naar wensen van de Google medewerkers. Vaak ontvang je vrijwel copy en paste berichten, dus zeg maar sjablonen. De Google medewerkers gaan niet een persoonlijk verhaal naar je sturen op maat wat hun nou precies niet aanstaat aan jouw website. Ook al gaat het dus om een handmatige actie, en heb je daar bericht over ontvangen, dan is het in veel gevallen voor de doorsnee website eigenaar dus nog allerminst duidelijk wat er nu mis is en wat men kan doen om het probleem op te lossen.

Veel vaker zal het gaan om een algoritmische demotie zoals dat heet in SEO jargon. Dat betekent dat je website een straf toebedeeld is door het systeem door het algoritme. Vergelijkbaar bijv. met hoe De Belastingdienst gevallen uitpikt om verder te onderzoeken. Het verschil met Google is echter dat nadat het algoritme zaakjes uitpikt die vreemd ruiken, dit niet verder uitgezocht en beoordeeld wordt door een mens, maar dus door de machine. Hoe merk je of je website aan een sanctie lijdt of in de volksmond een penalty? In het verleden was dit vaak nogal zwart wit. Duidelijk merkbaar van de ene op de andere dag was je website vrijwel compleet onbereikbaar in Google. Tegenwoordig is dit allemaal veel verfijnder en subtieler. Een sanctie kan het naar voren komen van jouw website in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm ‘dempen’. Stel je voor je bent een advocatenbureau in Amsterdam. En vrijwel alle links die verwijzen naar jouw website zijn gevormd met de tekst ‘Advocaten Amsterdam’. Zoiets kan het Google algoritme vreemd vinden. Want veel websites verwijzen naar andere websites met anchorteksten (het klikbare gedeelte van de link) iets als ‘website’ of ‘website van advocatenkantoor Spong’ of ‘klik hier’. Het is vreemd voor Google wanneer er een stuk of 50 websites met exact dezelfde tekst linken naar jouw website wat dan ’toevallig’ een zoekwoord is dat commercieel interessant is voor jouw onderneming. Enfin, in zo een geval kan het algoritme van Google dus besluiten, laten we de website van dit betreffende kantoor maar wat lager plaatsen in de zoekresultaten want hun linkprofiel oogt verdacht. Er zijn honderden websites die graag hoog zouden willen komen in de organische zoekresultaten voor een keyword als ‘Advocaten Amsterdam’ dus er is altijd wel een partij die minder verdacht linkprofiel kent die Google naar voren kan schuiven in de top 3 van de resultaten en Google maakt het verder niets uit wie er precies naar voren komt, zolang dit maar enigszins reputabele aanbieders zijn.

3. Technische problemen als gevolg incompetentie of nalatigheid webdesigner

Zien we ook nog te vaak gebeuren, een aangestelde website beheerder, of een webdesigner die verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de website, heeft weinig kaas gegeten van het vakgebied SEO, en laat de website na lancering per ongeluk op ‘noindex’ staan waardoor de website compleet onvindbaar is in Google. Jij aan je hoofd krabben, hoe kan dit? We hebben een nieuwe mooie website die goed lijkt te functioneren maar we worden totaal niet op waarde geschat door Google? Zo een onbelangrijk ogend detail, een instelling achter de schermen die verkeer afgesteld is kan alles al vergallen. Ook in dit geval handig om SEO support in huis te hebben, iemand die nog even na kan gaan of alles klopt vanuit SEO oogpunt.

Enfin denk je dat je website last heeft van een van bovengenoemde problemen of misschien iets anders? Vraag dan de de kosteloze en vrijblijvende SEO audit op maat aan.

Indien je kunt aangeven, wat je vermoed dat het probleem is en alle overige relevante informatie, dat zou mij enorm helpen om snel een diagnose te stellen en tips te kunnen geven hoe verder.