Alles wat je moet weten over de kosten van het uitbesteden van SEO

Indien je beter vindbaar wilt zijn in de organische zoekresultaten van Google, dan kan het zijn dat je overweegt om dit uit te besteden aan een externe partij. Maar met welke kosten dien je rekening te houden?

In principe is zoekmachine optimalisatie ‘gratis’. Dit in tegenstelling tot betaalde advertenties zoals Google Ads (voorheen heette dit AdWords) en Facebook Ads. Ik plaats het tekstfragment gratis tussen aanhalingstekens omdat SEO eigenlijk niet helemaal gratis is. Ja het kan gratis zijn in principe, in theorie. Dit is wanneer je alles zelf zou doen. Zelf leren d.m.v. cursus of ‘reverse enginering’ (kijken wat andere doen en dit na-apen). En dan implementeren. Maar dit kost enorm veel tijd zeker als leek zijnde. En tijd is ook geld. Daarbij is het zo dat links, dus externe verwijzingen van derde sites naar jouw website nog steeds een belangrijke rol spelen in de algoritmes. Nu is het zo dat links kopen absoluut tegen de richtlijnen, de zogenaamde Terms of Service van Google is. Dit raden we dan ook ten strengste af. Maar goed, om samenwerkingen aan te gaan met derde websites, zonder deze te betalen, kost ook veel tijd en energie en nogmaals dit is ook budget in principe want tijd is geld.

Enfin indien je ervoor kiest om een traditioneel SEO bureau in te zetten dan betaal je sowieso de hoofdprijs. Je betaalt voor hun pand, voor hun marketing, voor hun dure werknemers. Je kunt rekenen te betalen een uurtarief van rond de 60 – 90 Euro.

Een alternatief is om samen te werken met een freelance SEO consultant. Dit is doorgaans beduidend voordeliger. Zeker wanneer dit een digitale nomade betreft. Dus een professional zonder vast adres in Nederland. Dit soort professionals hebben veel minder vaste lasten en kunnen dat doorberekenen in het uurtarief waardoor zij beduidend competitiever zijn. Ondergetekende rekent bijvoorbeeld een bijna socialistisch uurtarief van 12.5 per uur voor inhoudelijk kwalitatief werk in abonnement vorm.

Om tot bevredigende resultaten te komen heb je tegenwoordig veel uren nodig. SEO is complex en kost veel tijd. En tegenwoordig is bijna iedere onderneming wel online bezig, het wordt alleen maar competitiever. Met 4 uur SEO per maand ga je gegarandeerd vlees noch vis resultaten krijgen tenzij de industrie waar jij in acteert financieel niet zo interessant is.

* Samenwerking met externe websites: we bevelen hier NIET aan om links te kopen. Nogmaals dit is tegen de Google Terms of Service, en uitermate risicovol dus en zeker geen goed idee indien de lange termijn vindbaarheid van jouw website in Google zoekresultaten je lief is. Echter, indien je wilt samenwerken met derde websites. Die redacties zullen niet uit liefdadigheid een artikel schrijven over bijvoorbeeld iPhone hoesjes indien jij een webwinkel daarin hebt. De redactie heeft het druk en zal vergoed dienen te worden in meeste gevallen voor haar tijd die komt kijken bij een samenwerking. Een samenwerking met een toongevende website de kosten daarvoor in Nederland variëren van ca. 125 Euro tot 2000 Euro per samenwerking.

Samenwerkingen met externe sites is zeker niet verplicht. Je kunt ook volledig uitgaan van eigen kracht, de eigen website zo optimaal mogelijk maken qua inhoud, techniek en bezoekers ervaring. En wellicht creatief zijn of ‘hosselen’ om verwijzingen aan te trekken via andere wegen. Ook hiermee is mijn praktijkervaring kan men goede resultaten behalen. Kost meer tijd en energie. Maar goed mogelijk.

Hopelijk ga je in zee met een bureau of freelancer zonder verborgen kosten, addertjes onder het gras. Je kunt denken aan bijvoorbeeld een lock-in effect. Bijvoorbeeld het bureau in kwestie assisteert in het aantrekken van verwijzingen van derde websites. Maar wanneer jij stopt met betalen vallen deze verwijzingen weg. Dit wil je natuurlijk niet, SEO zou juist een duurzame investering dienen te zijn voor de lange termijn.