Eigen website

Laten we eerst schoon schip maken in eigen huis.

De meest belangrijke SEO eigenschappen per pagina/artikel zijn:

1. De URL permanaam/permalink/slug

Wat alle zelfverklaarde SEO goeroes ook zeggen, zoekwoord in de URL is nog steeds uitermate belangrijk. Heb je een webshop in jurkjes? En wil je een categoriepagina aanmaken voor specifiek de categorie cocktail jurken? Maak dan aan: MariekesDressesShop.nl/cocktailjurken

2. Title tag

Onderzoek heeft aangetoond dat Google meer aandacht besteed aan de woorden vooraan de title tag. De title tag is zeg maar wat je ziet in de browser tab. Dit kun je in de meeste website systemen eenvoudig achter de schermen invullen. Een title tag mag maximaal ca. 60 karakters zijn spaties inbegrepen. Ik zeg circa, omdat Google kijkt naar pixels, niet naar karakters. Dus als je veel ‘brede’ letters, cijfers en symbolen gebruikt kan het net wat minder zijn. Om veilig te zijn kun je 55 karakters hanteren als limiet.

Om voort te borduren op eerder gegeven voorbeeld:

Cocktailjurkje online kopen? | Gratis verzending en retour!

Zoals je ziet plaats ik de meest belangrijke zoektermen vooraan. Dat zijn de termen waar we voor willen rangschikken en dus hoog in Google komen.

Dan een scheidingsteken voor leesbaarheid. Dat kan een verticale streep zijn (|) neemt minder ruimte in. Of (-). Of een dubbele punt (:).

Dan het tweede deel, die kun je volledig inzetten om de zoeker te overtuigen om juist op jouw zoekresultaat te klikken.

Een zoekresultaat, de inhoud daarvan moet je ook een beetje zien als een advertentie. Hoe krijg je die zoekmachine gebruikers, jouw potentiële klant en ideale doelgroep nu zover om juist door te klikken naar jouw website en niet die van de concurrent.

3. Meta beschrijving

De meta beschrijving heeft geen direct impact op rangschikking. Maar is een extra kans om zoekers te overtuigen juist jouw website te bezoeken. Hier is het limiet ongeveer 155 karakters spaties inbegrepen. Wil je veilig zijn? Hanteer dan 150 als limiet. Nogmaals een voorbeeld:

Brede collectie aan cocktailjurkjes. Gemakkelijk online kopen en achteraf betalen. GRATIS verzending en retour. Beschikbaar in alle kleuren en maten.

4. Afbeelding eigenschappen

Vergeet de afbeelding eigenschappen niet. Er zijn twee eigenschappen van afbeeldingen van belang voor SEO. Allereerst de bestandsnaam. Deze moet dus al optimaal zijn, alvorens dat je deze upload naar de website. Bijv. rood-cocktailjurkje.jpg. En niet CANON-YDS56ds6d7.jpg o.i.d. Dat laatste verteld de zoekmachine helemaal niets. Behalve dan wellicht welke fotocamera gebruikt is, maar dat is niet van belang voor SEO. En wat nu als alles al geüpload is en niet-optimaal? In dat geval moet je alles opnieuw uploaden. Of, indien je op WordPress draait is er een handige gratis plugin met de naam Phoenix Media Rename. De tweede eigenschap, die nog belangrijker is dan de bestandsnaam, is de alt tag. Deze kun je in de meeste website systemen invullen bij het uploaden. Hier vul je idealiter iets in dat de lading goed dekt. De afbeelding alt tag wordt namelijk ook gebruikt om voor te lezen aan slechtzienden die de website benaderen met een screenreader. In principe zijn zoekmachine bots, zoals de Googlebot die je website bezoekt, ook blind. Ze kunnen niet waarnemen wat er te zien is op een afbeelding zoals wij mensen dat kunnen. Dit moet je dus echt voorkauwen. Enfin, bij deze weer een voorbeeld: model in rood jurkje van het merk Juffrouw Jansen zomercollectie 2020. In een alt tag hoeven dus geen streepjes tussen de woorden zoals bij een bestandsnaam. Een alt tag is doorgaans wat langer dan de bestandsnaam.

5. Multimedia

Google en ook bezoekers waarderen pagina’s die uit meer bestaan dan louter blokken tekst. Breek het dus op met afbeeldingen en als het kan YouTube video embeds. Kies voor YouTube boven Vimeo, Wistia of Dailymotion, omdat YouTube eigendom is van Google, en Google trekt haar eigen platformen natuurlijk enigszins voor.

Google Search Console

Google Search Console is een programma ontwikkeld door Google zelf en fungeert als soort doorgeefluik tussen website eigenaren en Google. Het is verder qua functionaliteit een Zwitsers SEO zakmes te noemen. Absoluut een must. En al helemaal omdat het volledig kosteloos en vrijblijvend in gebruik is. Hier vindt je instructies hoe ook jij kunt profiteren van dit fantastische programma: https://search.google.com/search-console.

6. Inspiratie opdoen voor nieuwe pagina’s aanmaken of blogberichten schrijven

Ga naar Google Search Console, dan het prestaties rapport. En filter op meer dan 100 vertoningen. En kijk met name naar de termen waar je momenteel net buiten de boot valt, dus tiende of hogere positie. Dit zijn laag hangend fruit mogelijkheden om een pagina voor aan te maken.

Filters in Prestaties rapport Google Search Console

7. URL’s direct indexeren

Het gave aan Google Search Console is dat je nieuwe pagina’s direct kunt laten opnemen in de Google index.

URL inspecteren in Google Search Console

Na het indienen, is mijn praktijkervaring dat de nieuwe pagina na ca. een paar minuten direct benaderbaar is in de Google index. Voorheen moest je lang wachten tot Googlebot eindelijk weer eens je website uit zichzelf zou bezoeken. Nu kun je de Googlebot als het ware een por geven, “Hey kom eens kijken naar mijn nieuwe pagina”.

Lokaal

We zien steeds meer zogenaamde local packs in de zoekresultaten. En niet alleen meer voor zoekopdrachten waar specifiek een plaatsbepaling wordt gebruikt zoals ‘schilder Rotterdam’. Wanneer Google inziet in de data dat een bepaalde zoekopdracht veelal lokale intentie heeft, zal zij ook een local pack tonen.

Lokale SEO tips

 

8. Profiel categorie

Erg belangrijk is de juiste categorie kiezen. Dus in dit geval lijkt me ‘Jurkenboetiek’ de beste optie. Meest relevant.

9. Vraag klanten om een beoordeling achter te laten op Google Maps/lokaal/Google Mijn Bedrijf

Klantenbeoordelingen aantrekken helpt. Maar niet noodzakelijk dus, zie Oh’Jackie, deze partij heeft helemaal geen reviews op moment van schrijven. Dus ook zonder reviews is het goed mogelijk om in de local pack te komen. De aantallen referenties en gemiddelde beoordeling wegen niet zo zwaar omdat Google weet dat dit makkelijk te manipuleren is. Ik zie het nog aan de lopende band gebeuren, Nederlandse MKB organisaties waarbij eigen werknemers bijv. reviews schrijven over hun eigen bedrijf. Waar Google wel enigszins naar kijkt is de inhoud van de beoordelingen om te bepalen wat een bedrijf bijv. doet. Neem nu een ijssalon. Indien iemand in de reviews zegt, lekker ijs en ook een goede kop koffie genoten. Dan begrijpt Google dat er ook koffie geserveerd wordt en dat de ijssalon ook daarvoor aan te bevelen is. Google kan met haar vergevorderde algoritmes namelijk sentiment analyse doen. Zij weet donders goed wat positieve uitingen zijn en wat negatieve. Enfin, door de review begrijpt Google dat zij de ijssalon ook kan tonen bij zoekopdrachten naar koffie in de buurt. Je mag als bedrijfseigenaar geen woorden in de mond van je klanten leggen. Maar je mag ze wel sturen. Run je bijv. een hotel, dan kun je vragen bij het beoordelingsverzoek: hoe hebben jullie geslapen? Het antwoord zal vermoedelijk melding maken dat de bedden precies goed zacht zijn maar niet te zacht, dat er geen lawaai overlast is.