Een vraag die ik zo nu en dan ontvang is of aanwezigheid op sociale media een (positieve) impact kan hebben op de SEO performance van je website in de zoekresultaten van Google. Helaas, heb ik hier geen zwart of wit, ja of nee antwoord op. Het is een gecompliceerde en complexe kwestie.
Geen directe impact van sociale media op SEO
Om met de deur in huis te vallen: sociale media promotie en marketing heeft geen directe impact op rangschikking in Google zoekresultaten. Wilt zeggen, wanneer je veelvuldig ‘geshared’ wordt op Facebook, of ‘ge-retweet’ op Twitter, dan is dat leuk, maar je hoeft jezelf niet rijk te rekenen v.w.b. de SEO status van je website. Google besteed nul aandacht aan likes, volgers, (re)tweets, shares, duimpjes omhoog enzovoort. Dan is die mythe in ieder geval van tafel.
Het zit zo: Facebook bijv. is totaal afgeschermd voor zoekmachine Google. Zij kunnen dit soort signalen zoals shares en ‘vind ik leuk’ niet oppikken. Het is een zogenaamde ‘walled garden’. Daarbij heeft een voormalig medewerker van Google, Matt Cutts, aangegeven dat zij vinden dat er veel spam rondwaart op de sociale media. En dat zij zich niet geroepen voelen om hier schoon schip te maken. Er is simpelweg te veel ‘noise’ en te weinig ‘signal’ voor de zoekmachine gigant op de sociale media platformen. Het is niet hun eigendom (op YouTube na dan), en zij willen hier geen politieagentje spelen en andermans ‘rotzooi’ opruimen.
Uitzondering is dus YouTube. Dat is eigendom van Google. Je ziet ook vaak bij zoekopdrachten die enigszins visueel ingesteld zijn dat YouTube video’s prominent zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Een goed geoptimaliseerd YouTube kanaal dan dus wel degelijk direct een positieve impact hebben op je vindbaarheid. Alleen is het niet zo dat het aantal ‘duimpjes omhoog’ of comments impact heeft of jouw YouTube video in de Google zoekresultaten getoond wordt of die van een concurrent.
Belangrijk is om in ieder geval de zoekterm te verwerken in de titel van de video. Dit is een sterk relevantie signaal voor Google.
Een ander social media platform met enige connectie tot Google is Twitter. Twitter heeft namelijk een poos geleden een deal gesloten met Google. Zodat de zoekmachine gigant gemakkelijk aan data kan komen afkomstig uit die sociale media platform. Twitter is voor Google dus beduidend meer toegankelijk dan bijv. Facebook of Instagram. Desalniettemin, is er geen bewijs en is mijn praktijkervaring ook niet dat zaken zoals bijv. aantallen volgers en retweets een positieve impact hebt op je website rangschikkingen in Google. Op Twitter is alsnog te veel spam, nep nieuws, nep volgers enzovoort. Hoewel Google min of meer een pijplijn heeft tot Twitter, betekent dit niet dat zij zin hebben om het kaf van het koren te scheiden v.w.b. echte interactie en bot activiteit.
Maar kan sociale media marketing dan helemaal geen impact hebben op SEO?
Jawel maar indirect. Wanneer je een belangrijke organisatie bent die ertoe doet, dan zijn dit positieve signalen voor Google. Dit kunnen ze meten door de hoeveelheid personen per maand die in hun zoekmachine zoeken naar jouw bedrijfsnaam, het doorklik percentage relatief tot andere websites, hoe lang blijven ze hangen op je website, enzovoort. Dit noemen we gebruikerssignalen. Indien je adverteert op landelijke TV of radio, of je bent prominent aanwezig op de sociale media, dan zullen deze gebruikerssignalen en merk zoekopdrachten hoogst waarschijnlijk positief beïnvloed worden. Dus mensen komen in contact met je merk via Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Instagram en gaan googelen naar je bedrijfsnaam. En klikken door. Deze zijn signalen kan Google inzien, en hoe vaker dit voltrekt, des te belangrijker zou je website zijn. Denk bijv. aan Stella e-bikes. Zij adverteren op moment van schrijven veel op landelijke TV en radio. Je kunt ‘donder op zeggen’ dat er veel zoekvolume is naar Stella e-bikes. Voor Google een signaal dat Stella blijkbaar een partij is die ertoe doet in de elektrische fietsen niche.
Nu is het natuurlijk zo dat landelijk adverteren met radio spotjes en TV commercials voor de meeste MKB niet weggelegd is. Het voordelige alternatief om bekendheid te genereren zijn de sociale media platformen. Adverteren op Facebook en YouTube is relatief gezien spot goedkoop.
In tegenstelling tot adverteren op TV en radio, zijn de sociale media niet louter ‘pay for play’. Je kunt ook ‘viral’ gaan bijvoorbeeld. Denk aan de beroemde Will It Blend? campagne. Een filmpje waarbij een ‘professor’ een iPhone tracht te breken door deze in een blender te doen gaat internationaal viraal. Zodoende kwamen veel mensen in contact met deze sterke blender. Het is nu al een poos geleden, 2006. Maar ik herinner het me nog tot de dag van vandaag.
Natuurlijk viral gaan, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Een dergelijk succes is vrijwel onmogelijk te repliceren. Maar ook minder succesvolle campagnes kunnen aanzienlijke zichtbaarheid genereren. Al moet wel gezegd worden dat het steeds lastiger wordt in bijv. de Facebook algoritmes, om in het organische (niet betaalde) gedeelte exposure te genereren. Idealiter zet je hier een social media marketing specialist voor in. Schoenmaker houdt je bij je leest. Ondergetekende is zeker geen expert in zichtbaarheid op social media.