In Nederland lopen de zaken reeds goed. Wil je je bedrijf doen schalen? Grote kans dat je de grens over zult moeten om deze droom te realiseren. Met ruim 83 miljoen inwoners is de Duitse markt bijna 5 keer zo groot als de Nederlandse en de totale e-commerce omzet 2 maal groter. En daarmee ideaal om de volgende stap te nemen. Echter, Duitsland is ook een van de meest competitieve markten van Europa. Je zult goed voorbereid moeten zijn om hier te slagen.
In principe is e-commerce en online marketing universeel. Toch zijn er altijd nuances en kleine verschillen tussen Europese markten. Het beste is daarom, om te vertrouwen op een lokale partner.
Aanbevolen Duitse online marketing en SEO bureaus:
Naam | Vestigingsplaats | Land | Website |
---|---|---|---|
INGENIUMDESIGN | Frankfurt | DE | Onlinemarketing Agentur Frankfurt |
Pro tip: in Duitsland zoekt men anders dan in Nederland. Waar zuinige Nederlanders vaak zoeken op termen als ‘goedkope e-bike’ o.i.d.
Is voor Duitsers met name de kwaliteit belangrijk. Het Duitse woord ‘bilig’ heeft daarmee dan ook een negatieve connotatie. Goedkoop, maar ook lage kwaliteit.
Het 1-op-1 vertalen van zoektermen is dan ook niet aan te bevelen. Kleine culturele verschillen kunnen een groot verschil maken.
Aanbevolen Duitse webdesign bureaus:
Naam | URL | Locatie |
---|---|---|
INGENIUMDESIGN | TYPO3 Internetagentur INGENIUMDESIGN | Frankfurt |
Pro tip: ook in Duitsland wordt er veel bestelt vanaf mobiele toestellen. Zorg er dus voor dat de webdesign partij die je kiest, een mobielvriendelijke website kan opleveren.
Verdere tips om te slagen in Duitsland
Een .de domeinnaam extensie is onontbeerlijk
Duitsers hebben het meeste vertrouwen in de punt DE extensie. Idealiter kies je v.w.b. de domeinnaam dan ook voor Jouwbedrijfsnaam.de. Moet je bedrijfsnaam ook per se Duits zijn? Niet per se, tonen bijv. Zeeman en ook Coolblue. Zij hanteren dezelfde naam in Duitsland. Aan de andere kant valt wat te zeggen voor lokaliseren. Bijv. Thuisbezorgd zou in Duitsland niet veel logica maken en deze heet in Duitsland dan ook Lieferando (Liefer van leveren, en dan eindigend op -ando, in navolging van de Duitse kleding gigant Zalando).
Keurmerken
Net zoals wij in Nederland o.a. Webwinkelkeur, Thuiswinkel.org kennen, hebben ze in Duitsland ook nationaal bekende webwinkel keurmerken die consumenten vertrouwen geven. De voornaamste zijn: Trusted Shops, TÜV-SÜD Geprüft S@fer shopping, EHI Geprüfter Online-shop, Datenschutz-Gütesiegel ips.
Impressum pagina
Als je wel eens een Duitse website bezocht hebt, dan zul je allicht opgemerkt hebben dat deze vrijwel altijd een zogenaamde Impressum pagina hebben. Meestal staat deze vermeld aan de onderzijde van de website. Dit kun je ook wel zien als wat wij in Nederland kennen een “colofon”. Hier moeten bijv. de volgende gegevens vindbaar zijn: naam en adres van jouw bedrijf, naam van de vertegenwoordiging, telefoonnummer en e-mailadres, het btw-identificatienummer.
Datenschutzerklärung
Dit is in principe het Duitse equivalent van een privacybeleid pagina. In Duitsland wordt privacy nog serieuzer genomen dan in Nederland.
Betaal opties
Duitsers kennen iDEAL of Afterpay natuurlijk niet. Achteraf betalen doen zij via Klarn. Online bankoverschrijving geschiedt via SOFORT-banking. Eventueel kun je nog PayPal of credit card als betaalmethode aanbieden.
Formele toon
Waar we in Nederland vaak tutoyeren is dit in Duitsland minder gangbaar. De acceptabele aanspreekvorm is hier vaak ‘Sie’ ofwel u. Dit verschilt per thema en industrie.