Ik zeg vaak een website die niet goed gevonden wordt online, dat is een beetje als een restaurant op een verlaten industrieterrein, niet erg handig. Als je een webshop runt of een bedrijfswebsite en je bent gebaat bij bezoekers, dan wil je prominent vertegenwoordigd zijn met name in Google. Sociale media leuk en aardig, maar mensen zijn daar toch vaak in een casual stemming, en niet in een koop stemming. In Nederland draait het eigenlijk allemaal om Google. Ze hebben al sinds mensenheugenis een marktaandeel van meer dan 95%. We hebben in de Nederlandse taal zelfs een officieel werkwoord gekregen: googelen. Niemand zegt bingen of duck duck go’en. Dat gaat ook nooit gebeuren, ik ben geen waarzegger, maar ik denk niet dat we snel van Google zullen afstappen. Wanneer dat gebeurd en dan zal het een totaal andere zoekmachine zijn of ander soort baanbrekende revolutie in hoe wij producten en diensten vinden op het internet.

Enfin, globaal kan je zeggen Google bestaat uit 3 onderdelen die belangrijk zijn voor jouw onderneming. Je hebt de reguliere organische zoekresultaten. Dat kan je ook wel de echte zoekresultaten noemen. Dat is waar de meeste mensen Google toch voornamelijk voor gebruiken. Intuïtief voelen we aan dat de organische zoekresultaten beter zijn wat betreft kwaliteit dan de betaalde advertenties.

En je hebt dus de betaalde advertenties, doorgaans een stuk of 2 – 4 boven de echte zoekresultaten. Soms ook onder. Iedereen die Google maar genoeg betaald, en aan bepaalde richtlijnen voldoet qua advertentie tekst en opmaak kan hier in principe komen. Ook partijen die een slechte kwaliteit product of dienst leveren. Of erger oplichters. Om die reden slaan veel mensen de advertenties over.

Dan is er ook nog lokaal. Bij sommige zoekopdrachten waarbij er enige lokale / geografische relevantie is, zal Google doorgaans boven de reguliere zoekresultaten een soort mapje tonen, met daarin 3 ondernemingen die zij aanbeveelt. Vaak zie je een map bij zoekopdrachten zoals ‘Tandarts Alkmaar’ of bijvoorbeeld op nationaal niveau ‘Beste advocatenkantoor Nederland’. Soms toont Google ook wel een local map wanneer niet geheel terecht, er is niet echt een lokale intentie. Om die reden, ook al ben je een webshop zonder bezoekadres, het is alsnog een verstandig om in ieder geval een Google Maps vermelding te bemachtigen voor jouw onderneming en proactief te optimaliseren.

Qua organisch. Google zegt we hebben meer dan 200 rangschikking factoren waarop we pagina’s beoordelen en dus de lijst op baseren. Dat is zeker zo, dat is geen leugen. Maar goed om in ogenschouw te nemen is dus dat niet alle factoren even belangrijk zijn.

In een notendop wat het meest belangrijk is, is de inhoud van jouw website. In het Nederlands zeggen we immers, beoordeel een boek niet op zijn kaft. Het uiterlijk van de website is niet zo belangrijk, als de inhoud maar uitstekend is en de zoeker echt helpt om zijn of haar doel te bereiken of verlangen te bevredigen. Praktisch betekent dit dat je goede duidelijke teksten op je website wilt hebben.

Zoekwoorden onderzoek is tevens van belang, dus je moet wel weten tijdens het schrijven van website teksten, wat nu de steektermen zijn die jouw doelgroep echt gebruikt, en die leven bij hen.

Ten slotte, is autoriteit belangrijk. Google is zo groot geworden, omdat zij de eerste zoekmachine waren die belang van een website en haar pagina’s kan inschatten. In het echte leven is autoriteit ook belangrijk. Bijvoorbeeld als ikzelf, Romano Groenewoud, een advies deel omtrent diëten. Dan neemt niemand dat serieus omdat ik geen dieet of voeding en gezondheid expert ben. Maar als Sonja Bakker of Dr. Atkins of wie dan ook exact hetzelfde advies deelt, dan luisteren mensen ineens wel. Dat is autoriteit. Autoriteit bespaart ons tijd, we luisteren alleen naar mensen over serieuze zaken, die reeds bewezen hebben dat ze weten waar ze het over hebben. Hetzelfde met websites in Google zoekresultaten. Als jouw website gezien wordt door Google als een autoriteit, dan zal je zien dat jouw artikelen relatief snel hoog komen in Google. Hoe kom je nu aan autoriteit op het internet? Dat is voornamelijk verwijzingen aantrekken van gerelateerde websites. Bijvoorbeeld als ik een interieur webwinkel run, en mijn bedrijf of product krijgt aandacht en een hyperlink van een publicatie als VTwonen.nl, wat een grootheid is in de interieur en wonen sfeer, dat is een link waar Google veel aandacht aan zal besteden en dat zal mijn autoriteit zeker verhogen in de ogen van Google.

Wat betreft Google Ads, daar is het vrij simpel: Pay for Play. Wie betaald, bepaalt. Natuurlijk dien je ook daar tijd en energie in te steken om het onderste uit de kan te halen. Er zijn trucjes en foefjes om advertentie budget slimmer te besteden. Maar Google advertenties zijn geen hogere wiskunde. In tegenstelling tot organische zoekresultaten heeft Google hier veel documentatie en ondersteuning beschikbaar, omdat ze natuurlijk willen dat je blijft adverteren. Dus vanuit hun oogpunt is het goed te begrijpen dat ze je zoveel mogelijk helpen om een succesvolle advertentie campagne op te zetten.

Qua Google Maps, dien je een geverifieerd adres te hebben. Google zend dan een kaartje naar jouw adres, en dan kun je bevestigen dat je je daadwerkelijk op dat adres bevindt. Je adres hoeft overigens niet getoond te worden in Google Maps. Je kunt je bedrijf vermelding instellen als ‘servicegebied onderneming’ binnen Google Mijn Bedrijf. Dit is bijvoorbeeld voor loodgieters die louter op locatie bij de klant thuis zijn of haar werk doen. En alsmede dus voor webshops zonder bezoekadres. Het servicegebied wil je als nationaal opererende webwinkel instellen op Nederlands als geheel land en evt. omringende landen zoals België en Duitsland indien je daar ook levert.

Als je een situatie wilt creëren van monopolie, een dominantie waarbij de zoeker niet om jouw onderneming heen kan, idealiter zet je dan alle drie kanalen in, dus SEO, Ads en Maps. Dan heb je optimale vindbaarheid binnen zoekmachine Google.

Enfin, dit is meer een helicopter view van alles wat komt kijken bij beter vindbaar worden op het internet. Natuurlijk zijn er binnen die 3 kanalen specifieke vraagstukken. Ikzelf deel voornamelijk kennis omtrent SEO en Maps hier op SEOgeek.nl. Indien je meer informatie wilt over Ads, kun je eigenlijk beste gewoon naar Google zelf gaan: Google Ads Nederland. Daar is uitgebreide documentatie te vinden. Je kunt ze zelfs bellen op een gratis 0800 nummer. Voor SEO hebben ze dat dus niet, dus stel ze geen SEO vragen, daar kunnen ze geen antwoord op geven. Begrijp goed: binnen Google zijn SEO en Ads strikt gescheiden, om alle mogelijke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Voor Google Maps is er deze gemeenschap: https://support.google.com/business/community?hl=en. Helaas alleen in het Engels, er is geen Nederlandstalige equivalent. Vragen die je hebt over Maps en Google Mijn Bedrijf kun je daar stellen en dan zullen forum experts hun beste antwoord daarop pogen te formuleren.