De meeste marketingteams hebben zoveel te doen en niet genoeg tijd om het te doen. Dit geldt vaak vooral voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Sommige mensen horen het woord “outsourcing” en denken dat dat betekent dat je interne team er nooit bij betrokken is – dat mag nooit 100% het geval zijn. SEO uitbesteden zal je tijd besparen en resultaten opleveren, maar een losgekoppeld SEO-team is een recept voor een ramp. In feite omvat de beste SEO “outsourcing” een hecht partnerschap tussen je interne team en een SEO-bureau, waarbij ervoor wordt gezorgd dat de organisatorische doelstellingen en de KPI’s en campagnes van het marketingteam worden afgestemd op de SEO-inspanningen, evenals het inschakelen van interne branche-expertise wanneer dat nodig is.
SEO kan bijzonder complex zijn vanwege veranderende algoritmen, hevige concurrentie en een algemeen gebrek aan begrip van het vakgebied. Het kan ook even duren voordat de gewenste resultaten worden bereikt. Maar die resultaten kunnen na verloop van tijd enorme dividenden opleveren.
Jongleren met verwachtingen over tijd, geld en menskracht die aan deze dienst worden besteed kan een van de moeilijkste uitdagingen zijn voor iedereen die probeert te winnen met SEO, en daarom kiezen bedrijven er vaak voor om externe hulp in te schakelen om dingen snel en tegen lagere kosten voor elkaar te krijgen.
Er is vaak enige vrees en zorg als het gaat om het uitbesteden van welk aspect van een bedrijf dan ook. Dat komt omdat het betekent dat je vertrouwen moet stellen in een derde partij. De bezorgdheid is begrijpelijk, maar dat betekent alleen dat elk bedrijf dat deze stap overweegt alleen gekwalificeerde en bewezen aanbieders moet gebruiken.
De gevolgen van het uitbesteden van SEO: Positief of negatief?
Het uitbesteden van zoiets monumentaals als SEO kan een ongelooflijke impact hebben op je bedrijf en de productiviteitsniveaus van je interne marketingteam. Het kan zowel een desastreuze (negatieve) impact zijn, als een positieve. Het is riskant, en het is geen snelle overwinning – het is een lang spel – maar het kan zeker een lonend spel zijn dat de moeite waard is om te spelen.
Dit zijn de top 10 redenen waarom elk bedrijf dat zijn digitale marketing serieus neemt, zou moeten overwegen zijn SEO-inspanningen uit te besteden, of “nearsourcing” ervan met behulp van een fractioneel marketingbureau. Met al deze voordelen bij de hand bij het uitbesteden van SEO diensten van een bureau, wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen. Laten we de tijd nemen om elk daarvan uitvoerig te onderzoeken.
Krijg waardevolle tijd terug
Dit is het eerste en meest fundamentele voordeel van het uitbesteden van je SEO inspanningen. Het optimaliseren van je site pagina’s en inhoud om hoger te scoren op zoekmachine resultaat pagina’s (SERP’s) kost veel tijd, vooral als degenen die het doen niet zeer ervaren zijn. Als doorgewinterde professionals deze rol voor je SEO-campagnes op zich nemen, bespaar je je bedrijf veel tijd.
Kosteneffectief
SEO is moeilijk en complex. Het is meestal niet de tijd en kosten waard om een interne fulltime medewerker te trainen op SEO – ze hebben misschien niet de juiste vaardigheden om mee te beginnen, of de training zelf kan maanden duren. Bovendien hebben ze misschien niet genoeg tijd in hun dag om daadwerkelijk SEO te doen als ze het eenmaal geleerd hebben. Marketingteams hebben het al zo druk.
Als je het goed gedaan wilt hebben, heb je iemand nodig met jarenlange ervaring of een team van uiteenlopende professionals die gespecialiseerd zijn in specifieke gebieden van SEO en digitale marketingcampagnes. Het uitbesteden van SEO-diensten levert je bedrijf een heel team van deskundigen voor aanzienlijk minder dan het zou kosten om ze binnen je eigen muren te huisvesten.
Een SEO-bedrijf of -bureau kan een grote hoeveelheid waarde leveren voor verhoudingsgewijs weinig kosten. Onthoud dat SEO over vele jaren zijn vruchten afwerpt. SEO vanaf het begin verkeerd aanpakken kan veel duurder zijn dan de kosten om het goed te doen.
Snellere resultaten
Vooral als je al een behoorlijke hoeveelheid organisch verkeer hebt, kan een digitaal bureau of SEO dienstverlener datgene wat je hebt meenemen en er een volledige digitale marketingstrategie achter zetten, d.w.z. een zoekwoordenstrategie, leadgeneratie- en contentmarketingstrategie en dergelijke, zodat je snel resultaten kunt gaan zien van de inhoud en het verkeer dat je al hebt. Vaak kan het ontwikkelen en uitvoeren van een goede SEO-strategie op een site met verder behoorlijk verkeer en inhoud leiden tot relatief snelle resultaten.
Door SEO uit te besteden, kun je er ook op rekenen dat het werk onmiddellijk begint, in plaats van geconfronteerd te worden met de gebruikelijke vertragingen die voortkomen uit het vooraf plannen en plannen voordat het intern wordt uitgevoerd. Immers, minder ervaren professionals zullen nog tijd nodig hebben om te leren en dingen uit te werken voordat ze zelfs maar beginnen, terwijl bewezen SEO-professionals te maken krijgen met weinig tot geen leercurve.
Bovendien moeten je SEO inspanningen voortdurend gemeten, getest en in de loop van de tijd verbeterd worden – daarom heet het Zoekmachine Optimalisatie. Zelf een minimale SEO inspanning doen en die dan na verloop van tijd laten vallen is een zekere manier om de resultaten te zien kelderen.
Geen leercurve
Als je bedrijf net begint met SEO, is de kans groot dat de mensen die de taak op zich nemen heel wat tijd besteden aan het leren van de kneepjes van het vak, wat tijd wegneemt van inhoudsoptimalisatie en het genereren van materiaal in het algemeen.
SEO-experts zijn, nou ja, experts. Zij kennen hun weg in SEO en alle veel voorkomende uitdagingen. Dit betekent dat ze geen tijd verspillen aan het leren van iets nieuws. Ze zijn meteen klaar.
Sterkere marketingstrategie
Veel bedrijven doen aan “SEO” door simpelweg inhoud te schrijven en te hopen dat het organisch verkeer en leads oplevert. Hoewel hoop op zich geweldig is, heeft het weinig te maken met goede SEO.
Een hoogwaardig SEO-bedrijf zal je helpen een concurrerende strategie te ontwikkelen op deze gebieden:
- trefwoordstrategie
- inhoudsstrategie over verschillende kanalen (blog, YouTube, sociaal, etc) en soorten (gidsen, tutorials, onderwerpclusters, webinars, etc)
- thematische kalender voor het maken van content
- contentmarketing (leads en business halen uit je contentcreatie)
- linkbuilding (het verkrijgen van backlinks van waardevolle domeinen)
Een volwaardig digitaal marketingbureau kan nemen wat je hebt en er een digitale marketingstrategie achter zetten, wat betekent dat je ervoor zorgt dat je SEO-inspanningen verbonden zijn met je inspanningen voor videocreatie, sociale media-inspanningen, inspanningen voor e-mailcampagnes, enzovoort, terwijl je ervoor zorgt dat je SEO-inspanningen geen negatieve invloed hebben op je inspanningen voor conversieoptimalisatie (CRO), het algemene gebruikerspad en de gebruikerservaring. Sommige SEO-bedrijven die zich specialiseren in SEO kunnen eigenlijk een nadelige invloed hebben op je algehele digitale marketing, omdat ze geen rekening houden met de impact van hun inspanningen op aspecten als gebruikerservaring, conversies en dergelijke – SEO moet niet in een silo opereren.
Zorg voor white hat SEO-praktijken
Een goed SEO-bedrijf zal zorgen voor white hat SEO-praktijken, dat wil zeggen de “goede” soorten praktijken die je SEO verbeteren, in plaats van schaden, wat “black hat” SEO-methoden kunnen doen. Een black hat SEO tactiek is bijvoorbeeld het verkrijgen van backlinks van spammy websites en directories die uiteindelijk je SEO en domein autoriteit score schaden.
Krijg toegang tot krachtige SEO tools en expertise
SEO bedrijven hebben over het algemeen toegang tot de allernieuwste SEO tools, die voor marketeers duur kunnen zijn of moeilijk te verantwoorden in hun budget. Wat meer is, het kan jaren duren om de kracht van deze tools, zoals SEMRush, Moz en Ahrefs, volledig te leren en te benutten, om nog maar te zwijgen van meer zakelijke SEO tools zoals seoClarity en BrightEdge.
SEO is ook een onderdeel van een grotere reeks diensten die digitale marketingbureaus aanbieden. Je krijgt niet alleen toegang tot SEO-expertise, maar ook tot expertise in aanverwante disciplines. Dit betekent dat wanneer je bedrijf SEO-diensten uitbesteedt aan een digitaal bureau, het toegang krijgt tot een heel team van digitale experts, tools en middelen om te helpen met je behoeften.
Optimaliseer je interne team
Burn-out is een echt probleem. Mensen overwerken en dwingen om herhaaldelijk ondergeschikte taken te doen kan en zal een emotionele en psychologische impact hebben op hun gemoedstoestand en productiviteit.
Na verloop van tijd kan SEO-werk in feite eentonig worden. Trefwoordonderzoek vereist lange uren doorkammen van stukken inhoud over hetzelfde onderwerp en het doorlopen van enorme lijsten met zinnen, het onderzoeken van hun zoekvolume en hoe ze presteren. Steeds weer opnieuw.
Als je een volledig team hebt dat dit werk doet, los je het probleem op door ze om de zoveel tijd te laten rouleren. Maar wat gebeurt er als het team klein is of slechts uit één persoon bestaat?
Als je je interne marketingteam dit soort werk bespaart door SEO-oplossingen uit te besteden, worden ze gelukkiger, en kun je ze aan andere taken toewijzen. Er zijn verschillende andere gebieden van digitale marketing die ook de aandacht van je team vragen. Door de vervelende eisen van SEO van hun bord te halen, zijn ze vrij om zich op die andere zaken te richten, waardoor het gebruik van je interne middelen verder wordt geoptimaliseerd.
Blijf op de hoogte van trends en tools
SEO vereist het gebruik van verschillende tools en inzicht in verschuivende trends. Google verandert zijn zoekalgoritme bijvoorbeeld ongeveer 500 keer per jaar. In de meeste gevallen zijn de veranderingen klein, maar toch belangrijk.
SEO-bureaus houden de veranderingen in de industrie en alle nieuwe beschikbare tools altijd bij. Ze moeten wel. Dit is hun brood en boter. Door uitbesteding krijgt je bedrijf toegang tot een voortdurend bijgewerkte bron van informatie.
Krijg een objectief perspectief
Het kan gemakkelijk zijn voor mensen die een bedrijfsshirt dragen om zich te verliezen in de passie voor het merk. Dat is geen slechte zaak, maar het kan tot enkele problemen leiden bij het objectief evalueren van het werk. Als je te dicht bij iets staat, wordt het herkennen van barsten en gebreken moeilijker.
Dit is waarschijnlijk een van de meest onderschatte voordelen van het uitbesteden van je SEO diensten aan een bureau: je krijgt mensen die zich inzetten voor oprechtheid. Iemand van je interne team kan ervoor kiezen of bewust niet in staat zijn om fouten in zijn werk waar te nemen omdat zijn baan ervan afhangt; terwijl bureaus onpartijdig moeten zijn en resultaten moeten boeken omdat hun reputatie op het spel staat.
Dit betekent dat je van objectieve derden grondige, efficiënte en gedetailleerde beoordelingen kunt krijgen van wat er aan de hand is.
Het uitbesteden van SEO diensten hoeft geen riskant voorstel of een wilde gok te zijn. Het kan een positief keerpunt zijn voor elk bedrijf, zolang ze de juiste tijd nemen om de beschikbare aanbieders te onderzoeken en te evalueren.
Weeg alle opties af, neem een weloverwogen beslissing, en zie hoe je kosten dalen en je resultaten stijgen.