Er is geen beste CMS voor SEO. Voor mij is een CMS een vehikel om van A naar B te komen. Ik heb praktijkervaring met vrijwel alle populaire CMS en ik heb alles aan kop kunnen krijgen in de zoekresultaten. Waaronder:
– WordPress
– Magento
– Umbraco
– Drupal
– Joomla!
– Ghost
– SaaS webshop systemen (Lightspeed, CCV, Shoptrader)
– CloudCanon
– Contentful
– Phoenix (van IMU)
– Custom/maatwerk oplossingen
Het is absoluut niet zo, deze mythe lijkt rond te waren, dat een bepaald systeem een SEO voordeel heeft of beter ligt bij Google. Met name krijg ik de vraag: moet ik op WordPress overstappen omdat ik gehoord heb dat dat beter is voor SEO? Dat is niet zo. Google is niet verliefd op WordPress.
Wel zal ik zeggen dat WordPress veel kwaliteiten heeft die SEO makkelijk maken om uit te voeren. Een CMS moet primair gebruiksvriendelijk zijn zodat je makkelijk kunt bereiken wat je voor ogen hebt qua structuur. En dat het eenvoudig is om nieuwe inhoud toe te voegen of bestaande inhoud aan te passen. Dat is het meest belangrijk. Daarbij, is WordPress zeer flexibel, dankzij de mogelijkheden om de website van een nieuw jasje te voorzien (een WordPress theme), en nieuwe functionaliteiten middels plugins. Kijk wel uit met die plugins dat je er niet te veel installeert, want dan wordt de website te traag, en dat waardeert Google zeker niet.
Ik heb een voorkeur filosofisch gezien voor open source systemen. WordPress is natuurlijk open source. En voor webwinkels is er Magento. Magento heb ik ook positieve ervaringen mee. Al is Magento wel complexer om op te zetten. Bij de meeste klanten die op Magento draaien hebben we de ondersteuning nodig van een webdesigner.
SaaS: ik ben er geen fan van. Naar mijn praktijkervaring zijn deze log. Bijvoorbeeld op moment van schrijven, voor alle grote SaaS webwinkel software oplossingen van Nederland, ik zal ze niet bij naam noemen. Maar het is onmogelijk om op correcte wijze hreflang tags aan te brengen. Toen ik dit aankaartte bij de support, werd dit gebagatelliseerd, onder het tapijt geschoven, en op een to do lijst voor nooit gezet. Zeer teleurstellend is mijn ervaring met SaaS platformen v.w.b. SEO vraagstukken verbeteren. Er is ook een webwinkel systeem, de redirect module die zij hebben was standaard 302 redirects. Op mijn aandringen hebben ze dat uiteindelijk wel aangepast. En ik ben wel meer technische problemen en beperkingen tegengekomen. De support handelt alleen wanneer er genoeg andere klanten klagen. Dit omdat zij een log schip zijn. En de kosten van de aanpassingen willen zij vermijden. Maar ik kan je vertellen, zonder hreflang tags, kun je vrijwel al je internationale ambities in de prullenbak gooien: het wordt een ramp. Met name tussen landen met dezelfde taal zoals België (Vlaanderen) en Nederland of Duits in Duitsland en Oostenrijk (.at). Ik heb catastrofes gezien.
Al met al, zou ik WordPress prefereren voor kleinere websites. En voor websites in de zakelijke dienstverlening. Magento zou ik prefereren v.w.b. webwinkels. Echter, kan ik ook prima uit de voeten met SaaS oplossingen of maatwerk website en webshop systemen. Aan het einde van de dag kunnen alle website systemen, zelfs verguisde CMS zoals Wix en Squarespace de eerste positie van de zoekresultaten behalen ceteris paribus (alle overige omstandigheden gelijke veronderstellend). Bij een CMS overstap komen vaak aanzienlijke kosten kijken. En ook veel van jouw tijd als ondernemer en van ondergetekende als SEO specialist. En tijd is ook geld. Een overstap zou ik dus over het algemeen afraden, tenzij er echt onoverkomelijke SEO obstakels zijn. Maar vaak kunnen we er wel omheen werken.