SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO is dus van origine een Engelstalige afkorting. Het omvat alle werkzaamheden die helpen om een website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Fonetisch spreken de meeste mensen het uit als ES-IE-OH, of SEE-OH. Hoe je het uitspreekt maakt natuurlijk niet uit, dat mag je zelf weten, maar correct Engels zou de eerste variant zijn. Helaas heeft het vakgebied en dus de naam SEO door de jaren heen een enigszins negatieve connotatie gekregen door vele spam van malafide aanbieders van ‘SEO diensten’. In normaal Nederlands is de volledige benaming voor dit zoekgebied zoekmachine optimalisatie. Experts en industrie insiders noemen het ook wel ‘Search’.
Veel mensen associëren SEO per definitie met Google. Dat is ook wel enigszins begrijpelijk omdat Google zo dominant is in ons leven hier in Nederland. Googelen is immers een werkwoord te vinden in het woordenboek. Kan niet gezegd worden van Bingen of DuckDuckGo’en.
Verder hoeft SEO zich niet uit te sluiten tot webpagina’s. Ook YouTube, en sociale media websites kennen een zoekfunctie waar voor geoptimaliseerd kan worden. Ook dit is dus SEO.
Moet ik aan SEO doen?
Dat ligt eraan. Indien jij een website hebt, of dat nou persoonlijk is of zakelijk, idealiter wil je dat deze goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google. Indien het meer een hobby website is, dan ga je natuurlijk niet betalen voor Google advertenties, dus dan is SEO het enige middel dat je eigenlijk hebt naast sociale media wellicht. Enfin, indien je er bij gebaat bent dat jouw website vindbaar is op het internet, dan zal er geen ontkomen zijn aan SEO.
Zelf doen of uitbesteden?
Hoewel er sprake is van jargon in de SEO industrie en SEO daardoor vaak lastiger lijkt dan het is, het is absoluut geen hogere wiskunde om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Dit kun je prima zelf. Er is tegenwoordig zoveel goede gratis en vrijblijvende informatie te vinden, middels blogartikelen, en ook podcasts en YouTube video’s dat je gemakkelijk op je eigen manier SEO kennis kunt bijspijkeren.
Indien je een ondernemer bent, en hier geen tijd of zin in hebt, dan is het uitbesteden aan SEO specialist een optie. Vrijwel alle (online) marketing bureaus in Nederland bieden eigenlijk wel SEO als dienst aan. Niet altijd even goed. Doe goed onderzoek naar de klantenbeoordelingen.
Verwachtingspatroon
Het is een cliché maar zeker waar: SEO is een marathon niet een sprint. Verwacht geen korte termijn spectaculaire resultaten. Dat geldt voor zowel zelf doen als uitbesteden. SEO duurt altijd wel even. Het kost tijd voor Google om je website te bezoeken, de veranderingen op te pikken, op waarde schatten en ten slotte de zoekresultaten aan te passen. Daar gaan maanden overheen, zeker als je website net begonnen is. Tenzij, je een website beheerd voor een grote bestaande bekende partij, voor Bol.com zal SEO relatief snel gaan. Als zij een nieuwe pagina aanmaken zal deze vrijwel direct in de top 3 komen van de zoekresultaten over het onderwerp waar de pagina over gaat. Als hobbyist of ZZP of MKB kun je dit niet verwachten. In sommigen gevallen wel, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, maar reken er niet op. Reken op een enigszins tergend, langzaam proces. Het beste doe je eraan, om te focussen op het proces, niet de resultaten, hoe counter intuïtief dat ook is. Schrijf de best mogelijke inhoud over jouw hobby of vakgebied. En tracht te netwerken met andere belangrijke spelers in jouw industrie. Dat is in een notendop SEO. Dit zijn zaken die sowieso een positieve invloed hebben op je online zichtbaarheid en aanwezigheid, SEO buiten beweging latend. De zoekmachine(s) zullen volgen.