SEO is een vak met synergie met vele andere specialismes, waaronder met name webdesign. Voor veel ZZP en MKB ondernemingen is SEO, dus organisch zoekverkeer uit Google onontbeerlijk. Veel kleinere tot middelgrote ondernemingen zouden op de fles gaan zonder deze in principe gratis bron van verkeer. En laten we wel wezen, Google speelt zo een centrale rol in ons leven. Denk aan alle Google diensten die we gebruiken, YouTube, Gmail, Gdrive, noem het maar op. Googelen is zelfs een officieel Nederlands werkwoord. Het is dus zaak dat je website in goede aarde valt bij de zoekmachine gigant. Je wilt voordat je al aan de slag gaat met het invullen en uitbreiden van je website, dat er een SEO vriendelijk fundament staat. Dat begint bij het webdesign en de web development. Net zoals dat je je droom huis niet wilt bouwen op een krakkemikkig fundament, zo wil je niet je inhoud of aanbod producten en diensten tentoon brengen aan de wereld vanuit een achterhaalde website.

In de artikel wil ik een aantal belangrijke aandachtspunten uitgebreid gaan behandelen die van belang zijn omtrent website en webshop ontwikkeling m.b.t. organische zoekmachine vindbaarheid.

Enfin, er zijn globaal twee keuzes te maken wat betreft een website systeem. Open source en SaaS.

Website en webwinkel verhuur platformen (SaaS software): ben ik als SEO specialist zijnde over het algemeen tegen. Waarom? Ik ervaar deze systemen als beperkend, en de support laat vaak te wensen over, en denkt niet mee wat betreft SEO wensen. In principe alle SaaS platformen, ook hier in Nederland. Ik zal geen namen noemen. Beweren allemaal dat ze zo SEO vriendelijk zouden zijn. Maar ik als doorgewinterde SEO consultant kan zeggen uit praktijkervaring dat dat best wel tegenvalt. Wanneer je dan de support op de hoogte hiervan brengt, worden zaken gebagatelliseerd, onder het tapijt geschoven of op een to do lijst gezet voor de oneindigheid. Ik ben dus op zijn zachtst gezegd geen fan van dit soort oplossingen. Een goed voorbeeld ervan zijn hreflang tags. Ik wil je niet vervelen met de technische details maar dit is een bepaalde code die helpt om Google te laten begrijpen de internationale doelgroepen van jouw website(s). Het laken van propere implementatie hreflang tags zal leiden tot desastreuze resultaten. Bijvoorbeeld, de Belgische tak van de website is totaal onvindbaar in Google.be of andersom de versie bedoeld voor Nederland kan niet gevonden worden in Google.nl. Er zijn hele grote webwinkel platformen die je ongetwijfeld kent. Nogmaals ik ga geen namen noemen. Ik heb geen zin in ruzie. Maar zij ondersteunen hreflang tags niet en hebben ook geen concrete plannen om dat te gaan doen. Ik begrijp het enigszins, hreflang tags zijn zeer complex te implementeren op de juiste wijze. Vele SEO specialisten worden ’s nachts badend in het zweet wakker ervan. Het zal dus veel manuren kosten, lees kost veel budget. En die kosten hebben de SaaS CMS er gewoon niet voor over. Een zakelijk beslissing dus. Prima. Maar als afnemer van zo een platform kun je je internationale ambities vrijwel linea recta de prullenbak in gooien.

Ook heb ik bij bekende Nederlandse SaaS platformen grove fouten en onvolmaaktheden kunnen ontdekken zoals onder meer:

– Laken van zelf refererende canonical tags
– Redirect module geeft standaard 302 (tijdelijk) i.p.v. 301 redirect
– Trage laadtijden (door inefficiënt design)
– Beperkingen in personalisatie meta data
– Laken van een noindex tag mogelijkheid (geen grap!)
– Ontbreken van NoFollow optie voor links (je verzint het niet…)

Om al die redenen zou ik persoonlijk eigenlijk vrijwel altijd de keuze maken voor een open source oplossing.

Bijvoorbeeld WordPress voor zakelijke dienstverlening websites of andere relatief kleine en simpele websites. Anderzijds kunnen Drupal en Joomla! (ja deze merknaam schrijf je met een uitroepteken) overwogen worden.

Magento lijkt toch wel de standaard te zijn vandaag de dag voor de grotere webwinkels. Of anderzijds Prestashop. Of simpelweg een custom oplossing gemaakt door een ervaren betrouwbare doorgewinterde webdesigner.

Vereisten webdesign voor SEO vandaag de dag

Laten we beginnen met het esthetische aspect. Het oog wil immers ook wat. Het is wellicht anekdotisch maar sites die eruitzien alsof ze uit de jaren 90 of vroege jaren 00 komen, die kom je zelden hoog tegen in de zoekresultaten van Google. Google is nog niet zo ver dat zij kan ‘zien’. Zij gebruikt het gedrag van de gebruikers als zijnde haar ogen. De meeste gebruikers wanneer zij op een website landen die er aftands of achterhaald uitziet zullen vrijwel per direct op de ‘terugknop’ van de browser drukken. Google kan dit soort wat ik noem gebruikersmetrieken meten. En SEO specialisten vermoeden al een tijdje dat dit soort statistieken een steeds grotere rol zijn gaan spelen v.w.b. het samenstellen van de rangschikkingen. Je wilt dus een webdesign dat er strak en modern uitziet.

Wat ook meespeelt qua gebruikerssignalen is UX en UI. Website bezoekers moeten overzicht ervaren en het gebruiksgemak moet hoog zijn. Alles moet makkelijk voor ze zijn, te vinden waar zij naar op zoek zijn. Het moet een plezante ervaring zijn. Snel en efficiënt. Goed webdesign waar echt over nagedacht is, is essentieel hiervoor. Dit zal direct geen impact hebben op de SEO performance op de korte termijn. Maar over tijd zal dit zeker door gaan sijpelen in de gebruikersmetrieken. En zodoende, wanneer dit in orde is, creëer je een competitive advantage op je concurrenten die vrijwel niet te kopiëren is.

Daarbij komt dan laadtijd. Sowieso is dit al een rangschikking factor voor Google (bron). Dus het heeft een directe weging in het zoekalgoritme.

Websites moeten ook mobielvriendelijk zijn. De website moet goed bruikbaar zijn voor websites bezoekers die de website bezoeken op een smartphone of tablet. Wat vaak misgaat, waar Google Search Console melding van maakt zijn bijvoorbeeld:

– Knoppen zitten te dicht bij elkaar. Zeer irritant, je drukt al snel met je vinger op de verkeerde knop.
– Tekst die lastig te lezen is voor het menselijk oog omdat zeer klein vertoond
– De webpagina’s zijn qua omvang breder dan het scherm, waardoor horizontaal scrollen nodig is

Eigenlijk moeten websites vandaag de dag gewoon altijd mobile responsive zijn. Vraag hier een website ontwikkelaar naar of ze dit kunnen garanderen.

Qua URL structuur wil je schone URL’s zien. Dus niet URL’s met vage codes zoals MariekesBabymode.nl/c-9ed56f67df8dfdf. Maar, MariekesBabymode.nl/baby-shirtjes.

Niet belangrijk voor SEO maar wel voor kosten management in het algemeen en dus ROI. Idealiter is de back office van het website systeem dat voor je opgezet wordt, eenvoudig te begrijpen voor een leek. De meeste website leken kunnen in principe prima overweg met Magento en WordPress, zeker met enige oefening. En er is genoeg training materiaal voor handen o.a. op YouTube.

Bij deze wil ik een lijstje delen van website en ook webwinkel makers waar ik in mijn loopbaan als freelance SEO specialist mee in aanraking ben gekomen en die ik kan aanbevelen, mocht je op zoek zijn naar een website of webshop ontwikkelaar:

NaamURLLocatie
Nowweb.nlNowweb.nl Nieuw-Vennep (NL)
H1H1 Rotterdam (NL)
Studio ProjectieProjectie Leiden (NL)
Van Herk Business PromotionsVHBP Kapelle (NL)
Joomill (Joomla Expert)Joomill Waalwijk (NL)
wjwebdesignwjwebdesign Arnhem (NL)
Website DesignerWebsite Designer Schoten (BE)
IMAXXWebsite laten makenAntwerpen (BE)
Meij WebDesignMeij WebDesignDelft (NL)
2apps2appsRidderkerk (NL)
G-zienwebsite laten makenOostrozebeke (BE)

Deze partijen maken websites die snelle laadtijden kennen, mobielvriendelijk zijn, fraai voor het oog, en niet onbelangrijk kennen uitstekende service en uitmuntende prijs kwaliteit verhouding. Ik vermeld er specifiek de vestigingsplaats bij, omdat ik merk dat voor veel ondernemers die beginnen aan het ontwikkelen van een ‘online presence’ dit toch wel belangrijk vinden om die persoon te kunnen ontmoeten. Maar in principe maakt het niet echt uit natuurlijk, er zijn zelfs webdesigners die een gedeelte van het jaar vanuit het buitenland werken als digitale nomade zijnde.