Wanneer we praten over SEO, denken we vaak aan het gebruik van zoekwoorden, metatags, en een kwalitatieve en relevante inhoud op een website. Maar om een goede SEO-ranking te krijgen, moet je met meerdere factoren rekening houden. De gebruiksvriendelijkheid van een website is cruciaal voor een goede ranking, waardoor het DESIGN van je website en de manier waarop bezoekers ermee omgaan rechtstreeks invloed heeft op de rangschikking van je site in de zoekresultaten.
In dit artikel bekijken we welke elementen een directe impact kunnen hebben op de SEO-ranking van een website, en geven we enkele tips over wat je kunt doen om je website te verbeteren of waar je op moet letten wanneer je kiest voor een website laten maken.
Inhoudsopgave
Website structuur
Een website waarop het gemakkelijk is om te navigeren, scoort goed bij gebruikers. Daarom is het van belang dat bezoekers eenvoudig de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als bezoekers niet gemakkelijk kunnen vinden waar ze voor gekomen waren, haken ze af en loop je inkomsten mis. Om te zorgen voor een goede structuur, is het goed om eerst in kaart te brengen wat je precies op je website wilt zetten. Geef elk onderwerp een logische plaats, en werk eventueel met deelgroepen of rubrieken als het aantal thema’s te groot wordt.
Hou het hoofdmenu eenvoudig en beperk het aantal items in het menu, zodat bezoekers niet te lang moeten zoeken naar de juiste pagina. Dit menu moet ook vanaf elke pagina op je website beschikbaar zijn en gemakkelijk toegankelijk blijven, bijvoorbeeld door het vast te hangen aan de top van de pagina. In het menu gebruik je ook het best gewone termen waarmee de bezoekers bekend zijn, en geen technische of ingewikkelde woorden.
Ook het toevoegen van een zoekfunctie is aan te raden, zodat bezoekers snel de juiste informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek waren. Zorg ervoor dat de URL’s voor elke webpagina duidelijk, beknopt en beschrijvend zijn. Wanneer bezoekers een URL zien, moeten ze eigenlijk al kunnen raden op welke pagina ze terecht gaan komen. Een duidelijke navigatie met eenvoudige URL’s is dus erg belangrijk.
Uitstraling en leesbaarheid
Wanneer bezoekers op een website terecht komen, is het eerste wat ze te zien krijgen natuurlijk het uiterlijk van je website. De informatie die op je website staat, krijgen bezoekers pas te zien wanneer ze langer op je website blijven en doorheen de pagina’s navigeren. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen eerst kijken naar hoe een website eruitziet, en dat ze dit belangrijker vinden dan de eigenlijke inhoud van de website. Dit is niet zo verwonderlijk. We kijken allemaal liever naar iets dat er leuk uitziet, dan naar iets dat lelijk is.
Een mooi ontworpen website met een goede leesbaarheid nodigt je bezoekers uit om langer te blijven en meerdere pagina’s te bezoeken. Een lelijke of saaie website schrikt bezoekers eerder af. Zorg dus voor een ontwerp dat uitnodigend overkomt en een goede leesbaarheid heeft. Kies geen donkere achtergrondkleuren, maar ga voor een witte achtergrond. Gebruik een groot lettertype dat gemakkelijker te lezen is. Veel mensen geven de voorkeur aan een schreefloos lettertype. De tekst kan je opsplitsen met titels, afbeeldingen, infographics of video’s die relevant zijn, zodat de gebruiker niet gewoon een ellenlange tekst te lezen krijgt. Hoe interessanter de pagina, hoe langer de bezoeker op je website zal blijven en zal doorklikken naar andere pagina’s.
Paginasnelheid
Het ligt misschien voor de hand, maar het wordt steeds belangrijker dat een website snel laadt en geen foutmeldingen geeft. Een mooie website die traag laadt, biedt namelijk geen goede gebruikservaring aan je bezoekers. Zelfs een vertraging van enkele seconden in laadtijd kan er al voor zorgen dat gebruikers afhaken en ergens anders heen gaan. Je bezoekers zullen dit zien als een slechte ervaring, waardoor je SEO-ranking ook negatief beïnvloedt kan worden.
Het design van je website moet dus snel laden om de gebruikers op je site te houden en je ranking zo een boost te geven. Zo gebruik je beter geen pop-ups en advertenties, en ook het gebruik van afbeeldingen en video’s moet je beperken zodat pagina’s sneller laden. Afbeeldingen kan je het best comprimeren zodat ze niet te groot zijn. En verwijder overbodige plug-ins zodat de laadtijd sterk verbeterd wordt.
Mobiel-vriendelijke website
Google bekijkt de mobiele versie van je website en de inhoud ervan om deze te indexeren en te rangschikken. Als je website dus niet mobiel-vriendelijk is en gemakkelijk toegankelijk is op een smartphone, dan zal dit een negatieve invloed hebben op je SEO-ranking. Mobiele websites doen het meestal ook beter dan websites die niet werken op een smartphone, dus het is zeker de moeite waard om ervoor te zorgen dat je website er zowel op een computer als een mobiel toestel perfect uitziet en ook juist functioneert.
Bij het ontwerpen van de website hou je dus best al meteen rekening met het feit dat het ontwerp niet alleen moet werken op een laptop of computer, maar ook op mobiele toestellen. Waar vroeger websites eerst ontworpen werden voor computers en dan opnieuw werden ontworpen voor mobiel gebruik, kan je nu beter eerst het ontwerp voor mobiele toestellen creëren en vervolgens het ontwerp aanpassen voor gebruik op laptops en computers.
Conclusie
Het ontwerp van een website beïnvloedt niet alleen de gebruikerservaring, het heeft ook invloed op de rangschikking die je krijgt in zoekmachines. Een mooi en duidelijk website ontwerp zoals dat van Chucks Webdesign zal een betere score krijgen, waardoor je site sneller gevonden zal worden door bezoekers en je zo een veel breder publiek kan bereiken.