Tijdens het onboarding proces van nieuwe klanten die een website hebben op WordPress komt het vrijwel altijd weer ter sprake: is het noodzakelijk dat alle bolletjes in de Yoast SEO WordPress plugin groen oplichten?
Iets waar je als SEO specialist wel eens je haren van uit je hoofd wilt trekken…
Groene bolletjes in Yoast: de heilige graal van SEO?
Laten we gelijk even met de deur in huis vallen: NEE!
Ik spreek uit ervaring. Ik heb blogartikelen gelanceerd die overal vuurrood oplichten en alsnog als een tierelier scoren in Google. En vice versa, alle best practices zijn volgens het boekje netjes gevolgd, en het artikel komt totaal niet van de grond.
De groene bolletjes, en met name de leesbaarheid score zeggen helemaal niets, zijn flauwekul en leiden tot vele uren bezigheidstherapie.
Jij als ondernemer kunt je beter bezig houden met je werk. En jouw online marketing partner, die heeft eveneens betere dingen te doen. Als jij budget te veel hebt, dan kun je je SEO specialist alles groen doen laten oplichten. Maar verwacht er geen grote verbetering in, in SEO performance. Dit zijn factureerbare uren, voor activiteiten die waarschijnlijk geen zoden aan de dijk gaan zetten. Kun je ook wel bezigheidstherapie noemen. Dit wil ik jullie voorkomen. Laten we ons bezig houden met zinvolle zaken zoals hoogwaardige content schrijven en linkprofiel (autoriteit) ontwikkeling. Dat zijn de twee onderdelen van SEO die sinds het begin der tijden al fundament zijn van online zichtbaarheid en dat altijd zullen blijven.
Waar wel op letten bij Yoast?
De limieten van de title (tag) en de meta description dienen wel in acht genomen te worden idealiter. Ga je hier overheen, geen man overboord. Maar dan worden je titels en beschrijvingen in de zoekresultaten afgekapt. Dit ziet er enigszins slordig uit. En kan daarmee leiden tot verminderde doorklik (CTR).
De title tag limiet op moment van schrijven is ca. 60 karakters spaties inbegrepen. Om veilig te zijn kun je 55 hanteren. De meta beschrijving ca. 155, en als veiligheidsmarge kun je 150 aanhouden. Het fijne aan de Yoast plugin is dat je direct ziet of je meta data te kort of te lang is. Je kunt dit zelf ook wel handmatig in Microsoft Word bijv. maar voor velen zal dit ‘gedoe’ zijn.