Het is zaak dat wanneer zoekers jouw bedrijfsnaam of eigen naam googelen, dat er een positief beeld is of tenminste neutraal.
Je wilt geen tendentieuze berichten zien of artikelen omtrent rechtszaken of negatieve klantenervaringen of simpelweg persoonlijke informatie die niet relevant is tot je bedrijf.
Als je zoekt op mijn bedrijfsnaam ‘SEOgeek’ of mijn eigen naam ‘Romano Groenewoud’ dan zal je zien dat dit een rijkelijke gevulde zoekresultaten pagina is met eigenlijk alleen maar positieve of neutrale berichtgeving. Dat is niet vanzelf zomaar gekomen natuurlijk, daar zit een strategie achter en daar heb ik bewust aan gewerkt, door bijvoorbeeld, vakliteratuur te publiceren en mijzelf te profileren op een positieve wijze, dat waarde toevoegt aan het internet. Door bijvoorbeeld kosteloos en vrijblijvend kennis te delen omtrent mijn expertises, dit zijn SEO en locatie onafhankelijk werken als zijnde digitale nomade. Zo doende heeft mijn onderneming media aandacht gekregen wat natuurlijk helpt. Klanten behandel ik natuurlijk als koning, dus er zijn ook louter positieve beoordelingen. En Google heeft dit allemaal opgepikt, dit voetspoor van positieve bijdrages aan het web.
Hieronder wat screenshots van belangrijke elementen van een goede zoekresultaten reputatie:
– Knowledge Graph (het vak rechts, Google noemt het een ‘kennisvenster’) & auteursprofiel Frankwatching in reguliere zoekresultaten
Je zou wellicht kunnen zeggen dat mijn kapsel op die afbeelding die Google gepakt heeft niet goed doet voor mijn reputatie 😉
Daar heb je overigens geen invloed op, welke profiel foto Google meest prominent toont…
– Klantenbeoordelingen
Uiteraard, als ik dit voor mijzelf kan doen, kan ik jullie ook helpen om eenzelfde te bereiken. Of in ieder geval de zoekmachine resultaten reputatie te optimaliseren.
Idealiter doen we dit preventief. Dus voordat er reden toe is. Indien er negatieve berichtgeving bevindt op de eerste pagina van de zoekresultaten voor zoekopdrachten naar jouw bedrijfsnaam of eigen naam, dan kunnen we hier alsnog aan werken. Om in ieder geval positieve zaken aan het licht brengen, en zodoende hopelijk op termijn de minder leuke of onjuiste berichten naar beneden naar de tweede pagina te drukken van de zoekresultaten.
Wat we niet doen:
– Nep positieve klantenbeoordelingen schrijven. Ethisch gezien wil ik daar sowieso niet aan meewerken. Begrijp ook goed als jij je klanten als stront behandeld, daar ik kan ik voor de rest niets aan doen, dat kan en wil ik niet verbloemen.
– Spam. Alleen zinvolle positieve SEO en zoekmachine reputatiemanagement werkzaamheden die ook daadwerkelijk waarde toevoegen voor jouw doelgroep en het internet in het algemeen.
– Negatieve SEO. Dus bepaalde websites en pagina’s naar beneden trachten te halen door spam links er naar te laten verwijzen. Dit werkt sowieso vandaag de dag niet meer. En ook qua ethiek kan ik hier niet achterstaan. Ook al werkt het niet, het is alsnog niet leuk wanneer een derde partij allerlei spam links op jouw website richt, dat kun je vergelijken bijv. met de ramen van een stenen winkel van een concurrent onder kalken. Dat voorbeeld is natuurlijk illegaal, spam links maken op het internet is niet verboden volgens de Nederlandse wet. Maar goed, ik voel me daar alsnog niet goed bij, en het werkt dus gewoon niet, dus zinloos, dat gaan we absoluut niet doen.
Kortom, het doel is om te focussen op positieve zaken, om waarde bij te dragen en zodoende op medium – lange termijn een zoekresultaten pagina neer te zetten waar jullie als organisatie met recht trots op kunnen zijn.