Je bent een website begonnen of er is een bedrijfswebsite gemaakt voor onderneming. De website ziet er mooi uit, maar tot dusver is er nog maar bitter weinig bezoek vanuit de zoekresultaten van Google en dus wil je dit verbeteren.
Welnu, er is een heel vakgebied en industrie die zich louter met dit vraagstuk bezig houdt. De meest gangbare naam voor zoekresultaten Google verbeteren is: SEO. Dat is een Engelse afkorting en staat voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands is dit: zoekmachine optimalisatie. Om gevonden te worden door zoekmachines, is dus eerst de nodige zoekmachine optimalisatie benodigd.
Tenzij je bedrijf Apple is, zal bij het lanceren van de bedrijfswebsite, niet ineens hordes bezoekers binnenkomen. Dat gaat helaas niet vanzelf bij de meeste Nederlandse ZZP en MKB.
Er komen meerdere facetten kijken bij gevonden worden binnen zoekmachines zoals Google en Microsoft Bing. Allereerst, dient de techniek van de website in orde te zijn. De website moet voldoen aan HTML standaarden zoals die van W3C. De website dient goed te werken, d.w.z. geen foutmeldingen. Maar denk ook aan de laadtijd. Dit alles slaat terug op de gebruiksvriendelijkheid. Is het een fijne website in gebruik voor jouw doelgroep? Google wilt dat al haar gebruikers een fijne ervaring hebben in het gebruik van de zoekmachine. Dit is alleen mogelijk, wanneer de websites die Google bovenaan de zoekresultaten toont, soepel werken. Wanneer Google een website die een slechte gebruikerservaring hoog plaatst in de rangschikking, dan reflecteert dat negatief op Google. Waarom staat deze website zo hoog in de Google zoekresultaten vraagt de zoeker zich dan af.
Zoekmachines besteden veel aandacht aan tekst. Een website zonder tekst, bijv. met alleen maar afbeeldingen zal dan ook geen hoge ogen gooien in de zoekmachineresultaten. Zoekmachines zoals Google worden steeds slimmer, maar zijn in principe blind. Zij kunnen niet een website ‘zien’ en visueel beoordelen zoals een mens dat kan. De zoekmachine haalt het merendeel van haar begrip en beeldvorming van de website uit de tekst die te lezen is.
Verder kijken zoekmachines ook naar de reputatie van de website in kwestie op het web. Refereren andere websites in het vakgebied naar jouw website? Een voor zoekmachines waardevolle referentie is specifiek een zgn. hyperlink. De meeste mensen zijn wel bekend met de blauw onderlijnde tekst link. Zo een link zegt als het ware “Google, voor dit onderwerp, beveel ik deze website aan”. Google pikt deze hint op, en zal een hogere achting hebben van de webpagina waarnaar verwezen wordt. Ook dit aspect van gevonden worden op Google is een vakgebied op zich dat vaak aangeduid wordt als “linkbuilding”. D.w.z. promoten van links van jouw website op andere websites.
SEO is in principe een constant proces: je website kan altijd beter m.b.t. de vindbaarheid in de zoekmachineresultaten. De website kan altijd nog sneller, nog gebruiksvriendelijker en op nog meer relevante websites vermeld worden ter promotie.
Als zoeker zijnde ben je allicht hier niet bewust van, maar doorgaans komt een website niet ‘zomaar’ hoog in de zoekresultaten van Google.