Ben je net een nieuw bedrijf gestart of heb je een idee voor een nieuwe onderneming? Maar nog niet zeker hoe je deze zou moeten noemen. Of anderzijds heb je al een bestaande onderneming en website die al een tijdje meegaat, maar vraag je je af of je wel de juiste zoekwoorden gebruikt in de inhoud en instellingen van je website. Of je hebt inspiratie nodig voor toekomstige blogartikelen.
In al die gevallen is een zoekwoorden onderzoek van groot belang.

Maar hoe vlieg je dat aan als leek? SEO tools zien er vaak overweldigend en intimiderend uit. Om over de kosten maar te zwijgen. Ikzelf maak gebruik van de twee beste SEO zoektermen onderzoek tools beschikbaar op de markt: SEMrush en Ahrefs. Beide kosten tezamen ongeveer 200 Euro per maand abonnement kosten. Een derde tool in mijn arsenaal is wel kosteloos. Dat is Google Search Console. Maar ik merk dat deze bij veel website bezitters nog niet helemaal ingeburgerd is. Men is wel bekend met Google Analytics, maar niet met Search Console. Het punt is juist dat er in Google Analytics vandaag de dag vrijwel geen waardevolle keyword data te vinden is. Die kun je juist vinden in Google Search Console. Maar dan moet deze wel geïnstalleerd zijn. Google Search Console begint namelijk pas data te verzamelen vanaf het moment dat je installeert.

SEO woorden keyword onderzoek uitbesteden aan SEOgeek

Waarom zou je zoektermen onderzoek uitbesteden aan ondergetekende?

Allereerst maak ik dus gebruik van drie databronnen: Ahrefs, SEMrush en Google Search Console. Welnu eigenlijk vier, want ook Google zelf kun je soms prima benutten. Type eens half iets in, in de Google zoekbalk, en je ziet suggesties. Dat heet in jargon de autosuggest functie. Ook die benut ik. Google zelf is dus eigenlijk ook een keyword research ‘tool’.

Maar zoals het gezegde gaat: a fool with a tool is still a fool. Dit is niet oneerbiedig, hooghartig of pedant bedoeld. Maar iedereen heeft zijn eigen kracht. Ik als SEO nerd, dag in, dag uit, ben in de weer met deze tools. Ik ken ze van binnen en van buiten. Ik heb een analytische geest. Ik eet, adem, slaap SEO zoekwoorden data.

Ik vertaal alles in Jip en Janneke taal. Ik transformeer de brei aan data naar concrete actiepunten waar jij de komende maanden mee verder kan.

Ik lever zoals je wilt, in een Excel sheet, in een Word bestand, in PDF of gewoon concreet en beknopt in e-mail de actiepunten.

Dit alles voor een scherpe prijs. Het tarief voor een eenmalig zoekwoorden onderzoek (buiten een doorlopend abonnement) is 45 Euro per uur. Je brieft mij, en ik geef je vooraf een inschatting van het aantal uren dat het gaat duren om tot bevredigende output te komen. Geen verrassingen achteraf. Een intensief zoekwoorden onderzoek duurt ongeveer 2 – maximaal 4 uur.

De exacte aantal uren hangt helemaal van de situatie af.

– In wat voor thema/industrie/markt/vakgebied ben je actief?
– Kun je mij enige input leveren, welke termen hield je zelf al in de gaten?
– Kun je directe concurrenten noemen?
– Zijn jullie ook internationaal actief? Geen probleem voor mij om tevens zoekwoorden onderzoek in Duits, Frans, Spaans en Engels te verzorgen.

Of voor specifieke geografische regio’s zoals Vlaanderen bijvoorbeeld. Een voorbeeld van een praktisch zoekwoorden onderzoek inzicht dat ik kan delen omtrent Vlaanderen is bijv. de term ‘kleedjes’. Hier in Nederland denken we dan meer aan een vloerkleed. Maar in Vlaanderen is dit ook een veelgebruikte zoekopdracht voor wat wij in Nederland exclusief jurkjes noemen. Zodoende heeft het voor Vlaamse webpagina’s zeker nut om de term ‘kleedje(s)’ te laten vallen. Een andere term die veel meer in Vlaanderen gebruikt wordt dan in Nederland is vermageren. Wij Nederlanders hebben het dan eerder over afslanken of afvallen.

Zoekopdrachten zijn meer dan slechts SEO woorden. Er zit ook een intentie achter. Een bepaalde woorden hebben connotaties. Neem nu het woord ‘billig’ in het Duits. Voor de Duitsers heeft dit een negatieve connotatie. Ja, goedkoop, maar lage kwaliteit, snel stuk, enzovoort. Goedkoop heeft voor ons Hollanders ook wel die associatie. Dat is wellicht niet hoe jij jouw onderneming wilt profileren t.o.v. onze oosterburen. Een betere keuze zou zijn ‘günstig’. Zoals we in het Nederlands hebben voordelig of simpelweg gunstige prijs. En in website teksten en SEO instellingen meer nadruk leggen op prijs-kwaliteit verhouding, een aantrekkelijke deal. Kan ik niet gewoon alles door Google Translate halen? Ook daar kun je mee in de mist gaan op zoektermen vlak. Neem nu het Frans. De meeste zoekvolume voor voordelige producten en diensten, dan zie je vaak ‘pas cher’. Bijvoorbeeld voetbal shirts, maillot de foot pas cher. In het Nederlands zouden wij zo nooit zoeken ‘voetbalshirts niet duur’ betekent dit letterlijk. Niemand zoekt zo in Holland. Het is dus belangrijk om zoekvolumes in acht te nemen en niet 1-op-1 te vertalen want zo kun je veel zoekverkeer mislopen.

Het zoekwoorden onderzoek wordt binnen een week opgeleverd. Ik merk vaak bij aanvragen dat dit van belang is. Er is een deadline komende of je hebt simpelweg niets te doen op het moment. Ik begrijp het. En om die reden hebben keyword research opdrachten prioriteit bij ondergetekende.