In de wereld van zoekmachine optimalisatie zijn we continue bezig met het zo goed mogelijk vindbaar maken van websites. Google houdt rekening met honderden factoren waarmee ze bepalen hoe hoog websites staan in de zoekresultaten. Zoekmachine-optimalisatiespecialisten proberen zo goed mogelijk aan deze factoren te voldoen, om zo de best mogelijke positie voor een website te behalen en behouden. Echter, er is ook een keerzijde van de medaille: sommige van deze factoren kunnen ook tegen je gebruikt worden door derden.

Deze praktijken staan ook wel bekend als negatieve SEO, dit is eigenlijk niets meer dan het manipuleren van het zoekalgoritme van Google.

In sommige kringen zijn heuse oorlogen gaande op het internet. Concurrenten maken elkaars leven zo zuur mogelijk door middel van negatieve SEO-tactieken. Ze doen er alles aan om op die manier de concurrent van de bovenste Google positie af te stoten. Noem het laf, onsportief of onethisch; feit is dat deze tactieken anno 2016 nog steeds mogelijk zijn en sommigen gaan over lijken om hun doelen te bereiken.

Wat zijn de bekendste tactieken en hoe voorkom je dat je hier het slachtoffer van wordt?

Inhoudsopgave

Een website bestoken met spamlinks

De bekendste negatieve SEO-tactiek is het doelwit bestoken met spamlinks zodat deze een Google sanctie ontvangt. Vandaag de dag kan het niet vaak genoeg benadrukt worden: een gezonde, eerlijke linkbuilding strategie is een van de belangrijkste aspecten van zoekmachine-optimalisatie. Google is op zoek naar kwaliteit en het hebben van goede links is daar een wezenlijk onderdeel van. Echter kan ook een kwaadwillend persoon links naar jouw website op het internet te zetten, en deze links zijn vaak iets minder wenselijk om te hebben.

Er zijn zelfs partijen die negatieve SEO-diensten online aanbieden. Geef de website van het doelwit door, maak wat geld over (vaak slechts een paar dollar) en het wordt voor je geregeld. Zo kun je bijvoorbeeld duizenden spamlinks naar de website van je concurrent overal op het internet verspreiden. Als de getroffen website hier niets aan doet, dan zal er automatisch een Google sanctie volgen.

DDoS aanvallen om rankings negatief te beïnvloeden

Om de haverklap komt het in het nieuws: de website van een bedrijf ligt urenlang, of in een slechter geval zelfs dagenlang, plat vanwege een DDoS aanval. DDoS, een afkorting voor ‘Distributed Denial-of-Service’, is een aanval op een website waarbij de website enorm vaak geladen wordt. Op een gegeven moment kan de server het niet meer aan en is de website onbereikbaar voor het zoekende publiek.

Het is bekend dat onbereikbare websites en pagina’s een zeer slechte invloed hebben op de vindbaarheid van de website binnen Google. Het doel van een DDoS-aanval kan dus ook zijn om andermans ranking negatief te beïnvloeden.

Andermans reputatie beschadigen

Het heeft geen directe invloed op rankings, maar kan vooral op de lange termijn wel degelijk zeer negatieve gevolgen hebben: reputatieschade. Het is mogelijk om iemands reputatie dusdanig te beschadigen dat de website hier op termijn onder gaat lijden.

Enkele voorbeelden van het bewust beschadigen van reputatie:

  • Contact opnemen met Google en aangeven dat de website aan verdachte praktijken doet; vaak een verzonnen verhaal
  • Slechte reviews plaatsen op zo veel mogelijk plekken; social media, review websites, forums, enzovoorts
  • Negatieve reacties plaatsen op de website zelf

Goede backlinks laten verwijderen

Als een website met een hoge autoriteit en kwaliteit een link plaatst naar jouw website, dan helpt dat enorm met jouw eigen rankings. Dit is een van de belangrijkste manieren voor Google om te bepalen dat jouw website kwalitatief goed is. Het is daarom uitermate belangrijk om goede backlinks te koesteren en te behouden.

Wanneer het voorkomt dat er ineens verschillende goede backlinks naar je site zonder aanwijsbare redenen weggehaald worden, dan kun je wel eens te maken hebben met identiteitsfraude. Er zijn mensen die zich voordoen als de eigenaar van jouw website, contact opnemen met de website waar de backlink op staat, en vragen om deze te verwijderen.

Een andere manier waarop dit gebeurt is door jou in een negatief daglicht te zetten bij de backlink-eigenaar, zodat deze de link verwijdert.

Anonieme kwaadwillende SEO

Content dupliceren

Als je ineens veel van jouw content op andere plekken op internet tegenkomt dan heb je te maken met gedupliceerde content. Het elders publiceren van andermans content zorgt ervoor dat Google moet kiezen welke van de twee pagina’s het hoogst gaat eindigen. Vaak zal dit nog steeds jouw website zijn, maar dit is niet in alle gevallen zo. Als een kwaadwillende het voor elkaar krijgt om jouw content op een website te plaatsen met veel autoriteit, dan kan dit wel eens een negatieve impact hebben op jouw ranking.

Bescherm jezelf tegen malafide praktijken

Gelukkig komen deze negatieve SEO praktijken niet vaak voor, en al helemaal niet als het om kleinere bedrijven en websites gaat. Echter geldt: als je groter wordt, ga je een bedreiging vormen voor meer en meer andere websites en concurrenten. Je hoeft maar net de verkeerde tegen te komen die besluit om jou klein te krijgen met deze tactieken. Het kan daarom geen kwaad om in ieder geval op de hoogte te zijn van dit fenomeen.

Beveiliging website reputatie

Als iemand het eenmaal op je gemunt heeft dan kun je helaas vrij weinig doen om de praktijken te stoppen. Echter zijn er wel een aantal manieren om jezelf zo goed mogelijk te beschermen.

  • Controleer regelmatig je linkprofiel. Een plotselinge scherpe toename van het aantal backlinks lijkt positief, maar is het zelden; je hebt te maken met spam. Gebruik de Disavow Tool van Google om afstand te nemen van de spamlinks.
  • Overweeg een ‘altijd online’ dienst om jezelf te beschermen tegen een DDoS-aanval.
  • Blijf te allen tijde professioneel, vriendelijk en goed bereikbaar. Op deze manier geef je mensen geen onnodige redenen om bewust je reputatie te beschadigen.

Daarnaast is het natuurlijk het beste om negatieve SEO simpelweg te counteren met een exceptionele optimalisatie van je website. Uiteindelijk is het algoritme van Google maar tot op zekere hoogte te manipuleren; als jouw website van topkwaliteit is dan zal je hier altijd voor beloond worden. Maak je website zo goed, dat eventuele aanvallen automatisch afgeslagen worden.